دو رویکرد در خصوص مدیریت ادعا در پروژه های کشورمان وجود دارد:

  • رویکرد حقوقیِ صرف به ادعا
  • رویکرد مدیریت پروژه ای به ادعا

رویکرد حقوقی صرف به ادعا

در رویکرد حقوقی، به مدیریت ادعا، تنها از دیدگاه قوانین و مقررات حقوقی و قانونی نگاه می شود و تلاش می شود که مدیریت ادعای، با شرایط عمومی پیمان و قوانین و مقررات حقوقی مطابقت داده شده و از طریق آن لایحه ادعا، تهیه شود.

رویکرد مدیریت پروژه ای به ادعا

در رویکرد مدیریت پروژه ای که دیدگاهی جامع تر به موضوع مدیریت ادعا دارد، به مبحث ادعا، از دیدگاه یک سیستم یکپارچه نگاه می کند؛ بطوریکه این سیستم اجزای ذیل را دارا می باشد. تمرکز ما در این مقاله و در این سیستم جدید، کماکان بر روی نگاه و رویکرد مدیریت پروژه ای به ادعا، متعهد مانده است.

مقایسه سیستم بروز شده با سیستم اولیه مدیریت ادعا در پروژه های ایران، نشان می دهد:

ورودی های دو سیستم تقریباً یکسان هستند؛ فقط تغییرات پروژه به دو دسته تغییرات درخواستی از کارفرما (Change Order) و تغییرات پیشنهادی پیمانکار(Change Request) و در قالب فرم تغییر (Change Form) ، تقسیم بندی دقیق تر شده است. همچنین ورودی قراردادهای پروژه به مدارک قراردادی تغییر نامه داده شده است. در بخش ابزارها و تکنیک ها، تکنیک مهندسی ارزش اضافه شده است. ضمناً روش های کمی سازی تغییرات و تاخیرات پروژه به مدیریت تغییرات و تاخیرات پروژه تغییر نام داده است. همچنین سیستم مستندسازی پروژه، به سیستم مستند سازی و مدیریت دانش پروژه تغییر نامه پیدا کرده است. (بدلیل اهمیتی که استاندارد در ویرایش ششم از استاندارد PMBOK به موضوع مدیریت دانش داشته است؛ تاحدیکه فرایند جدیدی تحت عنوان مدیریت دانش پروژه به فرایندهای قبلی مدیریت پروژه، اضافه نموده است.) در بخش خروجی نیز، موارد فرم تغییر به فرم تغییر مصوب تغییر کرده است که همان نتیجه بکارگیری تکنیک مدیریت تغییرات بر روی ورودی فرم تغییرات پروژه می باشد. همچنین الحاقیه قرارداد نیز در بخش خروجی ها، اضافه شده است.

 برای اولین مشاوره تخصصی رایگان (حضوری یا تلفنی) به مدت 20 دقیقه، فرم زیر را تکمیل کنید 

و یا با شماره 28426520 تماس بگیرید

این پیشنهاد به منظور اولین تجربه همکاری با شرکت پیمان ساخت شریف در نظر گرفته شده است.

برای عضویت در گروه تلگرامی پرسش و پاسخ های مدیریت ادعا و تاخیرات (کلیک کنید) @drclaim_club

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

برچسب‌ها: مدیریت دعاوی پروژه
دسته‌ها:
مدیریت ادعامدیریت پروژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

همپوشانی تاخیرات

نحوه محاسبه همپوشانی تاخیرات فنی، مالی و سایر دلایل تاخیر

یکی از پرتکرارترین پرسش‌ها در خصوص نحوه تهیه و تنظیم گزارش تاخیرات و یا لایحه تاخیرات، نحوه همپوشانی تاخیرات فنی، تاخیرات مالی و سایر تاخیرهای رخداده در پروژه می‌باشد. رویکردهای…
بیش تر بخوانید

آخرین مقالات پایگاه دانش

keyboard_arrow_up

دوره "شناسایی و کمی‌سازی خسارات در پروژه + نحوه تهیه لایحه ضرر و زیان" - 17 و 18 بهمن

X
مشاوره با کارشناس