موضوع سوال: شرایط عمومی پیمان – ماده 48

پرسش) ‍‌ در مقطعی از یک پروژه، کارفرما عملیات را متوقف و خاتمه پیمان را به پیمانکار ابلاغ نموده است. در این راستا کلیه مفاد ماده 48 شرایط عمومی پیمان در خصوص محاسبه ادعاهای پیمانکار رعایت گردیده و به جز نحوه محاسبه هزینه مصالح پای‌کار موجود در کارگاه، سایر بندها با پیمانکار مورد توافق واقع شده است ولی در خصوص مورد یاد شده پیمانکار ادعا می‌کند «کارفرما می‌بایست در پرداخت هزینه مصالح پای‌کار علاوه بر هزینه مندرج در فاکتور و اعمال ضریب بالاسری قرارداد بر آن، هزینه‌های متعلقه در خصوص بارگیری، حمل و تخلیه مصالح در محل کارگاه را نیز پرداخت نماید به نحوی که ضریب بالاسری قرارداد بر مجموع هزینه‌ فاکتور و هزینه‌‌های حمل اعمال گردد. با توجه به شرح فوق، آیا با اعمال ضریب بالاسری قرارداد (به عنوان ضریب 3/1) بر روی هزینه مندرج در فاکتور خرید مصالح پای‌کار، سایر هزینه‌های متعلقه نظیر بارگیری، حمل و تخلیه مصالح نیز پوشش داده می شود یا خیر؟

پاسخ)

در قراردادهای تابع ضوابط طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه ای که بر اساس فهرست بهای واحد پایه منعقد شده‌اند، چنانچه پیش از اتمام کارهای موضوع پیمان، قرارداد طبق ماده 48 شرایط عمومی پیمان خاتمه یابد، بهای مصالح موجود در کارگاه که طبق مشخصات برای اجرای موضوع تهیه شده‌اند بر اساس نرخ متعارف روز (مورد توافق دو طرف) در تاریخ خرید و صرفاً با اعمال ضریب بالاسری در صورت وضعیت قطعی منظور می‌شود.
در ضمن چنانچه مصالح مزبور طبق ضوابط فهرست بهای واحد پایه مربوط مشمول پرداخت هزینه حمل باشد، هزینه حمل آن‌ها طبق ضوابط و بر اساس ردیف های مربوط به اعمال ضریب‌های مندرج در پیمان (بالاسری، منطقه‌ای، پیشنهادی پیمانکار و حسب مورد سایر ضریب‌های مربوط) محاسبه و در صورت وضعیت قطعی درج می‌شود.

کد پرسش: 014803 - گردآوری و تدوین : مهندس سید معین مرتضوی

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

دسته‌ها: پرسش و پاسخ و سوالات مطرح در خصوص شرایط عمومی پیمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

پرسش و پاسخ‌‎های مرتبط

آخرین سوالات مطرح

۳۰ درصد تخفیف برای ۱۰ نفر اول در دوره آنلاین مدیریت ادعاثبت نام
+