لایحه تاخیرات چیست؟

در صورت وقوع هر یک از مواردی که موجب افزایش مدت اجرای کار شود (با توجه به شرایط قرارداد)، پیمانکار می‌تواند درخواست تمدید مدت پیمان را بنماید. پیمانکار مجموعه‌ای مستند از علل تاخیر در پروژه را تهیه می‌نماید تا به کمک آن بتوان سهم هریک از طرفین قرارداد در بروز تاخیر را تعیین نمود. با توجه به قوانین عمومی رایج در کشور به میزانی که پیمانکار تاخیر مجاز داشته باشد، پیمان جهت تکمیل موضوع قرارداد تمدید خواهد شد. لایحه تاخیرات و یا گزارش تاخیرات در زبان انگلیسی معادل عبارت delay report می باشد.

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

تهیه لایحه تاخیرات پروژه های عمرانی به چه صورت است؟

لایحه تاخیرات از دو دسته اصلی تاخیرات فنی و تاخیرات مالی تشکیل شده است.
جهت برآورد تاخیرات مالی از بخشنامه 5090 و 1300 استفاده می شود. و جهت برآورد تاخیرات فنی با توجه به قرارداد از یکی از روشهای رایج در این زمینه استفاده میشود. در نهایت تاخیرات فنی و تاخیرات مالی با کسر همپوشانی ها، مشخص خواهد شد.

دانلود فایل pdf بخش نامه 5090

چگونه لایحه تاخیرات بنویسیم؟

برای نوشتن لایحه تاخیرات می بایست ابتدا مستندانی که ممکن است نشان دهنده بروز تاخیر در پروژه باشند دسته بندی نمود. سپس برای محاسبه تاخیرات فنی با استفاده از یکی از روشهای رایج تحلیل تاخیرات فنی، مستندات تاخیر را روی برنامه زمانبندی اثر می دهیم. با توجه به روش مورد استفاده عوامل تاخیر روی برنامه زمانبندی اضافه، کاهش و یا مقایسه می شوند. برای محاسبه تاخیرات فنی از بخشنامه های 5090 و 1300 استفاده می شود. در نهایت پس از تعیین تاخیرات فنی و مالی، همپوشانی تاخیرات کاسته شده و نتایج در قالب لایحه تاخیرات منعکس می شود. لایحه تاخیرات از دو بخش لایحه یا گزارش تاخیرات و مستندات تشکیل می شود.

چگونه لایحه تاخیرات بنویسیم؟

تاخیرات فنی و مالی چیست؟

تاخیرات فنی به تاخیراتی که گفته می شود کا ناشی از علل فنی ایجاد شده است. مهم ترین تاخیرات فنی تاخیر در تحویل زمین کارگاه، تاخیر در ابلاغ نقشه ها و مستندات پروژه، تاخیر در ابلاغ دستورکار، معارض در محل پروژه و…. می باشد.
تاخیرات مالی به تاخیراتی گفته می شود که ناشی از علل پرداختها و مطالبات مالی ایجاد شده است. مهم ترین تاخیرات مالی تاخیر در پرداخت صورت وضعیتهای ماهانه و تاخیر در واریز پیش پرداخت می باشد.

زمان تهیه لایحه تأخیرات

بر اساس مفاد بند ج ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان: در پایان مدت اولیه پیمان یا هر تمدید مدت پیمان اگر کار به اتمام نرسیده باشد، مهندس مشاور با کسب نظر پیمانکار و با توجه به موارد تعیین شده در بند الف، علل تاخیرکار را بررسی می کند و میزان و مدت مجاز و غیر مجاز آن را با توافق پیمانکار تعیین می نماید و به کارفرما گزارش می کند سپس نظر کارفرما را در مورد میزان مجاز یا غیر مجاز کار به پیمانکار اعلام می کند و معادل مدت تاخیر مجاز، مدت پیمان را تمدید می نماید.

نکته مهم: مورد حایز اهمیت در این بند عبارت ” با توافق پیمانکار ” است که در صورتی که مشاور پس از دریافت پرونده تأخیرات از پیمانکار به صورت یک جانبه اقدام به اعلام نتیجه به کارفرما نماید، پیمانکار می تواند با استنادبه این بند به نظر مشاور اعتراض قانونی نماید. کل تأخیرات = تأخیرات مجاز ( تمدید مدت پیمان) + تأخیرات غیر مجاز ( جریمه )

مستندات مورد نیاز در لایحه تأخیرات

هر عامل تاخیر دارای یک زمان شروع تاخیر و یک زمان پایان تاخیر است. جهت اثبات تاخیر رخ داده نیاز به ارائه مستنداتی جهت زمان شروع تاخیر، زمان پایان تاخیر، زمان آگاه سازی کارفرما و در صورت لزوم مدت تاخیر می باشد.
مهم ترین مستنداتی که در تهیه لایحه تاخیرات استفاده می شود عبارتند از: قرارداد اولیه، صورتجلسات، صورت وضعیتها، گزارشهای روزانه، مجوزهای کاری، مکاتبات ارسالی و دریافتی، دستورکار، پرسشهای فنی و… می باشد. در این مقاله لیست کامل مستندات را آماده کرده‌ایم که در زیر نیز به برخی از آنها اشاره شده است:

