در این بخش تمام جنبه‌های یک مدیر پروژه مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به نیاز مخاطب آموزش‌های جامعی ارائه می‌گردد.

در ادامه به مهم ترین سرفصل‌ها پرداخته می‌شود:

1– آموزش مديريت پروژه براساس استاندارد PMBOK

براي مديريت موفق هر پروژه و رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده براي پروژه، سازمان‌ نياز به مديران و كارشناسان با شايستگي‌هايي همچون توان بالا در رهبري،‌ مديريت تيم پروژه، مديريت پيمانكاران و كارفرما ، همکاري، قدرت گزارش‌گيري و گزارش‌دهي دارند. از اين‌رو و براي درک بهتر مفاهيم، ابزار و روش‌ها مربوط به مديريت پروژه‌ها انستيتو مديريت ‌پروژه آمريکا، PMI، به‌خوبي مديريت‌پروژه را در ده بخش جداگانه تحليل و معرفي‌کرده ‌است.

اين ده بخش بر اساس استاندارد Project Management Body Of Knowledge که به‌اختصار با نام PMBOK شناخته ‌مي‌شود، مي‌باشد. مخاطبان با تسلط بر بخشهای مختلف استاندارد با نحوه کاربست این ده حوزه در پروژه ها آشنا می شوند.

2- حضور موفق در مناقصات

 

در اين بخش با نگرشي نوين به بررسي فرايند، آمادگي های لازم ، تكنيك ها، روش ها و نكات كليد برا حضور موفق در مناقصات پرداخته خواهد شد.

سرفصلهاي آموزشي:

تشريح روشها شناسايي و استراتژيها و نحوه حضور در مناقصات

بررسي فرايندها ارزيابي كيفي و تهيه و ارائه پيشنهاد فني – مالي برا مناقصات

تبيين موارد كليد و اثرگذار، نكات كليد و بايدها و نبايدها در تكميل اسناد مناقصات

آشنايي با تله ها و آفتها شركت در مناقصات و روشها پيشگير از آنها

بررسي نكات كليد قيمت گذار در پيشنهادها مالي مناقصات

آشنايي با رويكردها و روشها نوين در تهيه و تكميل اسناد مناقصه و ارائه پيشنهاد موفق

 

3- مبانی مدیریت هزینه و نقدینگی پروژه ها (سازماندهی ، برآورد ، بودجه بندی و کنترل هزینه )

 

فرآيندهاي عمومي مديريت هزينه پروژه‌ها

برنامه‌ریزی و سازماندهی برای مدیریت هزینه پروژه

تخمین هزینه ­ها (و آثار متقابل آن با تخمین منابع و مدت فعالیت­ها)

تنظیم بودجه پروژه

کنترل هزینه­ های پروژه

مسايل عمومي در مديريت هزينه‌ها (یکپارچگی با سیستم مدیریت مالی، یکپارچگی زمان و هزینه، یکپارچگی با مدیریت منابع و …).

ابزارهايي براي اثربخشي مديريت هزينه در پروژه‌ها (مدیریت ارزش کسب شده، هزینه هدف و ….)

مدیریت هزینه، مدیریت درآمد و مدیریت نقدینگی پروژه

 

4- امکان سنجی پروژه ها

 

تئوري مطالعات بازار، فني و اجتماعي و استراتژيک پروژه‌ها

تئوري ارزيابي مالي و اقتصادي پروژه‌ها

آناليز ريسک سرمايه‌گذاري

مدل سازي طرح تجاري با Excel پيشرفته

معرفي نرم افزارهاي طرح تجاري و مطالعات بازار:

Business Plan Pro

Marketing Plan Pro

Primavera Risk Analysis

تحليل سناريوها و مقايسه پروژه‌ها

 

5- آشنایی  با مدیریت دعاوی پروژه:

 

مفاهيم پايه در مديريت دعاوي و قراردادها

منشا و علل بروز دعاوي در پروژه‌ها

نگاهي ساخت‌يافته به مديريت دعاوي (براساس الحاقيه استاندارد PMBOK)

شناسايي دعاوي

كمي‌سازي دعاوي

پيشگيري از دعاوي

حل و فصل دعاوي

روش‌هاي حل اختلاف (با تمرکز بر داوری)

چارچوبی برای ارايه و طرح دعاوي

توجه به آثار سيستم‌هاي اجرايي بر دعاوی

مديريت موثر پروژه ابزاري براي به حداقل رسانيدن دعاوي

 

6- مدیریت قراردادی:

 

مفاهیم پایه مدیریت قراردادها

چرخه عمر مدیریت قراردادهای پروژه

برنامه‌ریزی برای مدیریت قراردادها

عقد قرارداد و ابلاغ آن

راهبری قراردادها

خاتمه قراردادها

ساختار عمومی قراردادها

قراردادهای تیپ/همسان

شرایط عمومی پیمان‌های متعارف

موافقت نامه

نهادهای موثر بر قرارداد (کارفرما/مشاور/پیمانکار/مدیر طرح)

ارکان اصلی قرارداد (مدت، مبلغ، موضوع، حل اختلاف و ….)

تعهدات متقابل کارفرما و پیمانکار

مدیریت تعامل در اجرای پیمان

دعاوی و مدیریت آنها

خاتمه، فسخ و ..

شرایط خصوصی پیمان‌های متعارف

 

7- و سایر آموزش‌های لازم در زمینه مدیریت پروژه

فهرست