تحلیل و بررسی مشکلات رایج در تنظیم قرارداد‌های مشارکت در ساخت مالک-سازنده

یکی از متداول‌ترین روش‌های ساخت ساختمان‌های مسکونی و تجاری در کشور، روش مشارکت در ساخت فیمابین مالک زمین و سازنده است. قرارداد مشارکت در ساخت، یکی از انواع قرارداد‌های مشارکت مدنی است که پس از تصویب قانون زمین شهری در سال 1372 در ایران ظهور و رواج یافت. این قرارداد‌ها به صورت معمول فیمابین مالک زمین و سازنده ساختمان (به عنوان شریک یا سرمایه‌گذار)…

آیا امکان دارد پروژه‌ای از پیشرفت برنامه‌ای جلوتر، ولی تأخیر داشته باشد؟

آیا لزوماً ارتباط مستقیمی بین انحراف از پیشرفت (Deviation) و تأخیر وجود دارد؟ به عبارت دیگر اگر درصد پیشرفت واقعی پروژه از درصد پیشرفت برنامه‌ای بیشتر باشد (انحراف مثبت)، آیا پروژه در زمانی زودتر یا دست کم برابر با زمان پایان برنامه‌ای به پایان می‌رسد و تأخیر نخواهیم داشت؟ بیایید پاسخ به این سوال را با یک مثال بررسی کنیم. پروژه‌ای را متشکل از…
مقایسه رویکردهای مدیریت ادعا

مقایسه رویکردهای مدیریت ادعا

دو رویکرد در خصوص مدیریت ادعا در پروژه های کشورمان وجود دارد: رویکرد حقوقیِ صرف به ادعا رویکرد مدیریت پروژه ای به ادعا رویکرد حقوقی صرف به ادعا در رویکرد حقوقی، به مدیریت ادعا، تنها از دیدگاه قوانین و مقررات حقوقی و قانونی نگاه می شود و تلاش می شود که مدیریت ادعای، با شرایط عمومی پیمان و قوانین و مقررات حقوقی مطابقت داده…
مدیریت دعاوی پروژه

داشبورد مدیریت پروژه چیست؟ (Dashboard)

داشبورد مدیریت پروژه عموما از یک صفحه شامل نمودار و یا جداول از اطلاعات کلیدی پروژه تشکیل شده است با این هدف که مخاطب بتواند با یک نگاه از وضعیت پروژه مطلع شود. کلمه داشبورد (dashboard) از نظر معنی معادل فارسی مشخصی ندارد و  از نظر کاربرد معادل پنل نشان دهنده سرعت و اطلاعات مهم وسایل نقلیه که روبروی هدایتگر وسیله نقلیه قرار دارد،…
روش کانبان (Kanban) در مدیریت پروژه

روش کانبان (Kanban) در مدیریت پروژه چیست؟

کانبان چیست؟ کانبان(Kanban) واژه ای ژاپنی به معنای “نشانه بصری” یا “کارت” است. کانبان چهارچوبی مصور است که برای پیاده سازی و اجرای مدیریت پروژه چابک استفاده میشود و نشان میدهد که چه محصولی ،در چه زمانی و به چه مقدار باید تولید گردد. این روش تغییرات کوچک و تصاعدی را به سیستم حال حاضر شما القا میکند و نیازی به راه اندازی و…
کتاب مدیریت پروژه در سال 2050

کتاب مدیریت پروژه در سال ۲۰۵۰ چاپ شد

چاپ این کتاب اتفاقی جالب و هیجان انگیز برای داشتن دیدگاهی متفاوت تر نسبت به آینده پیش رو، هدفمند کردن روند یادگیری مهارت ها و کسب تجربه و دانش است. برای دریافت کتاب از طریق لینک روبرو می‌توانید اقدام نمایید.    کتاب مدیریت پروژه در سال ۲۰۵۰ این کتاب با تکیه بر مطالعات و پژوهش‌های چند سال اخیر متخصصان و موسسات مدیریت پروژه در سراسر…
دفتر مدیریت پروژه (PMO)
مدیریت پروژه

دفتر مدیریت پروژه (PMO)