  1. خلاصه اطلاعات قراردادی پروژه و ضمایم
  2. خلاصه آخرین وضعیت پیشرفت پروژه به همراه نمودارها و عکسها و تعیین میزان تاخیر صورت گرفته (ازپایان قرارداد) تا لحظه تهیه گزارش (اعم ازتأخیرات مجازوغیرمجاز)
  3. برنامه زمانبندی اولیه پروژه
  4. مکاتبات صورت گرفته بین طرفین
  5. گزارشات
  6. مستندات مربوط به زمان و میزان مصالح وارده (درتعهد کارفرما) به کارگاه لایحه تاخیرات

خلاصه ادعاهای پیمانکار

۱- برنامه زمانبندی به روز شده بر اساس ادعاهای پیمانکار یا نمودار همپوشانی تأخیرات ۲- جدول محاسبه تأخیرات مالی ناشی از تاخیر در پرداخت صورت وضعیتها و پیش پرداختها ۳- لیست مکاتبات انجام شده توسط پیمانکار جهت دریافت نقشه ها یا دستور کارها یا جزییات اجرایی- ۴- لیست روزهایی که به دلیل مشکلات جوی خارج از استاندارد ۲۰ سال گذشته کارگاه تعطیل بوده است. ۵- لیست هر گونه ادعایی که موجب تطویل زمان اجرای یک فعالیت یا تاخیر در شروع یک فعالیت شده است. ۷- عدم تحویل قسمتی از پروژه یا عدم گشایش جبهه های کاری ۸- تأخیرات در تحویل مصالح درتعهد کارفرما نکته مهم: بیان کلی لیست موجب سر در گمی مشاور در زمان بررسی شده و تصمیم گیری را برای مشاور سخت و به نتیجه رسیدن کلیم توسط پیمانکار را آسان می کند لذا درصورتی که شما در مقام پیمانکار در حال تهیه گزارش هستید لیست را با جا انداختن برخی مکاتبات تهیه نمایید.

مستندات بخش ادعاهای مالی لاحیه تاخیرات

۱- نامه تحویل صورت وضعیت به دستگاه نظارت ۲- روکش صورت وضعیت تأیید شده توسط کارفرما ۳- کپی چک پرداختهای صورت گرفته یا هر سند مالی دیگر که مورد تأیید طرفین بوده و تاریخ دقیق پرداخت کارفرما را تعیین نماید (مانند گزارش ذیحسابی پروژه) ۴- کپی نامه ارسال ضمانتنامه برای کارفرما ۵- کپی نامه تأیید پرداخت پیش پرداخت توسط مشاور

مستندات بخش ادعاهای غیر مالی

۱- نامه دستور توقف کار توسط کارفرما یا مشاور ۲- گزارشات روزانه (شرایط نامساعد جوی) ۳- نامه درخواست ابلاغ نقشه یادستور کار توسط پیمانکار به مشاور ۴- نامه ابلاغ نقشه ها یا دستور کارها توسط مشاور ۵- نامه درخواست تأیید ابلاغ قیمت جدید ۶- نامه تأیید قیمت جدید ۷- نامه درخواست رفع مشکل نقشه ۸- نامه اصلاحیه (ویرایش) نقشه ها

نکاتی در خصوص تهیه گزارش تأخیرات توسط پیمانکار

  • پرونده یا لایحه تأخیرات می بایست توسط شخصی مسلط به امور پیمان، برنامه زمانبندی، وضعیت اجرایی پروژه و دلایل تأخیرات ایجاد شده، تهیه گردد و دلیل آن آینست که همانطور که پیشتر گفته شد ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان دارای بخشهای مبهم زیادی بوده و کسی که در جلسه بتواند از نظر منطقی طرف مقابل را توجیه فنی نماید در جلسه پیروز خواهد بود لذا شاید بتوان گفت تسلط تهیه کننده به امور مذکور ۷۰ % موفقیت طرفین را رقم میزند.

نکته مهم: یکی از روشهای موثر در توجیه منطقی ادعاها توسط طرفین دعوا در جلسه کمیسیون تأخیرات استفاده از مثال با بزرگنمایی موارد مورد ادعا می باشد که این امر بسیار تخصصی و تاثیر گذار می باشد.

