تعدیل مصالح پای کار به چه صورت است؟

مصالح پای کار چیست؟ مصالح پای کار به مصالحی گفته می‌شود که برای اجرای عملیات قرارداد مورد نیاز است. این مصالح با توجه به برنامه زمانبندی، در طرح جانمایی پروژه یا انبار نگهداری می‌شود و باید طوری نگهداری شوند که قابل اندازه‌گیری از طرف تیم نظارتی باشد. قطعات پیش ساخته و تجهیزاتی که در اجرای موضوع پیمان، با اجازه کارفرما و زیرنظر مهندس مشاور،…
اختلال در پروژه های عمرانی

اختلال (Disruption) در پروژه چیست؟

راهنمای AACE 29R-03 اختلال (Disruption) را به دو شکل تعریف کرده است: «اختلال (فعالیت یا رویداد) در پیشرفت منظم یک پروژه یا فعالیت(ها)». در واقع اختلال تاثیری است که یک تغییر بر روی کار معمول گذاشته و عمدتا خود را به صورت تاثیر نامطلوب روی بهره‌وری نیروی کار نشان می‌دهد. «اختلال در برنامه زمانبندی» هر گونه تغییر نامطلوب در برنامه زمانبندی است که ممکن…

تأخیرات همزمان و تقسیم خسارت بین پیمانکار اصلی و پیمانکاران فرعی

این مقاله بر موضوع تأخیر همزمان از دیدگاه پیمانکار اصلی-پیمانکار فرعی تمرکز دارد. هنگامی که یک تأخیر همزمان توسط چندین پیمانکار فرعی، یا بین پیمانکار اصلی و سایر پیمانکاران فرعی وجود دارد، رویکرد یکسانی در مورد نحوه تقسیم خسارات پیمانکار وجود ندارد. این مقاله ابتدا برخی از پرونده‌های قضایی مرتبط را بررسی می‌کند، سپس با استفاده از یک پروژه انبار به عنوان یک مطالعه…

ملاحظات تمدید مدت پیمان در تخمین زمان پروژه برای پروژه‌های مشارکت عمومی

مدت پیمان یا مدت اجرای کار، مدت توافق شده بین پیمانکار و کارفرما برای اتمام پروژه در شرایط عادی است. با این حال، اغلب اوقات پروژه‌ها با افزایش زمان مواجه می‌شوند و از این رو نیاز به فعال‌سازی راهکار‌های قراردادی مانند تمدید مدت پیمان دارند. هدف این مقاله بررسی عوامل مرتبط با اعطای تمدید مدت پیمان برای پروژه‌های ساخت به ویژه در بخش دولتی…
تاخیرات- کلیم- رضا امانی

آیا ممکن است در زمان اولیه قرارداد، تأخیرات از مدت قرارداد بیشتر شود؟

بله! ممکن است. به دلایل مختلف این حالت ممکن است رخ دهد. در ادامه برخی از این موارد بررسی می‌شود. 1- کار‌های فصلی فرض کنید پروژه‌ای در شهر زابل با مدت 90روز از 2 اسفند 1400 تا 31 اردیبهشت 1401 منعقد و برنامه‌ریزی شده باشد. در ادامه یک تأخیر از ابتدا تا 30 فروردین رخ داده است. تنها تأخیر رخ داده در این پروژه…

دلایل تمدید مدت پیمان در پروژه‌های ساخت

تقریباً تمام پروژه‌های ساخت با تأخیر مواجه می‌شوند که با توجه به اینکه کدام یک از طرفین مسئولیت تأخیر را بر عهده می‌گیرد، باعث تمدید زمان یا خسارت تعیین شده برای تأخیرات پیمانکار (Liquidated Damage) می‌شود. علاوه بر سطح آگاهی و پشتیبانی فنی، عوامل دیگری نیز بر ارزیابی واقع‌گرایانه از دعوی تمدید مدت پیمان اثر می‌پذارند. در کشور‌هایی که در صنعت ساخت از متد‌های…