سازمانها امروزه چه خدماتی و چه صنعتی، چه پروژه محور و چه غیر پروژه محور در صدد یافتن راه کارهایی به منظور ایجاد فرآیندهای منظم و رسمی مدیریت پروژه و مدیریت پرتفولیوی پروژه ها و طرح های سرمایه گذاری بر اساس اهداف استراتژیک خود قدم بر می دارند. دفتر مدیریت پروژه در حقیقت در نقش واسطه ای مابین مدیریت ارشد به عنوان خاستگاه استراتژی…
ده نکته کلیدی برای موفقیت مدیر پروژه
مدیریت پروژه

ده نکته کلیدی برای موفقیت مدیر پروژه

این نوشته در زمینه مدیریت و کنترل پروژه بطور خلاصه و سرانگشتی نکاتی رو برای موفقیت میگه که خیلی از موارد استاندارد های مدیریت پروژه رو تو خودش داره. در مقام یک مدیر پروژه، وقتی بخواهیم پروژه را  در مسیر خود و در بودجه مورد نظر جلو برد، چالش های زیادی وجود خواهد داشت. فاکتورهای زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد، همچنین اجزای…
مدیریت دعاوی پروژه
خطاهای متداول در مدیریت پروژه
مدیریت پروژه

خطاهای متداول در مدیریت پروژه

همان‌طور که می‌دانید مدیریت یک پروژۀ پیچیده کار ساده ای نیست. مدیر پروژه باید اعضای تیم، ذینفعان درگیر، اهداف، چالشها، بودجه تخصیص داده شده، ارتباط تیمی و نقشۀ راه را بدرستی بشناسد. چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که، حتی اگر شما مدیر پروژه هم نباشید این احتمال وجود دارد که مسئولیت یکی از این وظایف نام برده شده بر…
برنامه زمانبندیمدیریت دعاوی پروژه
سیستم اطلاعات مدیریت پروژه(PMIS)
مدیریت پروژه

سیستم اطلاعات مدیریت پروژه(PMIS)

سیستم های اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS) مجموعه ای از تکنیکها و ابزارهای مورد استفاده در مدیریت پروژه می باشند که با هدف جمع آوری و ساماندهی اطلاعات موجود در یک پروژه طراحی و اجرا میگردند و مدیران پروژه ها از این ابزار ها و تکنیک ها برای جمع آوری، یکنواخت سازی و توزیع اطلاعات به شکل الکترونیکی استفاده می کنند. سیستم های اطلاعات مدیریت…
pmbokمدیریت دعاوی پروژه
مدل بلوغ مدیریت پروژه سازمانی OPM3
مدیریت پروژه

مدل بلوغ مدیریت پروژه سازمانی OPM3

یکی دیگر از ارزنده ترین دستاورد های علمی و عملی PMI در دهه اخیر، ابداع و پرورش مدلی جهت سنجش درجه بلوغ سازمانهای درگیر پروژه، خصوصا سازمانهای پروژه محور است. این مدل OPM3® : Organizational Project Management Maturity Model می باشد که در حاضر ویرایش سوم آن توسط PMI منتشر شده است. این مدل نقش بسیار عمده و مهمی را در مقوله مشاوره مدیریت پروژه…
مقایسه PMBOK 6 و پرینس ۲ (PRINCE2)
مدیریت پروژه

مقایسه PMBOK 6 و پرینس ۲ (PRINCE2)

مدیران پروژه‌ای که در هردوی کانادا و بلژیک کار کرده‌اند هم از روش‌هایی استفاده کرده‌اند که برمبنای PMBOK است- زیرا در آمریکای شمالی غالباً از این چارچوب استفاده می‌شود- و هم از روش‌های مبتنی بر PRINCE2؛ که غالباً در بریتانیا و اروپای غربی رواج دارد. در ویکی‌پدیا پرینس ۲ و پم‌باک به‌خوبی بررسی شده‌اند. در این مقاله چند تفاوت کلیدی بین این دو روش…
pmbokمدیریت دعاوی پروژه
انواع روش های تامین مالی پروژه
مدیریت پروژه

انواع روش های تامین مالی پروژه

 اعتبار اسنادی به تعهدی گفته می شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست (LC) اعتبار اسنادی فروشنده برسد. هرگاه که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید به فروشنده نباشد، بانک موظف است باقیمانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد. اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین المللی به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار…
مدیریت دعاوی پروژه
تفاوت مدیر پروژه چابک و سنتی
مدیریت پروژه

