یکی از کاربران اخیراً پرسیده است،

آیا تفاوتی بین ادعای ارائه شده به مشاور و ادعای ارسال شده برای داوری وجود دارد؟

پاسخ ما این بود: “بله، اغلب وجود دارد، اما نباید وجود داشته باشد.

سناریو:

بگذارید با توصیف یک سناریوی بسیار پرتکرار مرتبط با دعاوی توضیح دهیم.

  1. در ابتدا پیمانکار فکر می‌کند که ادعای قابل توجیهی جهت دریافت مبلغ قابل توجهی پول یا تمدید مدت زمان پیمان دارد. این ادعا‌ها به تنهایی کافی نیستند. (مثلا ادعاهای این مقاله: انواع کلیم های پیمانکاری)
  2. پیمانکار ما منابع موجود در دسترس برای خود را بررسی می‌کند. آن‌ها مسئولیت آماده‌سازی ادعا را به عهده می‌گیرند. با این حال، آن‌ها بررسی نمی‌کنند که آیا فرد تهیه‌کننده ادعا صلاحیت یا تجربه کافی برای تهیه آن را با یک استاندارد مناسب دارد یا خیر.
  3. آن شخصی که به او مسئولیت داده شده تمام تلاش خود را انجام می‌دهد. با این حال، به دلیل عدم وجود تجربه و مهارت‌های لازم، در نهایت ادعا با یک استاندارد خوب تهیه نمی‌شود.
  4. مشاور ادعا را رد می‌کند زیرا قابل درک نیست، شامل اطلاعات کافی نیست، مستند نیست یا اثبات نمی‌کند که ادعا قابل توجیه است. حتی یک مشاور بی‌طرف نیز در انجام این کار درست عمل می‌کند. یک مشاور که در موضع دفاع قرار دارد عاشق این است که بهانه‌ای برای رد ادعا ارائه کند.
  5. پیمانکار، هنوز هم معتقد است که ادعای موجهی وجود دارد و فکر می‌کند در قبال او ناعادلانه عمل شده است. پس از چندین ماه بلاتکلیفی، پیمانکار موضوع را به اختلافات کشانده و وکلای خود را فرا می‌خواند.
  6. وکلا ادعا و پاسخ را بررسی می‌کنند و به پیمانکار می‌گویند که در خصوص دعاوی حق با او می‌باشد. اما، در صورتی که پیمانکار خواهان موفقیت در رسیدگی یا داوری است؛ باید این ادعا را به نحوه مناسبی ارائه دهد.
  7. پیمانکار هنوز کسی که دارای صلاحیت یا تجربه برای تهیه دعاوی باشد را در تیم ندارد. بنابراین وکلا پیشنهاد می‌کنند که خودشان دعاوی را تهیه کنند یا اینکه به پیمانکار توصیه می‌کنند شخصی را با مهارت‌های مناسب برای این کار استخدام کند.
  8. ادعای تهیه شده به درستی برای داوران و قضات ارائه می‌شود. شخص تهیه‌کننده دعاوی هم به نوبه خود از پیمانکار مبلغی دریافت می‌کند. کل روند در این زمان به جای هفته‌ها، سال‌ها به طول می‌انجامد و باعث تحمیل هزینه‌های مالی و زمانی به پیمانکار شده است.

تفاوتی بین ادعای برای مشاور و ادعا برای داوری

واقعیت

شاید اکنون متوجه شده باشید که چرا، غالباً بین ادعای ارائه شده توسط مشاور و ادعای ارائه شده برای داوری تفاوت‌هایی وجود دارد. از همه مهم‌تر، احتمالا اکنون دریافته‌اید چرا نباید چنین تفاوتی وجود داشته باشد. اگر پیمانکار در وهله اول به جای تلاش برای صرفه جویی در تهیه دعاوی، دعاوی خود را با یک مشاور زبده و با استاندارد مناسب آماده می‌کرد، موضوع به سرعت و با هزینه مناسب حل و فصل می‌شد.

با استفادده از خدمات مشاوره کلیم و مدیریت ادعا دکتر کلیم که از متخصصین، نخبگان دانشگاهی و صنعتی متشکل شده، مسیر دعاوی شما را در احقاق حق مطالبات، بسیار سریع‌تر و ساده‌تر و ساده‌تر خواهد بود.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

جهت خدمات مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  – ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

برچسب‌ها:
دسته‌ها:
سوالات مطرحمدیریت ادعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

مهم‌ترین منابع آموزشی مدیریت ادعا (Claim management) و آنالیز تأخیرات

در این مطلب جامع قصد داریم مهم‌ترین منابع آموزشی بین‌المللی در مورد مدیریت ادعا، آنالیز تأخیرات و کمی‌سازی تأخیرات و سایر ادعا‌های مالی را معرفی کنیم. این منابع شامل دستورالعمل‌های…
بیش تر بخوانید

کدام یک از ماده‌های شرایط عمومی پیمان مربوط به لایحه تاخیرات و ادعا هستند؟ بخشنامه‌های لایحه تاخیرات کدامند؟

سوالات مطرح
اگر منظور شما از شرایط عمومی پیمان، نشریه 4311 می‌باشد، در ماده 30 (تغییر مدت پیمان) به شرایط و چگونگی تمدید مدت پیمان و سرفصلهای اصلی لایحه تاخیرات پرداخته شده…
بیش تر بخوانید

آخرین مقالات پایگاه دانش

فهرست