در ده ۷۰ میلادی الگوی مدیریت پروژه ای توسط شرکت IBM برای مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات با نام PROMPT2 طراحی شده بود و تا اواخر دهه ۹۰ میلادی مورد استفاده قرار می گرفت. سالها بعد وزارت بازرگانی دولتی انگلستان یا همان OGC با استفاده از تجربیات مدیران پروژه های مختلف موفق و شکست خورده و الگوبرداری از چارچوبهای اصلی الگوی مدیریت پروژه PROMPT2 دست به انتشار الگو یا چارچوب مدیریت پروژه PRINCE2 زد. پیش از آن تنها چارچوب عمومی مدیریت پروژه، چارچوب انجمن مدیریت پروژه امریکا (PMI) با نام PMBOK بود. امروزه هر دوی این چارچوبها در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند و کارفرمایان و پیمانکاران بسته به تجربیات قبلی خود، ماهیت پروژه مورد نظر یا قوانین خاص موجود در سازمانها و کشورها دست به انتخاب یکی از این دو نوع چارچوب میزنند.

💢طراحی چارچوب Prince2 به نحوی است که اصطلاحاً بسیار چابک است و همین خصوصیت موجب می شود تا با ماهیت دانشی،‌ تکنولوژیکی و توسعه ای بسیار پرسرعت فناوری اطلاعات سازگار باشد و در مقابل تغییر نیازها و تغییر برنامه ها انعطاف پذیری خوبی از خود نشان دهد. به عنوان مثال در کشور های وابسته یا مستعمرات قدیم بریتانیا مانند کانادا، استرالیا، هلند، افریقای جنوبی، نیوزلند و … به دستور نهادهای حکومتی استفاده از چارچوب Prince2 الزامی است و کارفرمایان و پیمانکاران ارتباطاتشان را بر مبنای اصول موجود در Prince2 پایه ریزی می کنند.

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

فارغ از قوانین کشورها و فارغ از مولفه های دیگر حاکم بر پروژه ها و فضای آنها، اکثر قریب به اتفاق مدیران و کارشناسان پروژه بر این باورند که با توجه به اینکه پایه و اساس استاندارد مدیریت پروژه Prince2 روی الگویی مخصوص فناوری اطلاعات استوار است، بهتر است از این چارچوب در مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات استفاده شود. چارچوب مدیریت پروژه Prince2 دارای دو بخش موازی و غیرقابل تجزیه به نامهای زمینه ها یا مضامین (Themes) و فرآیندهاست.

⭕️ زمینه های موجود در Prince2 عبارتند از:

🔹سند کسب و کار
🔹سازمان
🔹کیفیت
🔹برنامه ها
🔹ریسک
🔹تغییر
🔹پیشرفت

⭕️ فرآیندهای موجود در Prince2 نیز عبارتند از:
🔹شروع پروژه
🔹هدایت پروژه
🔹جاری کردن پروژه
🔹کنترل مرحله
🔹مدیریت تحویل محصول
🔹مدیریت حدود مرحله
🔹اختتام پروژه

💢در طول تمامی مدت مدیریت یک پروژه با چارچوب Prince2، مادامی که هر یک از فرآیندهای فوق در حال اجرا است، تمامی مضامین پیشتر گفته شده توسط مدیر پروژه مد نظر قرار گرفته، پایش و کنترل میشود. این عمل همواره در کنار هفت اصل موجود در Prince2 و با تکیه به این اصول پیش خواهد رفت.

⭕️ اصول Prince2:

🔹توجیه مستمر تجاری
🔹یادگیری از تجربیات
🔹تعیین نقش و مسوولیتها
🔹مدیریت بر اساس مرحله
🔹تمرکز بر محصول
🔹انطباق با محیط پروژه

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

برچسب‌ها:
pmbokمدیریت دعاوی پروژه
دسته‌ها: مدیریت پروژه

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

تحلیل و بررسی مشکلات رایج در تنظیم قرارداد‌های مشارکت در ساخت مالک-سازنده

یکی از متداول‌ترین روش‌های ساخت ساختمان‌های مسکونی و تجاری در کشور، روش مشارکت در ساخت فیمابین مالک زمین و سازنده است. قرارداد مشارکت در ساخت، یکی از انواع قرارداد‌های مشارکت…
بیش تر بخوانید

آیا امکان دارد پروژه‌ای از پیشرفت برنامه‌ای جلوتر، ولی تأخیر داشته باشد؟

آیا لزوماً ارتباط مستقیمی بین انحراف از پیشرفت (Deviation) و تأخیر وجود دارد؟ به عبارت دیگر اگر درصد پیشرفت واقعی پروژه از درصد پیشرفت برنامه‌ای بیشتر باشد (انحراف مثبت)، آیا…
بیش تر بخوانید

آخرین مقالات پایگاه دانش

کد تخفیف 30 درصدی کتابهای دکتر کلیم به مناسبت رونمایی از کتاب جدید: book30مشاهده کتابها
+