  • به عنوان مثال پیمانکار می تواند در خصوص ابلاغ جزییات نوع عایق سرویس ها، ادعای تاخیر داشته باشد، به صورت منطقی این ادعا نمی تواند موجب مجاز شدن تأخیرات باشد اما پیمانکار می تواند اینگونه ادعا کند ( از طریق روش بزرگنمایی توسط پیمانکاردر جلسه بررسی )
  • حال اگر ما همه نقشه ها را داشتیم و فقط جزییات نوع عایق سرویس ها را نداشتیم و ما تمام عملیات اجرایی را به پایان می رساندیم و فقط این نقشه بعد از ۱۰ سال به ما ابلاغ می شد تأخیرات ۱۰ ساله ما مجاز بود. همانگونه که می بینیم در این وضعیت هیچ انسان منطقی نمی تواند تاثیر عدم ابلاغ جزییات نوع عایق سرویس ها را موجب مجاز شدن تاخیر نداند.
  • در مقابل این روش مشاور نیز می تواند از روش کوچک نمایی کردن مشکل در مقابل سایر تأخیرات غیر مجاز پیمانکار استفاده نماید به عنوان مثال بگوید ما نقشه های کفسازی و کناف را که ۵۰% نقشه ها بوده، به شما ابلاغ کردیم و شما هنوز عملیات کفسازی را به اتمام نرسانده اید، لذا عدم ابلاغ جزییات نوع عایق سرویس ها موجب تاخیر در اجرای کل پروژه نمی شود.
  • بنابراین پیمانکار، میبایست عمدتاً روی تأخیردرفعالیتهایی ادعا نماید که درمسیر بحرانی پروژه واقع شده باشد یا گلوگاه پروژه باشند. لذا توجه به شناوری فعالیتها، ضروریست.
  • از انجام ادعاهای غیر منطقی و غیر علمی در جریان تهیه پرونده جدا خودداری شود تا موجب از بین رفتن اعتماد کارشناس بررسی کننده پرونده نگردد.
  •  نظم و انسجام و ظاهر مناسب لایحه تأخیرات ( مانند استفاده از زونکن، دیوایدر ( جداکننده) به همراه نوشتن موضوع هر بخش بر روی دیوایدر و…) که بطور قطع جمع بندی ونتیجه گیری را شامل شده، جزء ملزومات فنی ومهندسی پرونده ارسالی باشد.
  • میزان تأخیرات مجاز مورد ادعا در پرونده نمی بایست از میزان کل تأخیرات ایجاد شده بیشتر شود.
  • جهت تعیین تاریخ ابلاغ نقشه ها یا رفع ایرادات نقشه ها می بایست به آخرین بازنگری نقشه استناد گردد در صورتی که توجیه قوی و منطقی با توجه به مفاد بند ۱ همین بخش پیشاپیش تهیه شده باشد.
  • پیمانکار می تواند درصورت نیاز، نامه ای را که هرگز در زمان اجرا تحویل مشاور نداده است جهت مستند نمودن این موضوع با متن مورد دلخواه تهیه و در لایحه تاخیرات قرار دهد.
  • نامه های در خواست اصلاح نقشه های در حد ایرادات کلی بنفع پیمانکار بوده و نامه های در خواست اصلاح نقشه های در حد ایرادات نقشه کشی و جزییات اجرایی قابل چشم پوشی، به ضرر پیمانکار میباشد.
  • بهترین روش جهت محاسبه تأخیرات ناشی از تغییر در احجام کار، استناد به آخرین مبلغ صورت وضعیت قطعی و مقایسه آن با مبلغ قرارداد می باشد.

مستندات مورد نیاز در لایحه تأخیرات

چند تکنیک ساده برای جمع آوری مستندات تاخیرات پروژه

۱- هر گاه به شما از طرف کارفرما،‌ مشاور و یا دستگاه نظارت به صورت شفاهی دستوری مبنی بر تغییر ابلاغ شد و حاضر نیست آن را به شما کتباً ابلاغ کند، حتماً شما به ایشان یک نامه زده و در آن قید کنید که باتوجه به دستور شفاهی جنابعالی مبنی بر تغییر و یا هولد شدن آن قسمت از کار فلان اتفاق افتاده و یا صرفاً جهت اطلاع به ایشان نامه بزنید تا با این روش بتوانید برای پایان پروژه مستندات تهیه کنید.
۲- در گزارشات روزانه و در قسمت موانع و مشکلات حتماً دستورات شفاهی نظارت را ذکر کنید وسعی کنید آن را در اولین فرصت صورتجلسه کنید.
۳- دستور کارهای جدید را در صورت موازی بودن با فعالیت های دیگر با سرعت پایینی انجام دهید و میتونید۱۰% باقی مانده کار را هر روز در گزارشات روزانه قید کنید ( حتی بعد از اتمام کار )
۴- در صورتیکه قسمتی از کار توسط نظارت یا کارفرما هولد می باشد ، به هیچ عنوان اگر در آن قسمت کار می کنید نباید در گزارشات روزانه آن را درج نمایید.
به دلیل اینکه بتوانیم در پایان پروژه در لایحه تاخیرات ثابت کنیم که به دلیل هولد بودن آن قسمت از کار نمی توانستیم هیچ کاری انجام دهیم و بعد به گزارشات روزانه استناد می کنیم.
۵- در صورت کوچکترین تغییرات در نقشه ها آن را بزرگ نمایی کنید طی نامه ای صرفاً‌ جهت اطلاع به مشاور و کارفرما اطلاع دهید و مراقب باشید از ذکر کردن چیزی به اسم تاخیر در نامه اکیداً‌ خودداری کنید چرا که سریعاً‌ مشاور مقاومت می کند…

چگونه تاخیر باید تحلیل شود و چه گزینه هایی در دسترس است؟

هنگامی که یک تأخیر در یک پروژه اتفاق می افتد، تجزیه و تحلیل علت و معلول برای درک اینکه مسئولیت تاخیر به درستی مشخص شود، حیاتی است. تجزیه و تحلیل تاخیر (گاهی اوقات به نام برنامه ریزی قانونی) چیزی است که بعضی به عنوان “هنر تاریک” نامیده می شود. اغلب کسانی که لایحه تاخیرات را آماده می کنند یا ادعا می کنند آن را درک می کنند، در اشتباه هستند. این مطلب با هدف تعیین برخی از عناصر کلیدی هنگام تحلیل تاخیرات، ارائه شده است. در ابتدا باید بدانید که روش های مختلف تحلیل تاخیر در دسترس وجود دارد.

حداقل شش یا احتمالا بیشتر روش در این زمینه وجود دارد و این تعداد بستگی به این دارد که شما با چه نوع کارفرمایی سروکار داشته باشید.

