نحوه اجرای حکم علیه کارفرمای دولتی در مطالبه خسارت تأخیر تأدیه و توقیف اموال
با توجه به این که در بسیاری از موارد قرارداد پیمان فی مابین پیمانکار و کارفرمای دولتی منعقد میشود سوال این است که چنان چه پیمانکار در طرح دعوی خود علیه کارفرما پیروز شود آیا امکان مطالبه خسارت تأخیر تأدیه و نیز توقیف اموال بابت حکم قطعی دادگاه از کارفرمای دولتی وجود دارد؟
محاسبه ضرر و زیان وارده به دلیل تغییر در ارزشهای وزنی قرارداد و برنامه زمانبندی پروژه
باسلام و عرض خسته نباشید.قراردادی داریم به مدت ۶ ماه و مبلغ ۳۰ میلیارد تومان.این قرارداد شامل اجرای ۱۰۰ عدد فعالیت اجرایی مشابه ولی در شهرستان های مختلف می باشد که البته خودمان هم میدانیم در تعیین درست مدت اولیه پیمان کوتاهی شده است .در این قرارداد طوری عمل شده که برای هر جزء این پیمان یک تحویل زمین و یک تحویل موقت انجام شود.یعنی درصورت اجرای کل کار ۱۰۰ تحویل زمین و صد تحویل موقت داشته باشیم.تقریبا ۴۹ جزء کار انجام شده و ۵۱ جزء دیگر به دلیل اینکه تحت مالکیت کارفرما نیست تحویل نشده است. به لحاظ زمانی هم در ماه بیستم از قرارداد قرار داریم. این تطویل مدت به دلایلی مثل عدم مالکیت زمین توسط کارفرما، معارض و....اتفاق افتاده است.خود ما آمدیم و از تناسب گیری استفاده کردیم .مثلا گفتیم هر قسمت از کار ۰.۰۱ مدت اولیه است.یعنی اگر امروز کارراتحویل زمین کردیم فردا میبایست پیمانکار را تمام کرده باشد و تحویل موقت انجام شود.وبرای ۴۹ زمین تحویلی این کارانجام شد.مشکل ما بیشتر درشکل محاسبه ۵۱ زمینی است که تحویل نشده . خواستم ببینم اگر نظر خاصی در این مورد دارید که به نحوه رسیدگی بهتر تاخیرات کمک بکنه استفاده کنیم. موضوع قراردادفوق یک موضوع واقعی هستش که بنده و همکارانم در کمیسیون تاخیرات با اون درگیر هستیم.
در صورت خاتمه پیمان براساس ماده 48، میتواند بابت تاخیرات غیرمجاز پیمانکار، جریمه اعمال کرد؟
سلام. ایا با ابلاغ ماده ۴۸ به پیمانکار میشه تاخیراتش را غیرمجاز کرد و جریمه ازش کم کرد ؟
آیا کارفرمای پروژه، از لحاظ قانونی و حقوقی، میتواند جریمه تاخیرات غیرمجاز را از پیمانکار دریافت نکند؟
ایا کارفرما می تواند از دریافت جریمه تاخیرات از پیمانکار چشم پوشی کند؟
آیا مصالح خریداری شده توسط کارفرما براساس تبصره 81، در تاخیرات مالی پروژه، منظور میگردد؟
ایا تبصره ۸۱ جز تعهدات مالی لایحه تاخیرات اعمال میگردد یا خیر
مدت مجاز برای رسیدگی توسط کارفرما و مشاور به صورت وضعیتهای پیمانکار در دوره های بیشتر از یک ماه چه میزان است؟
سلام وقت بخیر در محاسبه مدت رسیدگی صورت وضعیت در صورت وضعیت های بالای یک ماه (مثلا ۶۷ روزه) طبق فرمول بخش نامه ۱۳۰۰ سال۶۱ مدت مجاز رسیدگی به صورت وضعیت های یک ماه در فرمول چند روز میباشد
آیا تمدیدهای پیمان (قرارداد) میتواند از مدت اولیه پیمان بیشتر باشد؟ قرارداد تا چند بار میتواند تمدید شود؟
سلام وادب واحترام خدمت جناب دکتر
سوالم اینه ازخدمتتون
آیا مدت زمان تمدیدهای بعدی پیمان میتونه از مدت زمان قبلی اون بیشترباشه؟ مثلا مدت زمان تمدیددوم از تمدیداول؟ واینکه ی پروژه قانونا تا چندمرحله ظرفیت تمدید داره؟
اگه ماده یاتبصره یابندقانونی نشریه یابخشنامه ای درخصوص مواردمذکور هست مبذول فرمایید
ممنون وسپاسگذارم
راهکار مناسب برای جبران خسارات وارده به دلیل فشار ناظر (مشاور) و کارفرما
سلام من یه قرارداد ابنیه داشتم ۳۰۰ میلیون ولی با فشار ناظر و کارفرما ۶۰۰ میلیون هزینه شده و آنکه اون ۳۰۰ اضافه در سال۴۰۲ انجام شده است به نظر شما واسه اضافه هزینه متمم یا الحاقیه یا قرارداد جدید ببندم و اینکه از فهرست بها ۴۰۲ باید استفاده بشه یا ۴۰۱