تفاوت مدیر پروژه چابک و سنتی

🔘 در مدیریت پروژه چابک ، مدیر پروژه وجود ندارد، اما در روش های سنتی، وجود دارد. 🔘 تیم پروژه در مدیریت پروژه چابک ، معمولاً در یک جا و به صورت دو به دو می‌نشینند و کار می‌کنند، اما در سایر روش ها، تیم پروژه در موقعیت های مختلف و در جاهای مختلف مشغول به کار هستند. 🔘 در مدیریت پروژه چابک ،…
مدیریت دعاوی پروژه
مدیریت پروژه

رویکرد چابک یا agile چیست؟

واژ ه چابک در فرهنگ لغت، به معنای حرکت سریع، چالاک، فعال می‌باشد. همیچنین چابکی، تفکر سریع، تصمیم‌گیری بهنگام و حرکت استوار و هوشمندانه به سمت هدف می‌باشد. سازمان چابک نیز، به سازمانی گفته می شود که قابلیت سازگاری در واکنش به تحولات و وقایع غیرمنتظره، فرصت های بازار و نیازمندی های مشتری را در سریع‌ترین زمان ممکن داشته باشد. در چنین کسب و…
استاندارد پرینس2 (PRINCE 2)
مدیریت پروژه

استاندارد پرینس۲ (PRINCE 2) چیست؟

در ده ۷۰ میلادی الگوی مدیریت پروژه ای توسط شرکت IBM برای مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات با نام PROMPT2 طراحی شده بود و تا اواخر دهه ۹۰ میلادی مورد استفاده قرار می گرفت. سالها بعد وزارت بازرگانی دولتی انگلستان یا همان OGC با استفاده از تجربیات مدیران پروژه های مختلف موفق و شکست خورده و الگوبرداری از چارچوبهای اصلی الگوی مدیریت پروژه PROMPT2…
pmbokمدیریت دعاوی پروژه
استاندارد ICB چیست
مدیریت پروژه

استاندارد ICB چیست ؟

این استاندارد نگاه جامعی نسبت به شایستگی­ های مدیریت پروژه ارائه می­ نماید.  این استاندارد مدیریت پروژه حرفه­ ای را در قالب ۴۶ عنصر شایستگی ارائه کرده است و این عناصر را به سه حوزه اصلی شایستگی تخصصی (Technical) مدیریت پروژه، شایستگی رفتاری (Behavioural) مدیریت پروژه و شایستگی مفهومی (Contextual)مدیریت پروژه تقسیم بندی نموده است. استاندارد ICB مبنایی را برای دریافت گواهینامه ­های مدیریت…
مدیریت دعاوی پروژه
مدیریت پروژه

دانلود کتاب مدیریت پروژه های اجرایی

دانلود کتاب مدیریت پروژه های اجرایی دوستان و همراهان گرامی می توانید از طریق لینک زیر کتاب مدیریت پروژه های اجرایی نوشته ادیک باغداسایان را دانلود نمایید. این کتاب بسیار مفید و کاربردی بخصوص برای افرادی می باشد که در زمینه برنامه ریزی و کنترل پروژه کار خود را آغاز نموده اند. تعداد صفحات: ۲۴۱   لینک دانلود: مدیریت پروژه های اجرایی. drclaim.ir 
مدیریت دعاوی پروژه
صد قانون برای مدیران پروژه ناسا
مدیریت پروژه

صد قانون برای مدیران پروژه ناسا

صد قانون برای مدیران پروژه ناسا در این فایل ۱۰۰ قانون که شرکت ناسا برای جذب و بکارگیری مدیران پروژه خود در پروژه های فضایی در نظر گرفته، در قالب یک فایل PDF تنظیم و ارائه شده است. برای دانلود این فایل می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.   لینک دانلود: ۱۰۰ قانون برای مدیران پروژه ناسا
تغییرات PMBOK 6 نسبت به PMBOK 5
مدیریت پروژه

تغییرات PMBOK 6 نسبت به PMBOK 5

در نسخه‌ی جدید PMBOK 6 تغییرات نسبتا عمده و اساسی را نسبت به نسخه‌ی PMBOK 5 شاهد هستیم که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. اضافه شدن مدیریت چابک (Agile) سبک مدیریتی چابک در سال‌های اخیر جای خود را در اکثر صنایع پیدا کرده و استفاده از آن روز به روز در حال گسترش است. در واقع در نسخه‌ی پنجم PMBOK هم به این…
pmbok
مدیریت پروژه (project management) چیست ؟
مدیریت پروژه

