در قراردادهای EPC انتقال مسئولیت به پیمانکار اصلی آن به احد اعلای خود خواهد رسید و مسئولیت هرگونه نقص و عیب در پروژه و محصول آن به عهده پیمانکار مربوطه خواهد بود.

در این قراردادها بخش طراحی مغز متفکر و رهبری کننده و در واقع واسطه بین دو بخش تدارکات و اجرا میباشد.
البته ممکن است پیمانکار منافع شخصی خود را بر منافع پروژه و کارفرما ترجیح داده و الزامات فنی و کیفیت طرح را فدای جنبه های دیگر پروژه نماید. اما میتوان با در نظر گرفتن تمهیداتی تا حد زیادی این نقیصه را از بین برد.

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

یک نکته بسیار مهم در این قراردادها انجام مطالعات دقیق فاز یک میباشد چراکه معمولا در این قراردادها تهیه نقشه های فاز دو به عهده پیمانکار اصلی بوده و اگر در مطالعات فاز یک برآورد هزینه پروژه با برآورد دقیق پیمانکار در فاز دو (که براساس مطالعات فاز یک تهیه می گردد) اختلاف زیادی داشته باشد کارفرما در تامین مالی پروژه به مشکل خواهد خورد.

در این قراردادها میبایست انتخاب پیمانکار به صورت موشکافانه صورت گیرد چراکه ریسک بسیارزیادی از پروژه به وی انتقال می یابد و درصورت بروز ضعف پروژه را دچار مشکلات فراوانی خواهد نمود.

سود پروژه برای پیمانکار EPC بالاست به شرطی که نیروهای انسانی حرفه‌ای و متخصص در هر سه بخش طراحی ، ساخت و اجرا داشته باشد. به همین دلیل این نوع قراردادها معمولا در کشور ما کمی با مشکل همراه هستند.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

دسته‌ها:
سوالات مطرحمدیریت پروژه

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام
    آ در قرارداد های EPC برای افزایش احجام می تواند حتما” باید افزایش زمان به پیمانکار داد مثلا اگر حجم خاکبرداری محاسبه شده قرارداد 100 مترمکعب باشد ولی بعدا 150 متر مکعب انجام بشه از آنجاییکه قرارداد EPC هست چرا باید زمان اضافه ادعا بکند .

    پاسخ
    • سلام جناب طاهر. متوجه منظورتون نمیشم که از انجاییکه epc هست باید زمان اضافه ادعا کند یا خیر. نوع تحویل قرارداد شما چه سرجمع باشد (که در پروژه های epc عموما سرجمع هست) چه فهرست بهایی، در صورت وقوع اتفاقاتی از جمله افزایش احجام، تاخیر در ارائه نقشه ها، تغییرات نقشه ها و … با در نظر گرفتن مسیر بحرانی پروژه، زمان پروژه افزایش خواهد داشت.

      پاسخ
  • سلام
    سوال اول:
    در پروژه های EPC اگر کارفرما بگوید مثلا بجای ۱۰ تا دوربین که در قرارداد ذکر شده، باید ۳۰ تا دوربین نصب کنی، نحوه محاسبه پرداخت چگونه خواهد بود ؟

    سوال دوم:
    یک تجهیزی مطابق قرارداد می باست ۱۰ عدد تهیه و نصب شود، بعد از گذشت ۱ سال از شروع قرارداد و با توجه به محاسبات مهندسی، ما پیمانکار فقط ۶ عدد میخریم و نصب میکنیم. نحوه محاسبه پرداخت از طرف کارفرما چطور خواهد شد، کارفرما پول ۱۰ عدد را با ما می دهد ؟

    اگر توضیح بدهید ممنون میشم

    پاسخ
    • سلام
      پاسخ سوال ۱: ببینید طبق شرایط عمومی پیمان شما تا ۲۵ درصد افزایش یا کاهش در مبلغ قرارداد با قیمتهای قراردادی انجام می شود. اما برای مقادیر بیشتر یا کمتر از ۲۵ درصد قرارداد می بایست توافق صورت بگیرد و در صورت عدم توافق، پیمانکار میتونه به پیمان خاتمه بده. این موضوع در صورتی هست که کل پروژه شما همون ۱۰ دوربین باشه. یعنی اگه پروژه خیلی وسیعتر هست و افزایش ۱۰ به ۳۰ دوربین تغییر کمتر از ۲۵ درصد افزایش در مبلغ پیمان میده، شما باید با همون قیمتهای قراردادی ۲۰ دوربین اضافه شده رو کار کنید. برای مثال قیمت نصب هر دوربین ۱ تومان هست، برای ۲۰ دوربین اضافه شده نیز باید هر دستگاه ۱ تومان نصب شود. مگه اینکه افزایش احجام بیشتر از ۲۵ درصد کل قرارداد بشه که در اون صورت باید توافق کنید. البته باید ببینید توی شرایط خصوصی و عمومی منضم به قرارداد در این خصوص صحبتی شده یا خیر. در غیر این صورت برای اطلاعات دقیقتر، ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان نشریه ۴۳۱۱ رو بخونید.

      پاسخ سوال ۲: در هیچ شرایطی پول ۱۰ دوربین داده نمیشه. تقریبا جواب این سوال هم در پاسخ سوال یک نهفته است. اگه کل پروژه ۱۰ دوربین باشه و به ۶ عدد کاهش داده شده باشه، پس ۴۰درصد در قرارداد شما کاهش داده شده و شما میتونید قرارداد رو خاتمه بدید و یا اینکه یرای ۶ عدد نصب شده با کارفرما قیمت جدید توافق کنید. اما اگه ۱۰ دوربین جزئی از یک قرارداد بزرگتر هست که کاهش از ۱۰ به ۶، کمتر از ۲۵ درصد در مبلغ کل قرارداد رو ایجاد میکنه، شما باید با قیمتهای قراردادی خودتون کار کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

آخرین مقالات پایگاه دانش

آخرین فرصت استفاده از تخفیف 30 درصدی در دوره آنلاین مدیریت ادعاثبت نام
+