ممنونم
دوره صورت وضعیت کمتر از 30 روز است. تاخیر مالی آن چگونه برآورد میگردد؟
با سلام در پروژه ای کارفرما جهت خارج کردن پول صورت وضعیت صوری بابت دوره کاری 2 روزه پیمانکار را تایید کرده ولی پرداخت ان به پیمانکار را با تاخیر 65 روز انجام داده است.طبق فرمول های موجود و مبلغ اولیه پیمان و مدت ان زمان تاخیر مجاز حاصل از تاخیر در عدم پرداخت عددی نزدیک به 900 روز می گردد. ایا پیمانکار می تواند مدعی این عدد گردد. ممنون میشوم راهنمایی نمایید.
آیا شرایط عمومی پیمان (نشریه 4311) و ماده 48 (خاتمه پیمان) در قرارداد غیر عمرانی من نافذ است؟
سلام ضمن تشکر از مطالب مفیدتون. شرکت ما یک قراردادی رو با یکی از شرکت های برق منطقه ای منعقد کرده که در اون قرارداد شرایط عمومی پیمان منظور نشده البته در قرارداد گفته نشده که شرایط عمومی پیمان نافذ نیست. پروژه غیر عمرانی هستش و بصورت پی سی اجرا شده . و همچنین پی سی بودن پروژه هم صراحتا اعلام نشده- میخواستم بدون باتوجه به عدم پرداخت صورت وضعیت بیشتر از 90 روز آیا پیمانکار ( که شرکت ما هستش) میتونه درخواسته خاتمه بده ؟ و راهش چیه؟
کدام زمان مبنای بررسی تاخیرات مالی است؟ تاریخ خاتمه پیمان (ماده 48) یا زمان ارائه لایحه تاخیرات
سلام وقت شما بخیر، سوالی داشتم
به طور مثال یک قراردادی در سال 1398 بسته شده 2 تا صورت وضعیت موقت و یک صورت وضعیت قطعی پیمانکار داده است، کارفرما فقط ص و 2 را پرداخت کرده ولی هنوز ص و 1 و قطعی پرداخت نشده؛ قرارداد هم 48 شده و هم تحویل قطعی شده است .پیمانکار لایحه تاخیرات ارائه کرده ، الان بابت عدم پرداخت ص و 1 و قطعی که پرداخت نشده چه زمانی را بایستی به عنوان تاخیر کارفرما لحاظ کرد؟ زمان ارائه لایحه ؟ویا تاریخ 48 پیمانکار؟
با تشکر از شما
آیا بخشنامه ای برای جبران ضرر و زیان در پیمانهای فاقد تعدیل قراردادی وجود دارد؟
سلام وقت بخیر
من پیمان فاقد تعدیل غذا داشتم با شهرداری سال 99 - 1400 متاسفانه با زیان بزرگی مواجه شدم ایا بخشنامه ای هست جبران شود ؟
رویه مناسب جهت تحلیل تاخیرات پروژه (رویکرد حقوقی یا رویکرد فنی برای آنالیز تاخیرات؟)
در پروژه ای که قرارداد فقط تا مرحله دیوارچینی بوده است، کارفرما در بررسی قسمت فنی لایحه تأخیرات، فقط مواردی از تأخیرات فنی را قبول میکند که بر زمان عملیات اجرایی تأثیر گذار بوده است. (در صورتی که فعالیت پیش نیاز عملیات دیگر و یا کار جدید باشد)
اما در همین پروژه فعالیتی ناچیز (در حد 50 مترمربع دیوارچینی) به دلیل عدم وجود نقشه و طی مکاتبات زیاد پس از حدود 400 روز ابلاغ و اجرا گردیده است. اما کارفرما و مشاور به استناد اینکه این فعالیت پیش نیاز فعالیت دیگری نیست و در زمان ابلاغ نقشه، پیمانکار درگیر فعالیت های به تأخیر افتاده بوده است، تأخیرات حادث شده را مجاز ندانسته و رد میکند. در توجیه این مسئله، تیم کنترل پروژه پیمانکار، استدلال حقوقی کرده اما کارفرما اصرار به ادله فنی دارد. لطفا راهنمایی بفرمایید. باتشکر
نحوه جبران آثار تغییر قیمت ارز در پیمانهای فاقد تعدیل
آیا پیمانهای با موضوع انجام کارهای خدماتی، مشمول بخشنامه شماره 53024/ 92 مورخ 23/ 06/ 1392 با موضوع «نحوه جبران آثار تغییر قیمت ارز در پیمانهای فاقد تعدیل» می شوند؟
پرداخت مابهالتفاوت ناشی از تغییرات نرخ ارز
اضافه بها نسبت به آزمایش در تعرفه خدمات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح
تعرفه خدمات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح
یا قراردادهای تعاونی مسکن مشمول قانون مالیات بر رزش افزوده هستند؟
لحاظ کردن 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده در شاخصهای تعدیل
آیا نیم درصد عوارض شهریداری جزء هزینههای بالاسری پروژه بوده و پرداخت آن بر عهده پیمانکار میباشد؟
آیا نیم درصد عوارض شهریداری جزء هزینههای بالاسری پروژه بوده و پرداخت آن بر عهده پیمانکار میباشد؟
عوارض شهرداری از صورت وضعیت ها
در صورتی که در سطوح نقشهای منضم به پیمان تغییری در حین اجرای کار ایجاد میشود،مبلغ پرداخت قطعی به پیمانکار چگونه خواهد بود؟
قراردادی با پیمانکار جهت ساخت بازداشتگاه بر اساس بخشنامه شماره 142825/ 100 مورخ 24/ 8/ 1385 انعقاد شده است که ابعاد بنا 84 × 83 در یک طبقه بوده که دو عدد هواخوری به ابعاد 65 × 13 و یک عدد هواخوری به ابعاد 59 × 13 متر در ساختمان مذکور وجود داشته است.
طبق توضیح بند (ب) ماده 11 بخشنامه یادشده در مورد نحوه اندازهگیری سطوح زیربنا و اینکه سطوح این هواخوریها بیشتر از 2 مترمربع بوده قرارداد با متراژ 4805 مترمربع بسته شده که سطوح یادشده از سطح زیربنا کم شده است. در ضمن پوشش سقف هواخوریها به صورت شبکه و پوشش فنس طبق نقشه پیوستی بوده که در زمان اجرا دستور حذف آن داده شده، با توجه به اینکه در صورت وضعیت به پیمانکار تنها بابت اجرای حدود 2457 متر مربع هواخوریها طبق فهرست بها فقط هزینه کفسازی پرداخت شده است پیمانکار اعلام داشته است چون دیوار پیرامونی هواخوری و کف آن را اجرا نموده و هنگام برگزاری مناقصه کلیه و نقشهها از جمله سقف هواخوری را مهر و امضا کرده متراژ قابل پرداخت باید 7300 متر مربع باشد و سقف برابر دستورالعمل بخاطر عدم اجرا کسر شود، اینک نحوه پرداخت فضای هواخوری ها به چه صورت است؟
نحوه اعمال 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده صورت وضعیتهای پیمانکاران و صورتحساب های مربوط به حقالزحمه مهندسین مشاور به چه صورت است؟
نحوه اعمال 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده صورت وضعیتهای پیمانکاران و صورتحساب های مربوط به حقالزحمه مهندسین مشاور به چه صورت است؟
خرید مجدد مصالح از همان اعتبار قبل تا پایان اجرای پروژه قابل انجام است؟
امور ساختمانی باعنوان آیین نامه تضمین برای معاملات دولتی به کدام رشته از کارها اطلاق میگردد؟
عبارت «امور ساختمانی» در اصلاحیه شماره 20071/ ت 20980 هـ مورخ 24/ 4/ 1383 بند «ب» ماده 5 مصوبه شماره 42956/ 284931 هـ مورخ 11/ 2/ 1382 با عنوان آییننامه تضمین برای معاملات دولتی به کدام رشته از کارها اطلاق میگردد؟
لغو بخشنامه شماره 100/80776با ابلاغ بخشنامه شماره 92/53024
آیا با ابلاغ بخشنامه شماره 53024/ 92 مورخ 23/ 06/ 1392 بخشنامه شماره 80776/ 100 مورخ 11/ 10/ 1391 لغو میگردد؟
دریافت مبلغ جبرانی اثار تغییر قیمت ارز موافقتنامه در پایان سال مالی
چنانچه موافقت نامه پروژهای در سال 1390 مبادله گردیده و فقط در همان سال دارای موافقتنامه بوده ولی در سال 1391 (تا پایان سال مالی 1390) کارکرد داشته باشد مشمول دریافت مبلغ جبرانی آثار تغییر قیمت ارز خواهد بود؟
مقدار فولاد مورد استفاده در اجرای فنداسیون
در صورتی که در سطوح نقشهای منضم به پیمان تغییری در حین اجرای کار ایجاد میشود،مبلغ پرداخت قطعی به پیمانکار چگونه خواهد بود؟
قراردادی با پیمانکار جهت ساخت بازداشتگاه بر اساس بخشنامه شماره 142825/ 100 مورخ 24/ 8/ 1385 انعقاد شده است که ابعاد بنا 84 × 83 در یک طبقه بوده که دو عدد هواخوری به ابعاد 65 × 13 و یک عدد هواخوری به ابعاد 59 × 13 متر در ساختمان مذکور وجود داشته است.
