برای عضویت در گروه تلگرامی پرسش و پاسخ های مدیریت ادعا و تاخیرات (کلیک کنید) @drclaim_club
پرسش) در تبصره بند (5- 2) بخشنامه شماره 76574 / 100 مورخ 19/ 8 / 1387 «سقف مبلغ ناشی از افزایش و یا کاهش مقادیر ردیفهایی که ضریب پیشنهادی جزء فصل مربوط بیشتر از ضریب پیشنهادی کل باشد، حداکثر تا 25 درصد مبلغ مذکور مجاز است، برای افزایش مقادیر این ردیفهابیش از سقف یاد شده، ضریب پیشنهادی کل ملاک است» ابهامی به شرح ذیل وجود دارد: مشاور در رسیدگی به صورت وضعیت، مقدار تک تک ردیفها را با مقدار متناظر همان ردیف در فهرست منضم به پیمان مقایسه کرده و هر کدام از سقف 125 % بیشتر شد، ضریب فصل را برای مقادیر مازاد به ضریب کل پیمان تغییر میدهد حال آنکه برداشت پیمانکار این است که جمع کل کارکرد فصل در صورت وضعیت باید با فصل متناظر در قرارداد تطبیق داده شود و این تبصره در مورد جمع مبلغ هر فصل اعمال گردد نه تک تک ردیفها، با توجه به توضیحات یاد شده نحوه محاسبه به چه صورت خواهد بود؟
در بند (2- 9) دستورالعمل نحوه ارایه پیشنهاد قیمت از سوی پیمانکاران به تفیک فصلهای فهرست بها پیوست بخشنامه شماره 76574/ 100 مورخ 19/ 8/ 1387 با عنوان «ضریب پیشنهادی جزء» قید گردیده، ضریب پیشنهادی جزء ضریبی است که از تقسیم مبلغ پیشنهادی پیمانکار برای هر فصل (با توجه به تمامی شرایط) به مبلغ برآورد شده توسط دستگاه اجرایی برای همان فصل حاصل می شود. بنابراین ملاک تعیین ضریب پیشنهادی جزء جمع مبلغ مربوط به هر فصل میباشد که به همین ترتیب در محاسبات مربوط به افزایش و کاهش مقادیر کار (موضوع بند 5- 2 دستورالعمل مذکور) وارد میشود. مشروط بر آن که ضوابط مندرج در تبصره ذیل ماده (5) دستورالعمل یاد شده به شرح زیر رعایت گردد:
«سقف مبلغ ناشی از افزایش و یا کاهش مقادیر ردیفهایی که ضریب پیشنهادی جزء فصل مربوط بیشتر از ضریب پیشنهادی کل باشد (با رعایت محدوده های مندرج در ماده 29 شرایط عمومی پیمان)، حداکثر تا 25 درصد مبلغ فصل مذکور مجاز است. برای افزایش مقادیر این ردیفها، بیش از سقف یاد شده ضریب پیشنهادی کل ملاک است. مفاد تبصره فوق در مورد قیمتهای جدید موضوع بند (5- 3) دستورالعمل مذکور نیز حاکم و رعایت آن الزامی است.»