ادعای سراسری چیست؟

GLOBAL CLAIM یا ادعای سرجمع چیست؟

انجمن حقوق ساخت انگلیس GLOBAL CLAIM یا ادعای سرجمع را اینگونه تعریف می‌نماید: ادعای سرجمع یکی از مواردی است که در آن پیمانکار به دنبال جبران خسارت برای گروهی از رخداد‌های ریسک کارفرما است، اما ارتباط مستقیم بین خسارت وارده با رخداد‌های منفرد ریسک کارفرما را یا نمی‌تواند نشان دهد و یا نشان نمی‌دهد. در واقع یک ادعای سرجمع معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که…
پیوستهای بسته‌ی ادعا (claim package)

پیوستهای بسته‌ی ادعا (claim package)

شما ممکن است یک گزارش خوب برای بیان ادعای خود تهیه کرده باشید و ممکن است فکر کنید که کار شما تقریباً تمام شده است و در ادامه ممکن است برای بررسی به طرف مقابل ارائه شود. اما متأسفانه این چنین نیست زیرا برای موفقیت ادعای شما، باید نکات کلیدی زیر در آن رعایت شده باشد: اطمینان حاصل کنید که لایحه دفاعیه ارسالی یک…
چگونه یک کارشناس خبره را برای بررسی اختلافات اجرایی انتخاب کنیم؟

چگونه یک کارشناس خبره را برای بررسی اختلافات اجرایی انتخاب کنیم؟

وقتی پرونده ای برای یافتن قصور اجرایی نیازمند بررسی اختلافات اجرایی است، چگونه یک کارشناس خبره را برای بررسی آن پیدا و انتخاب می کنید؟ وقتی شما چندین کارشناس خبره در دسترس داشته باشید، چه معیارهایی برای انتخاب باید در نظر داشته باشید؟ مهارت های کارشناس اختلافات برای اینکه فردی به عنوان یک کارشناس در یک زمینه پذیرفته شود، باید مهارت و تجربه مربوطه…
نحوه کاهش ریسک و جلوگیری از ادعاهای حقوقی ساخت و ساز

نحوه کاهش ریسک و جلوگیری از ادعاهای حقوقی ساخت و ساز

پروژه های ساختمانی مانند دستگاه پیچیده ای هستند که بدون برنامه ریزی دقیق می توانند خیلی زود خراب شوند. اما با کمی آمادگی و آینده نگری ، می توانید ریسک را کاهش داده و از ادعاهای ساختاری که به طور بالقوه می توانند مانع موفقیت پروژه شما شوند، جلوگیری کنید. شناسایی و کاهش ریسک شناسایی و تجزیه و تحلیل ریسک اولین گام در کاهش…
کرونا در قرارداد فیدیک و ارائه راهکار جهت عبور از بحران

کرونا در قرارداد فیدیک و ارائه راهکار جهت عبور از بحران

واقعیت امر اینه که قبل از اسفند ۹۸ پیش بینی همه گیری به این گستردگی رو نمیکردم و من به این موضوع فکر میکردم که تاثیر این بیماری در پروژه های داخلی ما به این شکل خواهد بود که پیمانکارانی که کالا از چین وارد میکنن تحت شرایطی تاخیراتشون مجاز بشه. اما بعد از اسفند قضیه کلا فرق کرده، با شرایطی روبرو هستیم که…
ارتباط بین ریسک، اختلاف، ادعا و مناقشه drclaim.ir
مدیریت ادعا

ارتباط بین ریسک، اختلاف، ادعا و مناقشه

بسیاری از کارشناسان که آشنایی خوبی نسبت به مفاهیم حوزه مدیریت دعاوی ندارند، عبارات مختلفی را جایگزین کلمه ادعا می کنند و یا در موقعیت نامناسب به کار می گیرند. بدین منظور در این نوشته قصد داریم مفاهیم ریسک، اختلاف، ادعا و مناقشه و ارتباط آنها با یکدیگر را تشریح نماییم. ریسک (Risk): باید گفت که یک اتفاق‌نظر کلی بر روی تعریف ریسک وجود…
نحوه محاسبه همپوشانی تاخیرات فنی، مالی و سایر دلایل تاخیر drclaim.ir

نحوه محاسبه همپوشانی تاخیرات فنی، مالی و سایر دلایل تاخیر

در زمینه نحوه ی همپوشانی تاخیرات (عموما تاخیرات مالی و فنی) ایمیل ها و نظرات زیادی دریافت کردیم که در این ارتباط قصد داریم در این نوشته به بیان دقیق این موضوع با توجه به شرایط عمومی پیمان (نشریه ۴۳۱۱) وقوانین مرتبط دیگر بپردازیم. سوال: با سلام . یه سوال داشتم از خدمتتونآیا تاخیرات مالی و فنی همپوشانی میشن؟ نظرات و دیدگاههای مختلفی در…
عدم ارائه مستندات کافی claim: دومین دلیل بروز اختلافات
مدیریت ادعا