مدیریت پروژه (project management) چیست ؟

مدیریت پروژه (Project management) تخصیص، پیگیری و کاربرد منابع برای رسیدن به اهداف مشخص در یک دوره زمانی خاص را مدیریت پروژه می‌گویند. به بیان دیگر مدیریت پروژه به‌کارگیری دانش، مهارت‌ها، ابزارها و تکنیک‌ها برای فعالیت‌های پروژه به منظور تحقق الزامات پروژه است. مدیریت پروژه با استفاده از فرایندهایی هم‌چون فرایندهای آغازین، برنامه‌ریزی، اجرایی، پایشی و اختتامی انجام می‌پذیرد. کنترل پروژه در این راه…
pmbok
پیامدهای تخصیص مینوس بالا در قیمت پروژه

پیامدهای تخصیص مینوس بالا در قیمت پروژه

مینوس زیاد= پشیمانی در وسط کار مینوس زیاد=شکست وبدبختی واسترس مینوس زیاد=آب در آسیاب کارفرما ریختن، مینوس زیاد= آه وناله کردن نزد کارفرما مینوس زیاد =بجان هم افتادن پیمانکاران، مینوس زیاد=خیانت به حق وحقوق خود وخانواده، مینوس زیاد=کیفیت پایین پروژه مینوس زیاد=حق دیگر همکاران رو ضایع کردن، تا کی می خواهیم این موج منفی مینوس رو ادامه بدیم . آیا میدانیم این موج منفی…
انواع ضرایب قراردادی در پروژه ها

انواع ضرایب قراردادی در پروژه ها

ضرایبی که ممکن است به یک قرارداد و معمولا  اعمال شود عبارتند از: ضریب بالاسری قیمت های مندرج در فهرست بها شامل دستمزد، نیروی انسانی، قیمت مصالح، هزینه استهلاک ازار کار و ماشین آلات و به عبارتی هزینه های مستقیم کار است و هزینه های کارکنان فنی، اداری و مالی پیمانکار و هزینه ضمانت نامه ها منظور نشده است. در طرح های عمرانی ۳/۱…
قراردادهای یک طرفه (کمی خودمونی)

قراردادهای یک طرفه (کمی خودمونی)

شنیده‌اید که افراد وقتی می‌خواهند قرارداد تتظیم کنند می‌گویند: «یه جوری ببندش که نه راه پس داشته باشه نه راه پیش» در زمان تنظیم قرارداد، این نمونه بارز تلاش برای خروج قرارداد از تعادل و انحراف به نفع یک طرف است. “قرارداد یک طرفه” قراردادی با سوء نیت و به منظور کاستن از حقوق دیگری و افزودن به حقوق خود است یعنی شما در…
ریسک موجود در انواع قراردادهای پیمانکاری

ریسک موجود در انواع قراردادهای پیمانکاری

ریسک در قراردادهای قیمت مقطوع و ثابت معمولا زمانی که پروژه ها وارد مرحله اجرایی می شوند، حوزه فعالیت های پروژه یا محدوده کارهای پروژه تغییرات زیادی نسبت به زمان مذاکره و عقد قرارداد خواهد داشت.این روش به علت انتقال مقادیر عمده ای از ریسک پروژه به پیمانکار، روش مناسبی برای عقد قرارداد و انجام پروژه های عمومی است.البته معمولا در این قراردادها بند…
مدیریت ریسک پروژه
یکصد اصطلاح قراردادی که هر مدیر پروژه باید بداند

یکصد اصطلاح قراردادی که هر مدیر پروژه باید بداند

مناقصه Bid/tender اسناد مناقصه Bidding documents تضمین bond پروانه ساخت Building permit اخلاق مهندسی Engineering ethics کپی برابر اصل-رونوشت مصدق Certified copy دستور تغییر Change order دعوی-ادعا Claim شرایط پیمان Conditions of contract شرایط عمومی پیمان General conditions of contract شرایط خصوصی پیمان Special conditions of contract پیش پرداخت Advanced payment صورتحساب bill صورت وضعیت statements کسر حسن انجام کار Percentage of retention تضمین…
فیدیک
قرارداد پیمانکاران دست پایین در قراردادهای تعهدی.

