موضوع سوال: اصول حاکم بر پیمان – دستورالعمل انعقاد پیمان با نرخ متر مربع زیربنا

پرسش) قراردادی با پیمانکار جهت ساخت بازداشتگاه بر اساس بخشنامه شماره 142825/ 100 مورخ 24/ 8/ 1385 انعقاد شده است که ابعاد بنا 84 × 83 در یک طبقه بوده که دو عدد هواخوری به ابعاد 65 × 13 و یک عدد هواخوری به ابعاد 59 × 13 متر در ساختمان مذکور وجود داشته است. طبق توضیح بند (ب) ماده 11 بخشنامه یادشده در مورد نحوه اندازه‌گیری سطوح زیربنا و اینکه سطوح این هواخوری‌ها بیشتر از 2 مترمربع بوده قرارداد با متراژ 4805 مترمربع بسته شده که سطوح یادشده از سطح زیربنا کم شده است. در ضمن پوشش سقف هواخوری‌ها به صورت شبکه و پوشش فنس طبق نقشه پیوستی بوده که در زمان اجرا دستور حذف آن داده شده، با توجه به اینکه در صورت وضعیت به پیمانکار تنها بابت اجرای حدود 2457 متر مربع هواخوری‌ها طبق فهرست بها فقط هزینه کفسازی پرداخت شده است پیمانکار اعلام داشته است چون دیوار پیرامونی هواخوری و کف آن را اجرا نموده و هنگام برگزاری مناقصه کلیه و نقشه‌ها از جمله سقف هواخوری را مهر و امضا کرده متراژ قابل پرداخت باید 7300 متر مربع باشد و سقف برابر دستورالعمل بخاطر عدم اجرا کسر شود، اینک نحوه پرداخت فضای هواخوری ها به چه صورت است؟

پاسخ)

در قراردادهای با نرخ مترمربع که بر اساس بخشنامه شماره 142825/ 100 مورخ 24/ 8/ 1385 منعقد شده‌اند با توجه به مفاد بند «د» ماده 11 پیمان و تبصره ذیل آن، در صورتی که در سطوح نقشه‌ای منضم به پیمان (متراژ ساختمان‌ها، دیوارها، محوطه‌سازی و ... مندرج در جدول ذیل بند الف ماده 11 پیمان) تغییری در حین اجرای کار ایجاد می‌شود،‌مبلغ پرداخت قطعی به پیمانکار عبارت است از جمع مبالغ حاصل از ضرب مقادیر و هزینه‌های واحد کارهای مندرج در جدول بند الف ماده 11 پیمان به علاوه تغییرات احتمالی ابلاغی مربوط به جزئیات کار طبق ماده 12 پیمان. بنابارین در قراردادهای واجد شرایط فوق مبلغ پرداخت قطعی مربوط عبارت خواهد بود از حاصلضرب متراژ در هزینه واحد بنا مندرج در بند الف ماده 11 پیمان، منهای هزینه عملیات و جزئیات اجریی حذف شده که طبق ماده 12 پیمان (بهای واحد ردیف‌های منضم به پیمان با اعمال شاخص‌های به کار رفته در برآورد طبق دستورالعمل مربوط و اعمال ضرایب بالاسری و منطقه‌ای و... مندرج در فهرست بها و ضریب پیشنهادی پیمانکار) محاسبه می‌گردد.
شایان ذکر است بر اساس بند 15 قسمت ب دستورالعمل پیوست بخشنامه شماره 142825/ 10 مورخ 24/8/ 1385 برای تنظیم پیمان (قبل از مهر و امضای طرفین)، در مواردی که اندازه‌گیری سطوح در برخی نقشه‌ها نیاز به توضیحات بیشتری علاوه بر نحوه اندازه گیری ماده 11 پیمان داشته باشد، لازم است کارفرما نحوه اندازه گیری را به طور شفاف متناسب با نقشه‌ها در پیوست شماره 4 پیمان تنظیم و ضمیمه اسناد و مدارک مناقصه و پیمان نماید.
بنابراین در پیمان‌های با نرخ مترمربع زیربنا که بر اساس بخشنامه یاد شده منعقد شده‌اند برای محاسبه متراژ ساختمان خاص ورد نظر پس از حذف هواخور‌های مربوط، باید به مبانی محاسباتی مربوط مندرج در پیوست 4 پیمان مراجعه و بر اساس آن عمل کرد.

کد پرسش: 510010 - گردآوری و تدوین : مهندس سید معین مرتضوی

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

دسته‌ها: پرسش و پاسخ و سوالات مطرح در خصوص اصول حاکم بر پیمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

پرسش و پاسخ‌‎های مرتبط

آخرین سوالات مطرح

۳۰ درصد تخفیف برای ۱۰ نفر اول در دوره آنلاین مدیریت ادعاثبت نام
+