آیا امکان دارد پروژه‌ای از پیشرفت برنامه‌ای جلوتر، ولی تأخیر داشته باشد؟

آیا لزوماً ارتباط مستقیمی بین انحراف از پیشرفت (Deviation) و تأخیر وجود دارد؟ به عبارت دیگر اگر درصد پیشرفت واقعی پروژه از درصد پیشرفت برنامه‌ای بیشتر باشد (انحراف مثبت)، آیا پروژه در زمانی زودتر یا دست کم برابر با زمان پایان برنامه‌ای به پایان می‌رسد و تأخیر نخواهیم داشت؟ بیایید پاسخ به این سوال را با یک مثال بررسی کنیم. پروژه‌ای را متشکل از…
آیین رونمایی از "سند چشم‌انداز و برنامه بلند مدت پیاده‌سازی مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM)

آیین رونمایی از سند چشم‌انداز و برنامه بلند مدت پیاده‌سازی مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM)

آیین رونمایی از “سند چشم‌انداز و برنامه بلند مدت پیاده‌سازی مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) ” در پروژه‌های عمرانی استان تهران این سند با هدف تعیین مشخصات، الزامات، امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) در پروژه‌های عمرانی تدوین شده است. استان تهران، به عنوان اولین استان توسعه‌دهنده این تکنولوژی نوین در پروژه‌های عمرانی کشور مشارکت نموده است. تکنولوژی BIM در…

اهمیت طرح‌ریزی ساختار قرارداد‌ها در پروژه‌های عمرانی

اولین گام پس از تصمیم برای اجرای یک پروژه عمرانی و پیش از شروع به انجام مراحل مختلف اجرایی پروژه، طرح‌ریزی تعیین مراحل اجرا و ساختار قرارداد‌های مورد نیاز پروژه است. مساله مهم در اینجا اینست که قبل از شروع انجام مراحل مختلف پروژه تنها رکن حاضر در پروژه صاحبان پروژه یا کارفرما است. بنابراین بسیار مهم است که تیم کارفرما علم کافی نسبت…
چگونه یک کارشناس خبره را برای بررسی اختلافات اجرایی انتخاب کنیم؟

چگونه یک کارشناس خبره را برای بررسی اختلافات اجرایی انتخاب کنیم؟

وقتی پرونده ای برای یافتن قصور اجرایی نیازمند بررسی اختلافات اجرایی است، چگونه یک کارشناس خبره را برای بررسی آن پیدا و انتخاب می کنید؟ وقتی شما چندین کارشناس خبره در دسترس داشته باشید، چه معیارهایی برای انتخاب باید در نظر داشته باشید؟ مهارت های کارشناس اختلافات برای اینکه فردی به عنوان یک کارشناس در یک زمینه پذیرفته شود، باید مهارت و تجربه مربوطه…
مدیریت دعاوی پروژه
نحوه کاهش ریسک و جلوگیری از ادعاهای حقوقی ساخت و ساز

نحوه کاهش ریسک و جلوگیری از ادعاهای حقوقی ساخت و ساز

پروژه های ساختمانی مانند دستگاه پیچیده ای هستند که بدون برنامه ریزی دقیق می توانند خیلی زود خراب شوند. اما با کمی آمادگی و آینده نگری ، می توانید ریسک را کاهش داده و از ادعاهای ساختاری که به طور بالقوه می توانند مانع موفقیت پروژه شما شوند، جلوگیری کنید. شناسایی و کاهش ریسک شناسایی و تجزیه و تحلیل ریسک اولین گام در کاهش…
مدیریت ریسک پروژه
انتخاب بهترین روش تحویل ساخت و ساز برای پروژه شما