طبق توضیح بند (ب) ماده 11 بخشنامه یادشده در مورد نحوه اندازهگیری سطوح زیربنا و اینکه سطوح این هواخوریها بیشتر از 2 مترمربع بوده قرارداد با متراژ 4805 مترمربع بسته شده که سطوح یادشده از سطح زیربنا کم شده است. در ضمن پوشش سقف هواخوریها به صورت شبکه و پوشش فنس طبق نقشه پیوستی بوده که در زمان اجرا دستور حذف آن داده شده، با توجه به اینکه در صورت وضعیت به پیمانکار تنها بابت اجرای حدود 2457 متر مربع هواخوریها طبق فهرست بها فقط هزینه کفسازی پرداخت شده است پیمانکار اعلام داشته است چون دیوار پیرامونی هواخوری و کف آن را اجرا نموده و هنگام برگزاری مناقصه کلیه و نقشهها از جمله سقف هواخوری را مهر و امضا کرده متراژ قابل پرداخت باید 7300 متر مربع باشد و سقف برابر دستورالعمل بخاطر عدم اجرا کسر شود، اینک نحوه پرداخت فضای هواخوری ها به چه صورت است؟
روش محاسبه و تعیین مقدار سیمان از کارکرد کل فونداسیون در قرارداد های سرجمع
در صورتی که در سطوح نقشهای منضم به پیمان تغییری در حین اجرای کار ایجاد میشود،مبلغ پرداخت قطعی به پیمانکار چگونه خواهد بود؟
در تبصره ذیل بند 5- 2 بخشنامه شماره 76574/ 100 مورخ 19/ 8/ 1387 در خصوص افزایش مقادیر ردیفهایی که ضریب پیشنهادی جزء فصل بیشتر از ضریب پیشنهادی کل است تعیین تکلیف گردیده و سقف افزایش مقادیر با نرخ ضریب جزء تا 25 درصد مبلغ اولیه پیمان تعیین شده که مازاد بر آن با اعمال ضریب کل پرداخت می گردد، لیکن برای ردیفهایی که ضریب جزء کمتر از ضریب کل است سقف افزایش مقادیر مشخص نگردیده و کارفرمایان این برداشت را دارند که سقف افزایش مقادیر این ردیفها نامحدود است و پیمانکار موظف به انجام کار تا هر مقدار با ضریب جزء میباشد و این در حالی است که ضریب کل هر پیمان از ضرایب جزء با مقادیر مشخص به دست آمده و افزایش نامحدود بخشی از آنها این توازن را بهم میزند.
در حال حاضر در پروژهای 25 درصد قرارداد که شامل ساختمانهای جنوبی است ابلاغ گردیده و عمده ردیفهای آن میلگرد و قالب بندی فلزی و کارهای لوله کشی با لوله پلیاتیلن است که ضریب جزء دو قلم اول کمتر و قلم لوله کشی بیشتر از ضریب پیمان است که با روشی که توسط دستگاه نظارت اعمال میشود زیان قابل توجهی به پیمانکار وارد میشود.
اکنون این سؤال مطرح است که آیا همچنان که تبصره ذیل بند 5- 2 برای ردیفهای با ضریب جزء بیشتر از نرخ کل پیمان اعمال میشود در ردیفهای با ضریب جزء کمتر نیز می بایست لحاظ گردد؟
چنانچه ضریب پیشنهادی جزء بیش از ضریب کل پیمان باشد کارکرد مازاد بر مبلغ چگونه محاسبه می گردد؟
ملاک تعیین ضریب پیشنهادی جزء در قرارداد هایی که کمتر از ضریب پیشنهادی کل است
پروژهای با توجه به بخشنامه شماره 76574/ 100 مورخ 19/ 8/ 1387 و بر اساس فهرست بهای ابنیه سال 1388 منعقد شده است.