تاخیرات فنی و مالی چیست؟

 

 

اما چگونه می دانید که مناسب ترین روش برای پروژه شما چیست و از کجا بایستی که شروع کنیم؟

برای پذیرش در دادگاه یا جلسه حل اختلاف، یک تحلیل باید از روش منطقی، روش شناختی و روش محاسبه ارزیابی مناسب استفاده کند. لازم به ذکر است، هنوز  هیچ روشی به عنوان “بهترین روش” شناخته نشده است، زیرا در هر پروژه، شرایط خاص و منحصر به فردی وجود دارد به این دلیل نمیتوان نسخه ی واحدی را تعیین کرد. در دادگاه ها یا شوراهای حل اختلاف نیز روش های خاص خود را درنظر میگیرند.

با این تفاسیر تعدادی از عوامل موثر باید در نظر گرفته شود. این موارد شامل:

 

  • شرایط حل اختلاف
  • شرایط قرارداد برای تمدید زمان
  • نوع تاخیر رخ داده شده
  • سوابق و مدارک موجود

جامعه قوانین ساخت و ساز  برخی راهنماها را جهت انتخاب بهترین روش جهت تحلیل تاخیرات ارائه کرده است

زمانبندی همه چیز است …

 

اولین قدم برای تحلیل تاخیرات، تهیه آنالیز زمانبندی آن است.

 

 

آیا شما نیاز به استفاده از یک روش آینده نگر ( آنچه که اتفاق می افتد) و یا گذشته نگر (نگاه کردن به آنچه اتفاق افتاده است) دارید؟

درخصوص روش های تجزیه و تحلیل آینده نگر در حالی که پروژه هنوز در حال انجام است، به روش های “تحت تاثیر قرار گرفته به عنوان برنامه ریزی شده”، یا “تجزیه و تحلیل تاثیر زمان” اغلب مورد استفاده قرار می گیرد.

روشهای آینده نگر می تواند به برآورد اثرات یک رویداد تاخیر که در زمان آینده رخ خواهد داد، کمک کند.روش های آینده نگر  همچنین می توانند در پروژه های تکمیل شده مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، هنگام انجام این کار باید مراقب شدید باشید تا اطمینان حاصل شود که تجزیه و تحلیل تئوری آینده مطابق با اتفاقات واقعی باشد. اگر پروژه تکمیل شده است، روش تجزیه و تحلیل گذشته نگر اغلب ترجیح داده می شود. نمونه هایی از روشهای گذشته نگر عبارتند از: همانطور که برنامه ریزی شده،  به عنوان ویندوز ساخته شده یا Windows Time slice. با استفاده از روش بررسی تاخیرات تعیین شده، زمان تاخیر تا تاریخ تکمیل مشخص خواهد شد. شما همچنین باید به اطلاعات ساخته شده (as-built) در دسترس دسترسی داشته باشید، به شما این امکان را می دهد تا اثرات را به وسیله مسیر بحرانی “ساخته شده” ارزیابی کنید.

دادگاه ها در حال رفتن به سوی اولویت روش های گذشته نگر هستند. پروتکل SCL روش های گذشته نگر برای تحلیل تاخیر، زمانی که کارها کامل شده است، می پذیرد.

نکته بعدی در نظر گرفتن پیچیدگی پروژه و اختلاف است.

گاهی اوقات یک تجزیه و تحلیل ساده برای تعیین تاخیرهای پیچیده و مسئولیت هر طرف کافی است.

 

هنگامی که اختلاف پیچیده است، مهم است که تجزیه و تحلیل و گزارش اسناد را مختصر و در حد منطقی در سطوح بالای پروژه ارائه کنید. به یاد داشته باشید که موضوع اصلی را ساده و آسان به یک حقوقدان ارائه کنید. این موضوع نقش مهمی برای یک متخصص تاخیرات است. با این حال، ارائه اطلاعات مفصل پشتیبانی در ضمیمه هایی شفاف و روشن، همچنان مهم است. همانند نزدیک شدن به یک امتحان ریاضی، بسیار مهم است که کار کردن واضح و قابل فهم باشد.

 

به همین ترتیب، یک تجزیه و تحلیل تاخیر پیچیده در مورد اختلاف ساده، ارزشمند نخواهد بود.

زمان و هزینه مربوط به تجزیه و تحلیل تاخیر پیچیده ممکن است متناسب با ارزش اختلاف در دست نباشد.

 

هنگام انجام تجزیه و تحلیل خود، کدام روش را انتخاب کنید؟  به یاد داشته باشید که حقایق پادشاه هستند.

 

برنامه زمان بندی مصوب چیست؟

هر برنامه زمانبندی پروژه که به تایید ارکان پروژه رسیده باشد (معمولا کارفرما، مشاور و پیمانکار) یک برنامه زمانبندی مصوب است. اولین برنامه زمانبندی مصوب، برنامه زمانبندی کلی منظم به پیمان است. برنامه های زمانبندی کلی، تفصیلی و برنامه های اجرایی کوتاه مدت در صورتی که به تایید ارکان پروژه رسیده باشد، یک برنامه زمانبندی مصوب خواهد بود.

 

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 6

No votes so far! Be the first to rate this post.