انتخاب بهترین روش تحویل ساخت و ساز

هر پروژه چالش ها و نیازهای مختلفی دارد، به همین دلیل پیمانکاران باید در نظر بگیرند که کدام روش تحویل ساخت و ساز برای پروژه بهتر است. در ساخت و ساز هم مانند بسیاری از صنایع، روشهای تحویل پروژه بسیاری وجود دارد. با این وجود اکثر پروژه ها از روش های مشابهی استفاده می کنند. کارفرمایان باید بهترین روش تحویل ساخت و ساز را…
مدیریت ریسک پروژه
کرونا در قرارداد فیدیک و ارائه راهکار جهت عبور از بحران

کرونا در قرارداد فیدیک و ارائه راهکار جهت عبور از بحران

واقعیت امر اینه که قبل از اسفند ۹۸ پیش بینی همه گیری به این گستردگی رو نمیکردم و من به این موضوع فکر میکردم که تاثیر این بیماری در پروژه های داخلی ما به این شکل خواهد بود که پیمانکارانی که کالا از چین وارد میکنن تحت شرایطی تاخیراتشون مجاز بشه. اما بعد از اسفند قضیه کلا فرق کرده، با شرایطی روبرو هستیم که…
فیدیکمدیریت دعاوی پروژه
مدیریت برنامه‌ی زمانبندی پیمانکاران

سه راهکار برای مدیریت برنامه‌ زمانبندی پیمانکاران

تعدادی از کاربران سایت از ما مشاوره ای در مورد مدیریت برنامه ی پیمانکاران خواسته بودند. سوالات مطرح شده در ارتباط با شرایطی است که اغلب رخ میدهد، به همین دلیل قطعا ارزش این را دارد که به عنوان یک مطلب در این سایت منتشر گردد. درخواستهای دریافت شده را ویرایش کردم و با توجه به جهانی بودن موضوع مورد بحث و عدم وجود…
برنامه زمانبندی

مدیریت تغییرات در پروژه (CHANGE MANAGEMENT)

جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید “تنها چیزی که تغییر نمی‎کند، خود کلمه تغییر است” مدیریت تغییرات در مدیریت پروژه عبارت است از مدیریت تغییرات در زمان، محدوده و هزینه تحویل شدنی‌های پروژه که می‎تواند از طریق تغییر در منابع، طراحی‌ها، اسناد قراردادی و فرآیندهای پروژه ایجاد شود.  فرآیند مدیریت تغییرات ساز و کاری است برای شروع، ثبت، ارزیابی، تایید و حل مشکلات تغییرات…
برنامه زمانبندیمدیریت دعاوی پروژهمدیریت ریسک پروژه

داشبورد مدیریت پروژه چیست؟ (Dashboard)

داشبورد مدیریت پروژه عموما از یک صفحه شامل نمودار و یا جداول از اطلاعات کلیدی پروژه تشکیل شده است با این هدف که مخاطب بتواند با یک نگاه از وضعیت پروژه مطلع شود. کلمه داشبورد (dashboard) از نظر معنی معادل فارسی مشخصی ندارد و  از نظر کاربرد معادل پنل نشان دهنده سرعت و اطلاعات مهم وسایل نقلیه که روبروی هدایتگر وسیله نقلیه قرار دارد،…
روش کانبان (Kanban) در مدیریت پروژه

روش کانبان (Kanban) در مدیریت پروژه چیست؟

کانبان چیست؟ کانبان(Kanban) واژه ای ژاپنی به معنای “نشانه بصری” یا “کارت” است. کانبان چهارچوبی مصور است که برای پیاده سازی و اجرای مدیریت پروژه چابک استفاده میشود و نشان میدهد که چه محصولی ،در چه زمانی و به چه مقدار باید تولید گردد. این روش تغییرات کوچک و تصاعدی را به سیستم حال حاضر شما القا میکند و نیازی به راه اندازی و…
مدل آبشاری چیست (waterfall)

