در زمینه نحوه ی همپوشانی تاخیرات (عموما تاخیرات مالی و فنی) ایمیل ها و نظرات زیادی دریافت کردیم که در این ارتباط قصد داریم در این نوشته به بیان دقیق این موضوع با توجه به شرایط عمومی پیمان (نشریه ۴۳۱۱) وقوانین مرتبط دیگر بپردازیم.

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

سوال:

با سلام . یه سوال داشتم از خدمتتون
آیا تاخیرات مالی و فنی همپوشانی میشن؟ نظرات و دیدگاههای مختلفی در این مورد تو سایتهای مختلف پیدا کردم. در صورتی که تو بخشنامه ۵۰۹۰ اصلا اشاره ای به این موضوع نداره و در چند جا صراحتا نوشته که مدت زمانهایی که از روابط مندرج بدست میاد با مدت پیمان جمع میشه. ممنون میشم نظر شما رو در این رابطه بدونم.

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

با سلام. در خصوص لایحه تاخیرات جوابی که عرض میکنم روشن و بدون ابهامه:
همانطور که میدونید ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان (۴۳۱۱) درخصوص تغییر مدت پیمان هست و ۱۰ سرفصل رو به عنوان عوامل افزایش زمان کار نام برده که سرفصل نهم درمورد تاخیرات مالی هست. در بند د ماده ۳۰ ش ع پ گفته شده که هر یک از این ده سرفصل تنها یک بار محاسبه خواهد شد. یعنی تاخیرات مالی در صورت همپوشانی با سایر عوامل تاخیر تنها یکبار محاسبه میشه.

اما نکته ی مهم اینه که براساس بند سوم بخشنامه ۵۰۹۰ تاخیرات مالی باهم جمع میشن به شرطی که از مدت زمان بین ” اولین تاریخ پرداخت طبق پیمان” و تاریخ واقعی آخرین پرداخت” در مقطع مورد عمل بیشتر نشه. برای مثال در صورتی که از تاریخ 4 تا ۱۰ خرداد تاخیر مربوط به صورت وضعیت ۱ رخ بده و بر اساس فرمول بخشنامه 6 روز محاسبه بشه و از تاریخ 6 تا 12 خرداد تاخیر مربوط به پیش پرداخت 2 رخ بده و تاخیر براساس فرمول 5 روز محاسبه بشه، این تاخیرات باهم جمع میشن یعنی 11 روز تاخیر. اما نکته مهم اینجاست: با توجه به تبصره بند 3 بخشنامه 5090، مدت تاخیر نمیتونه از مدت اولین پرداخت طبق پیمان یعنی 3 خرداد و تاریخ واقعی آخرین پرداخت یعنی 12 خرداد (9 روز) بیشتر بشه. در واقع جمع جبری تاخیر صورت وضعیت 1 و پیش پرداخت 2 برابر با 11 روز محاسبه شده که بیشتر از 9 روزه و در این حالت 11 روز ملاک نخواهد بود و 9 روز اعمال خواهد شد.

بنابراین فرض کنید تاخیرات فنی (غیرمالی) از تاریخ 1 تا 10خرداد (10 روز تاخیر) رخ داده باشه (پس از کسر همپوشانی تاخیرات فنی در نرم افزار زمانبندی) و با توجه به محاسبات فوق، تاخیرات مالی از تاریخ 4 خرداد (یک روز پس از اولین تاریخ پرداخت طبق پیمان یعنی 3 خرداد)  تا 12 خرداد (9 روز تاخیر) رخ داده باشه، با توجه به بند د ماده 30 ش ع پ، تاخیرات کل پروژه (فنی و مالی) از تاریخ 1 تا 12 خرداد به میزان 12 روز تاخیر محاسبه خواهد شد (همپوشانی تاخیرات فنی و مالی روی گانت چارت بدست خواهد آمد، اما همپوشانی تاخیرات فنی روی نرم افزار زمانبندی).

جهت انتقال بهتر مطالب تمامی مثال فوق در قالب نمودار تاخیرات زیر اعمال و ارائه شد.