عدم ارائه مستندات کافی claim: دومین دلیل بروز اختلافات در پروژه ها و قراردادهای عمرانی و صنعتی

  شرکت ARCADIS (یک شرکت خدمات مهندسی هلندی است که در زمینه طراحی، مهندسی عمران، نقشه‌برداری، مدیریت پروژه، مشاور مدیریت و مدیریت تأسیسات، فعالیت می‌نماید و د ارای ۳۵۰ دفتر خدمات فنی و مهندسی در ۴۰ کشور جهان می‌باشد) اخیرا گزارش اختلافات ساخت و ساز جهانی خود را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده است و و جای تعجب نیست که “مستندات ضعیف و یا…
مقایسه رویکردهای مدیریت ادعا

مقایسه رویکردهای مدیریت ادعا

دو رویکرد در خصوص مدیریت ادعا در پروژه های کشورمان وجود دارد: رویکرد حقوقیِ صرف به ادعا رویکرد مدیریت پروژه ای به ادعا رویکرد حقوقی صرف به ادعا در رویکرد حقوقی، به مدیریت ادعا، تنها از دیدگاه قوانین و مقررات حقوقی و قانونی نگاه می شود و تلاش می شود که مدیریت ادعای، با شرایط عمومی پیمان و قوانین و مقررات حقوقی مطابقت داده…
مدیریت تغییرات در پروژه (CHANGE MANAGEMENT)

مدیریت تغییرات در پروژه (CHANGE MANAGEMENT)

تغییر رویدادی اجتناب ناپذیر در پروژه است. با این حال ضروری است مکانیزمی برای تحت کنترل داشتن تغییرات در نظر گرفت. تغییر (Change): هر تغییر در برنامه، فرضیات و محدودیت ها پروژه   نمونه هایی از انواع تغییر در پروژه ها تغییر در اهداف پروژه تغییر در تیم اجرایی پروژه تغییر در روش اجرای فعالیت ها تغییر در استانداردها تغییر در فرضیات مانند تغییر…
طرح ادعای مالی قبل یا بعد از صورت وضعیت قطعی؟ مالی قبل یا بعد از صورت وضعیت قطعی طرح ادعای مالی قبل یا بعد از صورت وضعیت قطعی طرح ادعای مالی قبل یا بعد از صورت وضعیت قطعی
مدیریت ادعا

طرح ادعای مالی قبل یا بعد از صورت وضعیت قطعی؟

دعاوی مالی ناشی تأخیرات، بیکاری و فعالیت های خارج از قرارداد، دوباره کاری ها و سایر مواردی که درخصوص آنها توافقی حاصل نشده است. معمولا با تایید صورت وضعیت قطعی حداقل راه ادعای مالی پیمانکار بسته میشود. به دلیل اینکه یک سند مورد توافق طرفین است. رسیدن به مطالبات مالی مورد ادعا بعد از صورت وضعیت قطعی بسیار مشکل است. البته از طریق طرح…
مستندسازي؛ ضرورتي در اجراي طرح‌ها و پروژه‌ها

مستندسازی؛ ضرورتی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها

تعریف مستند سازی مستند سازی، تهیه مجموعه اسناد و مدارکی است که سیر تکوین و تحقق یک فعالیت از شروع تا خاتمه آن و چگونگی بهره برداری و نگهداری را، با تحلیل و ارزیابی مربوط، نشان می‌دهد. نقش مستندسازی در مدت اجرای پروژه وقایع و رویدادها، ابتکارها، خلا‌قیت‌ها، تنگنا‌ها و مشکلا‌ت فنی و حقوقی و اجرایی و مالی اتفاق می‌افتد و برای هریک راه‌حل‌ها…
عقد پیمان لازم است یا جایز؟

عقد پیمان لازم است یا جایز؟

▪️تعریف عقد لازم: طبق ماده ۱۸۵ قانون مدنی عقد لازم آن است که هیچیک از طرفین معامله حق فسخ آنرا نداشته باشد مگر در موارد معینه. ▪️تعریف عقد جایز: طبق ماده ۱۸۶ قانون مدنی عقد جایز آن است که هر یک از طرفین بتواند هر وقتی بخواهد آنرا فسخ کند. ▪️مفاد پیمان و به‌ویژه شرایط عمومی پیمان دلالت دارد بر اینکه پیمان هم عقد…
بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در برابر کارکنان

بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در برابر کارکنان

براساس این بیمه نامه مسئولیت مدنی کارفرمایان ناشی از حوادثی است که به موجب قصور و اهمال آنان به کارکنان یاکارگران تحت امر وارد می آید و در آن حادثه ،کارفرما مسئول جبران آن شناخته می شود .بنابراین چنانچه در جریان انجام کار و در محل کار در اثر حادثه ،خسارت بدنی به کارکنان شاغل بیمه گذار وارد آید و مسئولیت بیمه گذار در…
مدیریت ادعا از نگاه سازمان PMI

مدیریت ادعا از نگاه سازمان PMI

ادعا یا Claim در استانداردهای PMIبه این صورت تعریف شده است: تقاضائی از سوی یک طرف قرارداد در ازای وجود دلایلی اصولا صحیح و یا به گمان متقاضی صحیح که معمولا بخاطر اقدامات، دستورات و یا تغییرات اعمالی نامنطبق با مفاد قرارداد پروژه از سوی طرف دیگر قرارداد بوجود آمده و از لحاظ اقتصادی بین طرفین قابل حل و فصل نمی باشد. به عنوان…
تفاوت میان اسناد رسمی و عادی

تفاوت میان اسناد رسمی و عادی

از جهات مختلف، اسناد رسمی با اسناد عادی تفاوت دارد: ۱- سند رسمی، قدرت اجرایی دارد. در حالی که اصل در اسناد عادی، نداشتن قدرت اجرایی است. ۲- تاریخ سند رسمی، هم از لحاظ اصحاب دعوی و هم از نظر اشخاص ثالث، معتبر است. این در حالی است که تاریخ سند عادی، برای اشخاص ثالث مؤثر نیست. ۳- در مورد سند رسمی، فقط ادعای…
طرح ادعا در قراردادهای پیمانکاری: سهل یا ممتنع؟
مدیریت ادعا

طرح ادعا در قراردادهای پیمانکاری: سهل یا ممتنع؟

در قراردادهای پیمانکاری، که معمولا در زمره قراردادهای بلندمدت جای می‌گیرند، یکی از دغدغه‌ها و مشکلات رایجی که کارفرما همواره با آن سر و کار دارد، طرح ادعاهای قدیمی و به اصطلاح زیرخاکی توسط پیمانکار است. بسیاری از کارفرماها تجربه مواجهه با چنین مشکلی را دارند که در انتهای پروژه، ناگهان پیمانکار با تلنباری از ادعاهای قدیمی ظهور کرده و خواستار رسیدگی به آن‌ها…
کلمه ادعا (claim) به چه معناست؟
مدیریت ادعا

کلمه ادعا (claim) به چه معناست؟

در لغت به معنای ادعا است. در پروژه ها به ادعاهای پیمانکار مثلاً در خصوص موارد منتهی به دریافت پول بیشتر “کلیم” گفته می شود. در واقع اعتراضاتی که پیمانکار از جهت اجرای آیتم ها و از این قبیل، به کارفرمای خود داره در صورتیکه تصویب این اعتراض از سوی کارفرما به نفع پیمانکار (از نظر مالی) تمام بشه، در این حالت میگن پیمانکار…
گام‌های فرآیند مدیریت ادعا (claim management)
مدیریت ادعا

گام‌های فرآیند مدیریت ادعا (claim management)

بحث مدیریت دعاوی (claim management) در مدیریت، برنامه ریزی و کنترل پروژه اهمیت بالایی دارد. تا آنجایی که بسیاری از متخصصان در این زمینه، مدیری دعاوی را همان مدیریت پروژه واقعی می‌دانند. پیکره دانش مدیریت پروژه pmbok، فرایند شروع و شکل‌گیری دعاوی را در پنج مرحله به شرح زیر تقسیم می‌کند: مرحله اول: بررسی مدارک و شناخت بررسی قرارداد، الحاقیه ها، صورتجلسات و جمع‌آوری…
مدیریت ادعا در کدام فاز
مدیریت ادعا

در کدام فاز از یک پروژه مدیریت ادعا اجرا می‌شود؟

مدیریت دعاوی بر هر یک از مراحل حیات پروژه قابل اعمال خواهد بود و هر چه این مدیریت در مراحل اولیه نتیجه‌بخش باشد از هزینه‌های احتمالی، بیشتر خواهد کاست. بر این اساس مدیریت دعاوی به حالت پیشگیرانه، حین عقد قرارداد و بعد از قرارداد و حین اجرا نیز تقسیم میگردد. یکی از ماده‌های مهم در شرایط عمومی پیمان ماده مربوط به حل اختلاف هست…
فهرست