مدل آبشاری چیست (waterfall) ؟

روش آبشاری (Waterfall) از یک فرآیند خطی متوالی پیروی میکند و متداول ترین نسخه از چرخه حیات توسعه سیستم (systems development life cycle یا به طور اختصار SDLC ) برای مهندسی نرم افزار و پروژه های فناوری اطلاعات(IT) است. این روش گاهی با استفاده از یک نمودار گانت (Gantt chart) برنامه ریزی میشود که نوعی نمودار نواری است که تاریخ آغاز و پایان هر…
برنامه زمانبندی
مقایسه برنامه احتیاطی و برنامه جایگزین

مقایسه برنامه احتیاطی و برنامه جایگزین

مقایسه برنامه احتیاطی و برنامه جایگزین برنامه احتیاطی و برنامه جایگزین جهت ریسک‌های مشخص شده بکار برده می شود. از آنجاییکه هر دو برای مدیریت ریسکها استفاده می شوند، این سوال پیش می آید که چه برنامه ای برای چه ریسکی کاربرد دارد. ریسکها را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد: ریسکهای شناخته شده و ریسکهای ناشناخته. ریسکهای شناخته شده خود در دسته…
تفاوت بین محدوده پروژه و محدوده محصول

تفاوت بین محدوده پروژه و محدوده محصول

محدوده محصول : به طور خلاصه، محدوده محصول در مورد جزئیات محصول است. و دامنه محصولات را تعریف می کند ؛ آنچه را که محصول خواهد شد، چگونه آن کار خواهد کرد، به ویژگی های آن، و غیره .طبق کتاب راهنمای PMBOKویرایش ششم، محدوده محصول شامل ویژگیها و عملکرد یک محصول، خدمت و یا نتیجه منحصربفرد است. برای مثال، اگر کالا یک پل است، محدوده محصول…
pmbok
مديريت مالی پروژه‌ به وسیله PMBOK

مدیریت مالی پروژه‌ به وسیله PMBOK

در مدیریت متعارف پروژه های ساخت معمولا هزینه ها از طریق پرداخت های دوره ای کارفرما و بر اساس پیشرفت تامین می گردد و پیمانکار صرفا جهت هزینه های راه اندازی و عموما در دوره های ابتدائی کار تامین اعتبار می نماید. با بزرگ شدن حجم پروژه ها و نیازمندیهای مالی آنها در روش های تحویل پروژه متنوع، الزام نقش آفرینی بیشتر پیمانکاران در…
pmbok
مديريت فعال هزينه پروژه

مدیریت فعال هزینه پروژه

توصیه می کنم که هیچگاه به دنبال اجرای پروژه با “حداقل” هزینه نباشید. کسی را نمی توان به مناسبت “حداقل” چیزی “پاسخگو” کرد. یک مدیر می تواند به هر نحوی که مایل است پروژه را اجرا کند و در انتها نیز ادعا کند که هزینه به دست آمده، همان “حداقل” بوده است. چه کار می خواهید بکنید؟ می توانید به جر و بحث بپردازید…
برنامه زمانبندیمدیریت دعاوی پروژه
16 تخصص لازم برای یک کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه

۱۶ تخصص لازم برای یک کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه

  – تسلط کامل به دانش و اصول برنامه ریزی و کنترل پروژه: دستیابی به این امر به وسیله مطالعه کتاب‌های این زمینه و کسب تجربه عملی مسیر خواهد شد. تسلط به مفاهیمی تخصصی  از جمله تهیه محدوده پروژه با استفاده از قرارداد، تهیه WBS، تهیه CBS، تهیه برنامه زمان بندی، تخصیص و تسطیح منابع، مدیریت هزینه پروژه‌ها، مدیریت ریسک، به روز نمودن و…
pmbokبرنامه زمانبندیمدیریت دعاوی پروژهمدیریت ریسک پروژه
دانلود کتاب آموزش ماکروسافت پراجکت (MSP 2016)