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

برچسب‌ها:
برنامه زمانبندیمدیریت دعاوی پروژه
دسته‌ها:
تاخیراتمدیریت ادعا

38 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مهدی راشدی
    10 خرداد 1402 16:23

    با سلام و احترام
    طی مفاد شرایط عمومی پیمان، در خصوص نامه نگاری و مکاتبات مرتبط با تاخیرات پروژه
    فرض کنیم که در خصوص یک موضوع به پیمانکار نامه بزنیم، اما جواب نامه را ندهد.
    پیمانکار چند روز فرصت جواب دهی دارد و اگر جواب نامه نگاری را ندهد، تاخیرات به چه شکل متوجه پیمانکار خواهد شد؟؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      22 خرداد 1402 13:23

      سلام جناب راشدی. براساس نوع مستند سکوت در پاسخ به مستندات اثر متفاوتی دارد، که میتواند به منزله تایید باشد، یا بی اثر باشد و یا به منزله رد باشد. مدت تاخیر در پاسخ گویی مرتبط با رویه هماهنگی قرارداد است، اما با توجه قوانین عرفی و کارشناسی، زمان بررسی اسناد رایج پروژه که مدت بررسی طولانی نیاز ندارد، بین 7 تا 14 روز است. درخصوص نحوه برخورد با تاخیر در پاسخگویی به اسناد و نحوه کمی سازی آن، رویه های مختلفی وجود دارد که در دوره تهیه لایحه تاخیرات و لایحه ضرر و زیان در این خصوص به تفصیل پرداخته شده است.

      https://drclaim.ir/product/claim-package-workshop/

      پاسخ
  • با سلام واحترام
    مطالب بسیار فنی و پر محتوا بود .
    بسیار ممنونم

    پاسخ
  • سلام و خسته نباشید خدمت جنابعالی
    در یک پروژه خدمات فنی و مهندسی بصورت رفع پانچها در پرداخت صورت وضعیت کارفرما تاخیر زیاد حادث شده به مدت 2 سال صورت وضعیت ها پرداخت نشده است.کارفرما در طول اجرای پروژه تا کنون هیچ ادعای رسمی بابت تاخیر و یا عدم اجرای کامل پروژه نداشته:
    1.ایا امکانش هست که ادعای خسارت بابت دیرکرد پرداخت نمود بدون اینکه نگران ادعای کارفرما مبنی بر عدم تکمیل پروژه داشته باشیم یا امکان ادعا از سمت کارفرما هر زمان وجود دارد.قابل ذکر میباشد به علت عدم ایجاد شرایط مناسب از سمت کارفرما بعضی از پانچها اجرا و تکمیل نشده است.

    پاسخ
    • رضا امانی
      20 فروردین 1402 15:19

      سلام و وقت بخیر. در ابتدا باید شرایط قرارداد شما بررسی شود. در صورت پیروی قرارداد شما از شرایط متداول، شما مستحق دریافت خسارت هستید که میزان آن وابسته به مستندات شما در پروژه هست. هم کارفرما هم شما تا قبل از تسویه نهایی پیمان، امکان طرح ادعا را دارید. البته یادآور میشود باید شرایط اختصاصی قرارداد شما مورد بررسی قرار گیرد.

      پاسخ
  • بابک محمدی
    11 اسفند 1401 13:44

    در ضمن من قراردادم دستمزدی بوده

    پاسخ
  • بابک محمدی
    11 اسفند 1401 13:43

    بادرود جناب مهندس
    من ی قراداد کاری دارم ک مدت زمان پیش قراردادم 45روز بوده و کار با تاخیر 9ماه زمان برد و تکمیل و تحویل موقت هم شد ولی قراردادی هم نتونستم بگیرم از کارفرما و پایان دوماه من 3تا نامه جهت قرارداد و ادامه کار زدم ب کارفرما ک ن جواب نامه هارو دادن ن قرارداد ب من دادند الان می‌خوام کلیم کنم نظر شما چیه
    در ضمن من تمامیه نامه هارو در خصوص تاخیرات تهیه مصالح و معارض و تغییر نقشه هارو هم فرستادم و رسید کردم ولی جواب نامه های منو هم ندادن
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    سپاسگزارم

    پاسخ
    • رضا امانی
      11 اسفند 1401 14:29

      سلام وقت بخیر. نیاز به بررسی دقیق قرارداد و اسناد درجه اول شما هست. در صورتی که مواد ویژه ای در قرارداد و اسناد شما نباشه، امکان کلیم رو دارید. برای ارائه راهکار دقیقتر که کلیمتون رو به چه شکل باید مطرح کنید، باز هم نیاز به بررسی اسناد و دریافت اوضاع و احوال دقیقتر پروژه شما هست. لطفا قرارداد و اسناد مهم (مثل توافقات و مکاتبات مهم) رو به ایمیل info@drclaim.ir ارسال کنید تا پس از بررسی با شما هماهنگی بشه.

      پاسخ
  • 2- حداکثر زمان ارائه لایحه تأخیرات از جانب پیمانکار طبق شرایط عمومی پیمان چه موقع است؟ در قرارداد سرجمع چه موقع می¬باشد؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      11 اسفند 1401 14:33

      سلام وقت بخیر. در شرایط عمومی پیمان نشریه 4311، آخر زمان قراردادی حداکثر زمانی هست که در نظر گرفته شده (هر زمان در طول پروژه تا انتهای زمان قراردادی) است. در سرجمع هر شش ماه یکبار

      پاسخ
  • رضایی
    25 دی 1401 11:06

    درود و سپاس بابت به اشتراک گذاری مطالبی چنین ارزنده
    سوالی داشتم در خصوص برنامه زمانبندی ملاک تهیه و همچنین بررسی لوایح تاخیرات؛ در صورتی که پیمانکار زمانبندی جبرانی مصوب دارد آیا محاسبات با جبرانی مصوب انجام میشود یا همان برنامه زمانبندی اولیه؟ (البته جبرانی مصوب هم با تاخیر فراوان همراه شده است)

    پاسخ
    • رضا امانی
      11 اسفند 1401 14:40

      سلام دقت کنید که اگر پیمانکار بدون تحلیل تاخیرات پیش از ارائه برنامه جبرانی، اقدام به تهیه برنامه جبرانی و تصویب آن نماید، به نحوی تایید کرده که تاخیرات رخ داده غیرمجاز بوده است و خود را ملزم به انجام پروژه در چارچوب برنامه زمانی جبرانی کرده است. هر برنامه جبرانی که در چارچوب برنامه زمانبندی اولیه تهیه شود، یک برنامه ریزی مجدد است و در این شرایط برنامه جبرانی مصوب به عنوان یک برنامه ریزی جدید برای پروژه عمل خواهد بود.