ولی پس از انعقاد قرارداد و بازنگری نقشههای موجود در اسناد مناقصه، تغییرات اساسی در نوع عملیات و مقادیر نقشهها به وجود آمد.
لازم به توضیح است که پیمانکار با توجه به مقدار کم سطح قالببندی موجود در قرارداد و برآورد اولیه نسبت به ارائه ضریب نویسی برای این فصل اقدام کرده بود که پس از بازنگری نقشهها توسط مهندسین مشاور پروژه این مقدار به حدود 12000 متر مربع افزایش پیدا کرده است.
اکنون آیا با توجه به افزایش 25 % مقدار اولیه فصل قالببندی، نحوه تعلق ضریب به فصلهای مربوطه باید از ضریب پیشنهادی کل صورت پذیرد یا باید توافق مجدد حاصل گردد؟
ملاک تعیین ضریب پیشنهادی جزء در قرارداد هایی که بیشتر از ضریب پیشنهادی کل است
در تبصره بند (5- 2) بخشنامه شماره 76574 / 100 مورخ 19/ 8 / 1387 «سقف مبلغ ناشی از افزایش و یا کاهش مقادیر ردیفهایی که ضریب پیشنهادی جزء فصل مربوط بیشتر از ضریب پیشنهادی کل باشد، حداکثر تا 25 درصد مبلغ مذکور مجاز است، برای افزایش مقادیر این ردیفهابیش از سقف یاد شده، ضریب پیشنهادی کل ملاک است» ابهامی به شرح ذیل وجود دارد:
مشاور در رسیدگی به صورت وضعیت، مقدار تک تک ردیفها را با مقدار متناظر همان ردیف در فهرست منضم به پیمان مقایسه کرده و هر کدام از سقف 125 % بیشتر شد، ضریب فصل را برای مقادیر مازاد به ضریب کل پیمان تغییر میدهد حال آنکه برداشت پیمانکار این است که جمع کل کارکرد فصل در صورت وضعیت باید با فصل متناظر در قرارداد تطبیق داده شود و این تبصره در مورد جمع مبلغ هر فصل اعمال گردد نه تک تک ردیفها، با توجه به توضیحات یاد شده نحوه محاسبه به چه صورت خواهد بود؟
ضرایب قابل اعمال به مصالح پایکار در قرارداد های سرجمع
ضرایب قابل اعمال به مصالح پایکار در پیمان اجرای کارهای ساختمانی به صورت سرجمع کدام است؟
بهای مصالح پای کار در قرارداد های سرجمع
به استناد مفاد بند ج ماده 11 متن پیمان اجرای کارهای ساختمانی به صورت سرجمع، بهای مصالح پایکار در اینگونه قراردادها بر اساس فهرست مصالح پایکار منضم به پیمان و با اعمال شاخصهای رشتهای به کار رفته در برآورد طبق دستورالعمل و با ضریب 1/25 منظور میشود. اینک نظر به این که در بند 3 پیوست شماره 1 مربوط به مصالح فهرست بهای رشته ابنیه سال 1388 به ضرایب 70 درصد و ضریب پیشنهادی پیمانکار نیز اشاره شده است، آیا ضرایب مذکور به مصالح پایکار در قراردادهای سرجمع تعلق میگیرد یا خیر؟
درصورت تمایل کارفرما به انتخاب نوع مصالح ساختمانی نحوه محاسبه چگونه خواهد بود
نحوه پرداخت هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه،در دو قرارداد با موضوعیت مختلف واقع در یک مکان
نحوه محاسبه صورت وضعیت های قطعی و موقت در صورت محقق شدن ماده 46 یا 48 پیمان
در خصوص پیمان اجرای کارهای ساختمانی با نرخ متر مربع زیربنا و یا سرجمع، در خصوص اینکه اگر در قرارداد منعقده دستگاه اجرایی با پیمانکاران، درصدهای موقت ریالی اجرای کار در جدول ساختار شکست کار توسط کارفرما به صورت اشتباه درصدبندی شده باشد، در صورت شمول ماده 13 (فسخ، خاتمه و یا تعلیق) نحوه رسیدگی به صورت وضعیت قطعی کار بر اساس درصدهای موقت چگونه خواهد بود؟