دانلود کتاب آموزش ماکروسافت پراجکت (MSP 2016)

دانلود کتاب آموزش ماکروسافت پراجکت (MSP 2016) نرم افزار ماکروسافت پراجکت یا همان MSP یکی از دو نرم افزار محبوب در زمینه برنامه ریزی و کنترل پروژه می‌باشد. دوستان عزیز می‌توانند آموزش جامع و کامل به روش قدم به قدم این نرم افزار را از طریق لینک زیر دانلود نمایند. تعداد صفحات: ۵۱۶ لینک دانلود: کتاب آموزش گام به گام نرم افزار MSP 2016
برنامه زمانبندیمدیریت دعاوی پروژه
دانلود کتاب برنامه ریزی و کنترل پروژه ناسا

دانلود کتاب برنامه ریزی و کنترل پروژه ناسا

کتاب راهنمای برنامه ریزی و کنترل پروژه ناسا کتابی است که شرکت ناسا (سازمان ملی هوانوردی و فضایی) جهت مدیریت پروژه های زمینی و فرا زمینی خود از آن بهره می برد. این کتاب چاپ سال ۲۰۱۶  می باشد. دوستان عزیز میتوانند این کتاب ارزشمند را از طریق لینک دانلود زیر دریافت نمایید. تعداد  صفحات: ۳۲۵ لینک دانلود: دانلود کتاب برنامه ریزی و کنترل…
برنامه زمانبندیمدیریت دعاوی پروژه
نرم افزارهای محبوب برنامه ریزی و کنترل پروژه

نرم افزارهای محبوب برنامه ریزی و کنترل پروژه

برنامه ریزی و کنترل پروژه  (Project Planning & Control) چیست؟ قبلا در پستی جداگانه به تعریف برنامه ریزی و کنترل پروژه پرداخته ایم که میتوانید از اینجا مطالعه فرمایید.   خب در ادامه به نرم افزارهای برنامه ریزی و کنترل پروژه و ویژگی های آن ها می پردازیم:   نرم افزارPMA PMA  علائم اختصاری عبارت Pert Master Advanced است. تعداد پروژه های قابل بازیابی به طور…
برنامه زمانبندی
مدیریت زمانبندی پروژه (Project Schedule Management)

مدیریت زمانبندی پروژه (Project Schedule Management)

مدیریت زمانبندی پروژه یکی از مهم‌ترین زیرفرآیندهای pmbok 6 می‌باشد. مدیریت زمانبندی پروژه شامل فرآیندهایی است که برای مدیریت اتمام پروژه از نظر زمانی مورد نیاز هستند. فرایندهای مدیریت زمانبندی پروژه به شرح ذیل است: ⁦⁩برنامه ریزی مدیریت زمانبندی  (Plan Schedule Management) ⁩تعریف فعالیتها  (Define Activities) ⁩تعیین توالی فعالیتها  (Sequence Activities) تخمین مدت زمان فعالیتها (Estimate Activity Durations) تهیه برنامه زمانبندی  (Develop Schedule) کنترل…
برنامه زمانبندی
نرم افزار مدیریت پروژه ترلو Trello

نرم افزار مدیریت پروژه ترلو Trello

نرم افزار مدیریت پروژه ترلو Trello در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت فاگ کریک ساخته شد که بخش اصلی خدمات و امکانات آن به جز بخش Trello Business class رایگان می باشد. ترلو یک نرم افزار تحت وب است و به دلیلی پشتیبانی کامل زبان فارسی، و محیط ساده و قابل فهم، یکی از نرم افزارهای مدیریت پروژه رایگان محبوب و پرکاربرد در بین ایرانیان…
برنامه زمانبندیمدیریت دعاوی پروژه
دانلود رایگان کتاب پریماورا 6 (p6) V 8.2