      پاسخ
  • سلام، وقت بخیر، با تشکر از مطالب ارزنده، در شرایطی که صورت وضعیت موقت شماره یک با تاخیر پرداخت شده باشد، با توجه به اینکه قبل از صورت وضعیت یک صورت وضعیتی وجود ندارد، دوره صورت وضعیت مذکور چگونه محاسبه میشه؟

    پاسخ
    • سلام وقتتون بخیر. در این شرایط تاریخ ابتدای پروژه، جایگزین تاریخ صورت وضعیت قبلی می شود. در واقع از ابتدای پروژه تا صورت وضعیت 1

      پاسخ
  • با سلام
    مدت زمان مجاز رسیدگی به لایحه تاخیرات توسط مشاور و کارفرما چقدر است؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      12 شهریور 1401 18:43

      سلام. مدت خاصی تعیین نشده، اما بر مبنای قاعده عرفی 14 یا 20 روز در نظر گرفته میشه.

      پاسخ
      • سلام
        آیا بابت افزایش مقادیر (مبلغ ریالی تجمعی صورت وضعیت تایید شده نسبت به قرارداد) بخشنامه ای هست که افزایش زمان بابت افزایش مقادیر رو ادعا کرد؟

        پاسخ
        • مدیرسایت
          24 بهمن 1401 17:07

          سلام وقت بخیر. آیتم 1 از بند الف ماده 30 شرایط عمومی پیمان نشریه 4311 را مطالعه کنید

          پاسخ
  • سلام
    وقت بخیر
    در ماده 30 عنوان کرده که در “پایان مدت قرارداد” باید در خصوص تمدید پیمان بررسی کرد.
    1- آیا این مسأله بدان معنی است که پیش از اتمام مدت پیمان باید تمدید پیمان را بررسی کرد یا اینکه پس از اتمام مدت پیمان نیز می شود بررسی نمود؟
    2- آیا تاریخ ابلاغ تمدید مدت پیمان باید پیش از اتمام مدت پیمان باشد؟

    پاسخ
    • رضا امانی
      12 شهریور 1401 19:26

      سلام وقت شما هم بخیر.
      متاسفانه این نشریه 4311. مشکل زیاد داره. اما به صورت منطقی پیشنهاد دکترکلیم اینه که ظرف 5روز بعد از اتمام قرارداد، لایحه تاخیرات از سوی پیمانکار ارائه بشه و مشاور ظرف 5 روز بررسی کنه و کارفرما ظرف 4 روز نتیجه رو ابلاغ کنه. این 14 روز هم تاخیر مجاز و بدون اثر مالی در نظر گرفته بشه.

      پاسخ
  • سلام
    در محاسبه تاخيرات فني اگر در چند قسمت پروژه عدم تحويل زمين بدون معارض از سوي کارفرما داشته باشيم مدت زمان تاخيرات طبق برنامه زمانبندي از اول شروع پروژه در نظر گرفته ميشه يا زمان پايان مدت انجام فعاليت طبق برنامه زمانبندي؟ يعني کلا مدت تاخييرات از چه زماني لحاظ ميشود؟

    پاسخ
    • رضا امانی
      2 اسفند 1400 15:20

      سلام. وقت بخیر. اگر تاخیر در چند نقطه اتفاق افتاده باشه، از چند طریق میتونید تاخیرات رو روی فعالیت مربوطه اعمال کنید، اما در هر صورت باید متناسب با زمان وقوع تاخیر، تاثیرش رو روی برنامه اعمال کنید. اگر قبل از شروع فعالیت بود در ابتدای اون. اگر بعد شروع فعالیت بود در زمانی میانی که رخ داده. روشهای مختلفی برای اعمال تاخیرات روی هر فعالیت هست که با توجه به شرایط وقوع، فعالیت اسپلیت میشه، مدت افزایش پیدا میکنه، lag به رابطه اضافه میشه و…. بهترین حالت اینه فعالیت رو به چند فعالیت تقسیم کنید و تاخیرات رو برای هریک از بخشهای مربوطه اعمال کنید

      در مجموع با توجه به شرایط وقوع هر تاخیر، با توجه به تکنیکهای مختلف موجود باید در زمان حادث شدن تاخیر اعمال بشه.

      پاسخ
  • عبداله زهراکار
    28 دی 1400 22:42

    با درود و احترام جناب آقای دکتر امانی
    احتراما” مطالب فوق را درخصوص لایحه تاخیرات مطالعه نمودم. با عنایت به اینکه اینجانب مترور هستم و در این وادی نیز فعالیت دارم , ضمن عرض سپاس ازمطالب مفیدی که ارائه فرمودید از زحمات بی شائبه حضرتعالی درارائه نکات فنی به جامعه مهندسین سپاسگزارم.
    با تقدیم احترام

    پاسخ
    • رضا امانی
      2 بهمن 1400 16:36

      سلام جناب زهراکار، شما لطف دارید. هرکاری از دستمون بربیاد و دانشی به این حوزه اضافه کنه قطعا انجام میدیدم. نظرات دلگرم کننده شما، به ما نیرویی مضاعف جهت تلاش در این مسیر میده. انشالله که در زمینه کاریتون همیشه موفق و پیشرو باشید.