قرارداد پیمانکاران دست پایین در قراردادهای تعهدی

کارفرما و پیمانکار به منظور انجام یک تعهد اقدام به انعقاد قرارداد می‌نمایند. ممکن است پیمانکار نیز برای انجام بخشی از تعهد، قراردادی با پیمانکار دست دوم منعقد نماید. در این گونه قراردادها، در صورت انحلال قرارداد اول، قرارداد دوم خود به خود منحل می‌گردد. در این گونه عقود، پیمانکار مجاز نمی‌باشد قرارداد را به‌طور کلی به دیگری انتقال دهد (جانشینی پیمانکار) مگر با…
شرح قرارداد بیع متقابل یا BUY BACK

شرح قرارداد بیع متقابل یا BUY BACK

شرح قرارداد بیع متقابل یا BUY BACK محدودیت‌های موجود در قوانین ایران مانند قانون اساسی، قانون بودجه از یک سو و از سوی دیگر الزامات و تاکیدات مجلس برای ایجاد شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، خصوصا در بخش نفت و گاز سبب گردیده است تا راه‌های جذب منابع مالی و انتقال تکنولوژی ،به شیوه‌ های خاص از قراردادهای توسعه نفت محدود و معمول گردد.…
مبانی حقوقی قراردادهای اداری پیمانکاری

مبانی حقوقی قراردادهای اداری پیمانکاری

درحقوق اداری می خوانیم ؛ اعمال دولت از آن جهت که برای افراد حق و تکلیف ایجاد می نماید قابل تقسیم بندی به ابعاد مختلفی است : – اعمال حقوقی دولت از نظر هدف و غایت به اعمال سیاسی واداری ، -و از نظر محتوا و ماهیت به اعمال قانونگذاری و قضایی و اجرایی ، -و از نظر موضوع به اعمال حاکمیت و اعمال…
شرحی بر قرارداد های EPC

شرحی بر قرارداد های EPC

در قراردادهای EPC انتقال مسئولیت به پیمانکار اصلی آن به احد اعلای خود خواهد رسید و مسئولیت هرگونه نقص و عیب در پروژه و محصول آن به عهده پیمانکار مربوطه خواهد بود. در این قراردادها بخش طراحی مغز متفکر و رهبری کننده و در واقع واسطه بین دو بخش تدارکات و اجرا میباشد. البته ممکن است پیمانکار منافع شخصی خود را بر منافع پروژه…
نرخ کارمزد خدمات بانکى در بخش ضمانت نامه ها

نرخ کارمزد خدمات بانکى در بخش ضمانت نامه ها

بانک مرکزى نرخ کارمزد خدمات بانکى در بخش ضمانت نامه ها که به تصویب مراجع ذى صلاح رسیده است را به سیستم بانکى ابلاغ کرد.این نرخ ها از ۱۵ مهرماه سال ۹۴ لازم الاجراست و بانک ها مى توانند در بازار رقابتى و به منظور تصاحب سهم بیشتر در بازار این نرخ ها را تعدیل کنند، به این شرح است: ⬅️صدور ضمانت نامه شرکت…
صدور مفاسا حساب بیمه ای در قرارداد پیمانکاری

صدور مفاسا حساب بیمه ای در قرارداد پیمانکاری

تمامی پیمانکاران اعم از حقیقی و حقوقی پس از انعقاد قرارداد باید اقدامات زیر را انجام دهند: ارائه یک نسخه از قرارداد منعقد شده به شعبه تامین اجتماعی محل پروژه. تشکیل پرونده و گرفتن کد کارگاهی ارائه ماهانه لیست حق بیمه کارکنان به شعبه و پرداخت حق بیمه نکته مهم این که در مورد قراردادهای مشمول طرح های عمرانی مانند راهسازی ، که حق…
ضریب بیمه پیمان های عمرانی و غیر عمرانی

ضریب بیمه پیمان های عمرانی و غیر عمرانی

ضریب بیمه پیمان های عمرانی و غیر عمرانی 🍂۱-بودجه پروژه طرح عمرانی(منابع دولت باشد) : 🍃بامصالح(یعنی تامین مصالح بعهده پیمانکارباشد) ۱٫۶%سهم پیمانکار ۵%سهم کارفرما 🍃بدون مصالح(دستمزدی وبراساس فهرست بهاءنباشد) ۳٫۶%سهم پیمانکار ۱۱٫۴%سهم کارفرما 🍃بدون مصالح براساس فهرست بها ۱٫۶%سهم پیمانکار ۵%سهم کارفرما 🍂۲-بودجه غیرعمرانی(منابع خودشرکت کارفرما) : 🍃 بامصالح ۷٫۷۸%سهم پیمانکار 🍃بدون مصالح(دستمزدی ) ۱۶٫۶۷%سهم پیمانکار برنامه ریزی و کنترل پروژه. مدیریت ادعا. مدیریت…
فرآیندهای مدیریت پروژه از نگاه pmbok
مدیریت پروژه