دانلود رایگان کتاب پریماورا ۶ (p6) V 8.2

دوستان عزیز میتوانید کتاب primavera 6 version 8.2  جهت مدیریت پروژه و پورتفولیو رو از لینک زیر به صورت رایگان دانلود نمایید. این کتاب یک راهنمای جامع برای مدیریت پروژه، منابع و پورتفولیوها می باشد. زبان کتاب انگلیسی و تعداد صفحات ۳۴۸ صفحه میباشد. لینک دانلود: کتاب پریماورا ۶ ورژن ۸٫۲
مدیریت دعاوی پروژه
وظایف برنامه ریزی و کنترل پروژه در سیستم 3 عاملی

وظایف برنامه ریزی و کنترل پروژه در سیستم ۳ عاملی

وظایف برنامه ریزی و کنترل پروژه در سیستم ۳ عاملی (سیستم سه عاملی: کارفرما، مشاور و پیمانکار) 💢معمولا در پروژه‌ها سه تیم برنامه ریزی و کنترل پروژه وجود دارد   ⭕️برنامه ریزی و کنترل پروژه پیمانکار : 🔹تهیه برنامه‌زمان‌بندی پروژه 🔹به روزرسانی برنامه زمان‌بندی 🔹ارائه گزارشات روزانه 🔹جمع‌بندی گزارشات روزانه و محاسبه درصدهای پیشرفت هفتگی 🔹درج درصد پیشرفت‌ها در نرم افزار و استخراج گزارشات…
مدیریت دعاوی پروژه
برنامه ریزی مدیریت ریسک پروژه

برنامه ریزی مدیریت ریسک پروژه

مدیریت_ریسک شاید برنامه ریزی مدیریت ریسک را بتوان مهمترین مرحله در اجرای سیستم مدیریت ریسک دانست چرا که چارچوب کلی کار در این مرحله مشخص می شود و هرگونه بی دقتی یا تشخیص نادرست وضعیت در این مرحله می تواند منجر به عدم موفقیت سیستم در مرحله اجرا گردد. در واقع در این مرحله طراح سیستم مدیریت ریسک نسبت به طراحی سیستم کاربردی مورد…
مدیریت دعاوی پروژهمدیریت ریسک پروژه
فرآیندهای ۴۹ گانه در 6 PMBOK

فرآیندهای ۴۹ گانه در ۶ PMBOK

همانگونه که مستحضرید PMBOK در ویرایش ششم خود با تغییرات قابل توجهی همراه بوده که در مطلبی با عنوان تغییرات PMBOK 6 نسبت به PMBOK 5 به این موضوع پرداخته شد و تغییرات به صورت نسبتا دقیق مورد بررسی قرار گرفت. در این مطلب فرآیندهای ۴۹ گانه پیکیره دانش مدیریت پروژه ۶ به همراه نمایش نحوه ارتباط با یکدیگر در طول چرخه عمر پروژه…
pmbok
PMS یا سیستم اندازه گیری پیشرفت در پروژه چیست؟

PMS یا سیستم اندازه گیری پیشرفت در پروژه چیست؟

یکی از رویه های(Procedure) رایج در پروژه ها، PMS می باشد. PMS مخفف چیست PMS مخفف سه کلمه “Progress Measurement System” به معنی “سیستم اندازه گیری پیشرفت” پروژه می باشد. pms در کنترل پروژه چیست و چه کاربردی دارد این رویه با هدف هماهنگ سازی و ایجاد یک زبان مشترک بین ارکان پروژه (کارفرما ، مشاور و پیمانکار) به منظور محاسبه درصد پیشرفت فیزیکی…
مگا پروژه (MEGA PROJECT) چیست؟

مگا پروژه (MEGA PROJECT) چیست؟

اصطلاح مگا پروژه ها، به پروژه های عظیم سرمایه گذاری اطلاق می شود. اداره بزرگراه های فدرال آمریکا این اصطلاح را چنین تعریف نموده است: پروژه های مهم زیرساخت که هزینه آنها بیش از یک میلیارد دلار آمریکا باشد یا پروژه با هزینه مشخص که دارای جاذبه برای جلب توجه بخش مهمی از جامعه یا گروه های سیاسی باشد و ضربه های مستقیم و…
مدیریت دعاوی پروژه
دانلود رایگان جزوه مدیریت و کنترل پروژه