      پاسخ
  • با عرض سلام ببخشید در ماهیت اضافه کاری در لایحه تاخیرات
    اگر عمق یک سازه نسبت به اسناد پایه و مبنا ارائه شده توسط کارفرما و همچنین ریویژن نقشه های تغییر کرده تا نقشه های نهایی شده با توجه به اینکه کار در عمق بالا نیاز به تمهیدات بسیار پیچیده و سختری جهت خاکبرداری ، ایمن سازی و کار در ارتفاع دارد مبنا اضافه شدن زمان پروژه بر چه اساسی هستش (جدا از گرفتن تناسب احجام کار)آیا ضریب سختی کاری وجود دارد یا خیر و اگر وجود ندارد از چه روشی پیشنهاد میگردد تا زمان اضافه شدن توجیه شود. با سپاس

    پاسخ
    • با سلام. در این خصوص به شما تاخیرات مجاز تعلق خواهد گرفت. روش های مختلفی جهت میزان تاخیر در این رابطه وجود دارد. در صورتی که در بخشنامه ها و قرارداد پروژه مبنای زمان و هزینه برای این تغییر دیده نشده باشد، میتوان از یکی از روشهای زیر استفاده کرد. 1- برآورد نیروی انسانی، ماشین آلات، بالاسری و سایر موارد مربوطه جهت برآورد زمان کار (معمولا قبل از وقوع باید این اقدام انجام شود ). 2- تفکیک میزان زمان انجام شده در پروژه برای انجام کار جدید که این کار در شرایطی که مستندسازی قوی انجام نشده باشد، سخت خواهد بود. 3- روش های دیگر مانند تناسب زمان و هزینه کار مرتبط در قرارداد با کار جدید، روشهای عرف ، زمان انجام در پروژه های مشابه.

      پاسخ
  • علی احمدی
    15 مهر 1400 09:33

    با سلام
    لطفا راهنمایی بفرمایید ( قرارداد دستمزدی بوده ) :
    1- آیا بعد از ابلاغ ماده 48 و خاتمه پیمان ، ارایه توجیه تاخیرات لازمه است ؟
    لازم به ذکر است که قرارداد سه بار تمدید مدت قرارداد شده بوده قبلا .
    2- آیا تاخیرا ت در پرداخت ها و تعطیلی کارگاه و تاخیر در تهیه مصالح و تاخیر در واگذار جبهه های کاری با هم جمع میشوند ؟ یا موازی محاسبه میشود ؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر.
      1- با فرض منظم بودن نشریه 4311، زمانی ماده 48 ابلاغ می شود که تقصیری متوجه پیمانکار نباشد. بنابراین وقتی تاخیری متوجه پیمانکار نیست، الزامی به ارائه لایحه تاخیرات به کارفرما وجود ندارد. در واقع با ابلاغ ماده 48، کلیه تاخیرات پیشین پیمانکار مجاز تلقی خواهد شد. در این حالت پیمانکار میتواند لایحه تاخیرات را به منظور تعیین دقیق تاخیرات مجاز جهت دریافت مطالبات مالی به کارفرما و یا در ادامه به مراجع حل اختلاف ارائه نماید. اما الزامی وجود ندارد.

      2- هر تاخیر از هر نوع که در یک بازه زمانی یکسان رخ دهند، تنها یک بار محاسبه می شوند و همپوشانی آنها لحاظ نمیشود. تنها تاخیرات مالی با رعایت شروط خاصی با یکدیگر جمع می شوند، برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به پست جامع ” نحوه محاسبه همپوشانی تاخیرات فنی، مالی و سایر دلایل تاخیر

      پاسخ
      • سلام جناب دکتر. ممنون از اشتراک گذاری مطالب بسیار ارزشمندتان .
        فرمایش دادید که “زمانی ماده 48 ابلاغ میشود که تقصیری متوجه پیمانکار نباشد(تعریف ماده 48). بنابراین تاخیری متوجه پیمانکار نمی باشد. و الزامی به ارائه لایحه تاخیرات نیست و …”
        سوال اینجاست که چرا بند 5 از ماده 50 شرایط عمومی ، نحوه محاسبه تاخیرات غیر مجاز پس از ابلاغ ماده 48 را تشریح می نماید ؟

        پاسخ
        • رضا امانی
          12 شهریور 1401 19:09

          سلام. خواهش میکنم جناب حکمت پور. عذر میخوام پیام شما جا افتاده بود..
          شرایط عمومی پیمان جاری پر از اشکال و ایراده. طبق ماده 30 قرارداد در شرایطی فقط تمدید میشه که تاخیرات مجاز باشه. بنابراین تنها در صورتی که در آخرین مدت قراردادی پروژه، “کاهش احجام کار رخ بده”، امکان داره تاخیر غیرمجاز توسط پیمانکار رخ بده. نشریه 4311 یک نمونه منحصر به فرد از تناقضه.