همپوشانی تاخیرات فنی و مالی
همپوشانی تاخیرات فنی و مالی

 

بند د ماده 30 شرایط عمومی پیمان drclaim.ir
                             بند د ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان (نشریه ۴۳۱۱)

 

بند سوم بخشنامه 5090 drclaim.ir
                             بند سه بخشنامه ۵۰۹۰ درخصوص جمع تاخیرات مالی

بنابراین جهت نتیجه گیری باید گفت که برای تاخیرات مالی در صورتی که چند فقره مطالبات پیمانکار در یک مقطع زمانی دچار تاخیر در پرداخت شده باشند، تاخیرات باهم جمع خواهند شد به شرطی که از مدت زمان بین ” اولین تاریخ پرداخت طبق پیمان” و تاریخ واقعی آخرین پرداخت” در مقطع مورد عمل بیشتر نشود.

در نهایت تاخیرات مالی (پس از کسر همپوشانی تاخیرات مالی)، تاخیرات فنی و سایر دسته های تاخیر پس از کسر همپوشانی ها مورد عمل قرار خواهند گرفت.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

برچسب‌ها: مدیریت دعاوی پروژه
دسته‌ها:
تاخیراتسوالات مطرحمدیریت ادعا

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محمد خدیمی
    21 بهمن 1401 01:06

    سلام وقت بخیر ببخشید ۲ سوال داشتم
    ۱- دوره کارکرد صورت وضعیت تعدیل چگونه محاسبه میشه؟(آیا مجموع دوره کارکرد صورت وضعیت هایی است که آن تعدیل به آنها تعلق گرفته؟)
    ۲- مدت زمان مجاز برای پرداخت صورت وضعیت تعدیل هم با توجه به شرایط خاص آن (دیر اعلام شدن شاخص و…) ۲ سوم ضرب در مدت کارکرد میشه؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      24 بهمن 1401 17:12

      سلام وقت بخیر. 1- بخشنامه ای در این خصوص وجود ندارد و شرایط 5090 (که به نظر بنده منصفانه نیست) معمولا استفاده می شود. یعنی همان دوره در صورت وضعیت موقت
      2- در این خصوص هم مانند صورت وضعیت موقت رفتار می شود و بخشنامه مشخصی نیست.
      پیشنهاد می شود در قراردادهای خود این موارد تعیین شود که بعد محل اختلاف نشود.

      پاسخ
  • بانی سعید
    17 آذر 1401 09:43

    سلام و با تشکر از مطالب مفیدتان
    سوالی دارم در مورد برنامه زمان بندی
    آیا مدت زمان خاصی برای مصوب نمودن برنامه زمانبندی بعد از ارائه توسط پیمانکار برای کارفرما وجود دارد و اینکه عدم ابلاغ آن و یا دیر ابلاغ کردن آن موجب افزایش مدت پیمان میگردد

    پاسخ
    • با سلام و احترام.
      در این خصوص باید بگم که مدتی رو در قراردادهای عمومی مشخص نکردن. اما در قراردادهای خصوصی میشه مشخص کرد. اما اگر در قراردادی تعیین نشده باشه، براساس عرف 14 روز هست و در صورت عدم تایید بعد از این مدت، تاخیرات پیمانکار ناشی از عدم وجود برنامه مجاز خواهد بود.

      پاسخ
  • مهدی مویدی
    14 شهریور 1401 12:48

    با سلام، در پروژه ای کارکردها، پیش پرداخت ها و تعادیل با تاخیر پرداخت شده اند، آیا بند قانونی وجود داره که تاخیرات مالی موارد پیش گفته هم همپوشانی شوند یا نه؟

    پاسخ
    • با سلام و احترام.
      در خصوص تاخیرات ناشی از صورت وضعیت تعدیل، روش مشخصی تاکنون اعلام نشده، اما میتوان از بخشنامه 5090 به عنوان عرف استفاده کرد. نحوه همپوشانی تاخیرات مالی اعم از پیش پرداخت، صورت وضعیت و صورت وضعیت تعدیل، براساس بخشنامه 5090 است. در این مقاله هم تشریح شده که کلیه تاخیرات مالی اشاره شده در بخشنامه 5090، باهم جمع می شوند، اما مدت تاخیر نباید از بازه زمانی بین اولین پرداخت طبق پیمان و آخرین پرداخت واقعی، بیشتر شود.

      پاسخ
  • سلام. مطلب خلاصه و بسیار مفید بود. تشکر از شما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

آخرین مقالات پایگاه دانش

آخرین فرصت استفاده از تخفیف 30 درصدی در دوره آنلاین مدیریت ادعاثبت نام
+