دانلود رایگان جزوه مدیریت و کنترل پروژه

در این بخش جزوه آموزشی مبحث مدیریت و کنترل پروژه را در اختیار علاقه مندان این حوزه قرار داده ایم. جزوه پیش رو مناسب افرادی که به تازگی قصد دارند وارد این حوزه گردند چندان مناسب به نظر نمی رسد، زیرا مطالب به صورت خلاصه تنظیم شده است. لذا مخاطبان این مطلب افرادی است که قبلا با اصول اولیه مدیریت و کنترل پروژه آشنا…
دانلود صورت وضعیت ساختمان مسکونی

دانلود صورت وضعیت ساختمان مسکونی

در این بخش یک فایل pdf از یک صورت وضعیت ساختمانی مسکونی سه طبقه برای دانلود قرار داده ایم. صورت وضعیت قرار داده شده بر اساس فهرست بهای رسته ساختمان می باشد و محاسبات مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه و مقادیر مربوط به تعدیل در آن محاسبه و درج شده است. تعداد صفحات: ۲۰ صفحه   لینک دانلود:  صورت وضعیت ساختمان مسکونی
برنامه ریزی و کنترل پروژه چیست ؟

برنامه ریزی و کنترل پروژه چیست ؟

برنامه ریزی پروژه مجموعه ای از پیش بینی ها و سیاست گذاری هاست که به اجرای پروژه شکل می دهد. هدف از برنامه ریزی، آمادگی برای رویارویی با اتفاقات و انحرافات بالقوه در مسیر اجرای پروژه است . به کمک یک برنامه ریزی دقیق و کامل می توان بسیاری از مشکلات و انحرافات را پیش از وقوع، شناسایی و برطرف نمود . اجرای پروژه…
تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدیدتفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدیدتفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید

تفاوت آیتم ستاره دار با قیمت جدید

آیتم ستاره دار هنگام تهیه برآورد و اسناد مناقصه توسط مشاور قبل از انعقاد قرارداد در فهرست مقادیر دیده میشود که تمامی ضرایب به آن تعلق میگیرد ولی آیتم قیمت جدید بعد از انعقاد قرارداد و فصل انجام کار توسط پیمانکار ارائه می گردد و تنها ضریب بالاسری به آن تعلق میگیرد. سقف آیتم ستاره دار طبق فهرست بهای سال ۹۵ حداکثر برابر ۳۰%…
دلایل اهمیت داشتن متره و برآورد در پروژه

دلایل اهمیت داشتن متره و برآورد در پروژه

۱٫ در ابتدای یک پروژه و یا در بدو تصمیم گیری برای اجرای یک پروژه نیاز به دانستن مقدار سرمایه ای که برای آن پروژه نیاز داریم می باشد؛ که این امر با دانستن حجم فیزیکی و ریالی مشخص می شود؛ که از طریق متره و برآورد به دست می آید. ۲٫ برای برنامه ریزی یک پروژه نیاز به دانستن حجم عملیات پروژه می…
مفهوم برآورد در پروژه چیست ؟

مفهوم برآورد در پروژه چیست ؟

تعریف برآورد اگر مقادیری که با توجه به واحدهای مورد نیاز در قسمت متره به دست آمده، قیمت‌گذاری گردد (( برآورد ریالی یا برآورد قیمت پروژه )) نامیده میشود. بنابر این در متره و برآورد، دو هدف اساسی دنبال می شود : الف) تعیین مقادیر مصالح مصرفی، نیروی انسانی با توجه به نوع تخصص و تعداد آنها و نیروی ماشین آلات با توجه به…