فرآیندهای مدیریت پروژه از نگاه pmbok

۱٫ فرآیندهای آغازین : فرآیندهایی هستند که به پروژه در جهت آغاز فاز بعدی کمک می کنند. ۲٫ فرآیندهای برنامه ریزی : فرآیندهای اصلی : فرآیندهایی که وابسته به یکدیگر هستند و در اکثر پروژه ها با ترتیب خاصی انجام می پذیرند. فرآیندهای تسهیل کننده : فرآیندهایی که با توجه به نوع نیاز و در جهت تسهیل روند پروژه انجام می گیرند. ۳٫ فرآیندهای…
pmbok
رعایت چهل نکته مهم در تنظیم و نگارش قراردادها
مدیریت پروژه

رعایت چهل نکته مهم در تنظیم و نگارش قراردادها

رعایت چهل نکته مهم در تنظیم و نگارش قراردادها ۱: ذکر نام یزدان پاک در صدر و شروع قرارداد ۲: درج عنوان قرارداد(مبایعه نامه، اجاره نامه، مشارکت در ساخت و…) ۳: درج عنوان توصیفی قرارداد ( مبایعه نامه آپارتمان تجاری) ۴: ذکر صیغه عقد ( العقود تابعه المقصود، المومنون عند الشروطهم، یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود ) ۵:ذکرعنوان طرفین قرارداد (فروشنده و خریدار،…
ابزارهای کنترل در مدیریت پروژه
مدیریت پروژه

ابزارهای کنترل در مدیریت پروژه

برای کنترل سه عامل زمان، هزینه و کیفیت از ابزارهای زیر استفاده می شود الف) کنترل زمان: • نمودار میله ای • نمودارهای شبکه ای ب) کنترل هزینه • نمودار ارزش کسب شده • آنالیز نقطه سر به سر • نسبت های بحرانی ج) کنترل کیفیت • نمودارهای کنترلی • دیاگرام پارتو • نمودار علت و معللولی • نمودارهای اسکاتر
پنج گام اولیه در تدوین یک منشور پروژه
مدیریت پروژه

پنج گام اولیه در تدوین یک منشور پروژه

گام اول) ترسیم چشم انداز: در تنظیم این چشم انداز باید اطمینان یافت که : • موافقت حامی پروژه جلب شود • عبارات بکارگرفته شده کاملاً واضح و صریح عنوان شود • نیازهای مشتری پروژه کاملاً بر آورده شود • با کلیه اعضای تیم در میان گذاشته شود گام دوم) تعریف محدوده محدوده فهرستی از فعالیتها و تحویل شدنی های پروژه که تکمیل آنها…
نکات اساسى در تنظيم قرارداد
مدیریت پروژه

نکات اساسى در تنظیم قرارداد

۱-در صورت قلم خوردگی در متن قرارداد، علت و اصلاحیه آن قید و به امضاء طرفین برسد. ۲- نسخه های قراداد بایستی به تعداد افراد ذینفع باشد. ۳- قبل از تنظیم قرارداد راجع به مفاد ومندرجات آن توافق نماید. ۴- شهود بیشتر در قرارداد به استحکام و قوت آن می افزاید.(حداقل دو شاهد مرد) ۵- در قرارداد نمونه (چاپی) بندهایی که مورد نظر طرفین…
علت های شکست پروژه صنعتی و ساختمانی
مدیریت پروژه

دلایل شکست پروژه

دلایل گوناگونی برای شکست یک پروژه وجود دارد، ولی مدیر پروژه نباید از این بابت نگران شود چرا که بیشتر این دلایل می توانند تحت کنترل وی باشند و از این بابت جای امیدواری است. ١- منابع ناکافی (Insufficient resource) ٢- مهلت های غیر ممکن (Impossible deadlines) ٣- ارتباطات ضعیف (Poor communication) ۴- عدم تمرکز (Lack of focus) ۵- دلگرمی ضیعف (Low morale) ۶-…