          پاسخ
  • محمد زواری از شرکت دانیال پترو
    25 شهریور 1400 10:09

    سلام جناب آقای دکتر امانی
    چند تا از پستاتون رو خوندم ، مطالب بسیار مفیدی تو سایتتون دارید
    امیدوارم در تمامی مراحل کار و زندگی بدرخشید

    پاسخ
    • رضا امانی
      27 شهریور 1400 21:17

      سلام جناب مهندس عزیز. حالتون چطوره. نظر لطف شماست.
      فعلا بیشتر در حال ساختارسازی هستیم، انشالله با کمک سایر اعضای شرکت بتونیم مطالب و خدمات شایسته ای رو در اختیار شما و دیگر دوستان قرار بدیم.
      بعد با شما تماس میگیرم و یه موضوعی هست با شما در میون میزارم. شما هم انشالله شاد و سلامت و موفق باشید.

      پاسخ
  • سعید فرزانه
    3 تیر 1400 05:16

    سلام و عرض ادب
    جناب مهندس برخی از مطالبتان را برای استفاده کسب اجازه میخواهم.باتشکر

    پاسخ
    • سلام. بسیار سپاسگذارم که حقوق نشر را محترم شمردید. استفاده شما بلامانع خواهد بود.

      پاسخ
  • سحر احمدی
    11 آبان 1398 15:21

    با سلام . یه سوال داشتم از خدمتتون
    آیا تاخیرات مالی و فنی همپوشانی میشن ؟نظرات و دیدگاههای مختلفی در این مورد تو سایتهای مختلف پیدا کردم . در صورتی که تو بخشنامه ۵۰۹۰ اصلا اشاره ای به این موضوع نداره و در چند جا صراحتا نوشته که مدت زمانهایی که از روابط مندرج بدست میاد با مدت پیمان جمع میشه . ممنون میشم نظر شما رو در این رابطه بدونم

    پاسخ
    • با سلام. جوابی که عرض میکنم روشن و بدون ابهامه:
      همانطور که میدونید ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان (۴۳۱۱) درخصوص تغییر مدت پیمان هست و ۱۰ سرفصل رو به عنوان عوامل افزایش زمان کار نام برده که سرفصل نهم درمورد تاخیرات مالی هست. در بند د ماده ۳۰ ش ع پ گفته شده که هر یک از این ده سرفصل تنها یک بار محاسبه خواهد شد. یعنی تاخیرات مالی در صورت همپوشانی با سایر عوامل تاخیر تنها یکبار محاسبه میشه.

      اما نکته ی مهم اینه که براساس بند سوم بخشنامه ۵۰۹۰ تاخیرات مالی باهم جمع میشن به شرطی که از مدت زمان بین ” اولین تاریخ پرداخت طبق پیمان” و تاریخ واقعی آخرین پرداخت” در مقطع مورد عمل بیشتر نشه. برای مثال در صورتی که از تاریخ 4 تا ۱۰ خرداد تاخیر مربوط به صورت وضعیت ۱ رخ بده و بر اساس فرمول بخشنامه 6 روز محاسبه بشه و از تاریخ 6 تا 12 خرداد تاخیر مربوط به پیش پرداخت 1 رخ بده و تاخیر براساس فرمول 5 روز محاسبه بشه، این تاخیرات باهم جمع میشن یعنی 11 روز تاخیر. اما نکته مهم اینجاست: با توجه به تبصره بند 3 بخشنامه 5090، مدت تاخیر نمیتونه از مدت اولین پرداخت طبق پیمان یعنی 3 خرداد و تاریخ واقعی آخرین پرداخت یعنی 12 خرداد (9 روز) بیشتر بشه. در واقع جمع جبری تاخیر صورت وضعیت 1 و پیش پرداخت 1 برابر با 11 روز محاسبه شده که بیشتر از 9 روزه و در این حالت 11 روز ملاک نخواهد بود و 9 روز اعمال خواهد شد. 

      بنابراین فرض کنید تاخیرات فنی (غیرمالی) از تاریخ 1 تا 10خرداد (10 روز تاخیر) رخ داده باشه (پس از کسر همپوشانی تاخیرات فنی در نرم افزار زمانبندی) و با توجه به محاسبات فوق، تاخیرات مالی از تاریخ 4 خرداد (یک روز پس از اولین تاریخ پرداخت طبق پیمان یعنی 3 خرداد)  تا 12 خرداد (9 روز تاخیر) رخ داده باشه، با توجه به بند د ماده 30 ش ع پ، تاخیرات کل پروژه (فنی و مالی) از تاریخ 1 تا 12 خرداد به میزان 12 روز تاخیر محاسبه خواهد شد (همپوشانی تاخیرات فنی و مالی روی گانت چارت بدست خواهد آمد، اما همپوشانی تاخیرات فنی روی نرم افزار زمانبندی).

      پاسخ
      • مسعود حفاظی
        9 دی 1400 00:25

        سلام و خسته نباشید
        در راستای همین مطلب عنوان شده بنده سوالی دارم

        آیا درصورتی که یک صورت وضعیت در چند مرحله پرداخت بشه، این تبصره بخشنامه ۵۰۹۰ شامل موضوع خواهد بود، یعنی اگر طی محاسبه، زمان تاخیرات پرداخت یک صورت وضعیت بشود ۲۸۰ روز ولی فاصله زمانی اولین پرداخت مربوط به همان صورت وضعیت تا آخرین پرداخت آن بشود ۱۸۰ روز ملاک عمل ۱۸۰ روز محاسبه میشود یا ۲۸۰ روز؟

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

آخرین مقالات پایگاه دانش

کد تخفیف 30 درصدی کتابهای دکتر کلیم به مناسبت رونمایی از کتاب جدید: book30مشاهده کتابها
+