رعایت چهل نکته مهم در تنظیم و نگارش قراردادها
مدیریت پروژه

رعایت چهل نکته مهم در تنظیم و نگارش قراردادها

رعایت چهل نکته مهم در تنظیم و نگارش قراردادها ۱: ذکر نام یزدان پاک در صدر و شروع قرارداد ۲: درج عنوان قرارداد(مبایعه نامه، اجاره نامه، مشارکت در ساخت و…) ۳: درج عنوان توصیفی قرارداد ( مبایعه نامه آپارتمان تجاری) ۴: ذکر صیغه عقد ( العقود تابعه المقصود، المومنون عند الشروطهم، یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود ) ۵:ذکرعنوان طرفین قرارداد (فروشنده و خریدار،…
ابزارهای کنترل در مدیریت پروژه
مدیریت پروژه

ابزارهای کنترل در مدیریت پروژه

برای کنترل سه عامل زمان، هزینه و کیفیت از ابزارهای زیر استفاده می شود الف) کنترل زمان: • نمودار میله ای • نمودارهای شبکه ای ب) کنترل هزینه • نمودار ارزش کسب شده • آنالیز نقطه سر به سر • نسبت های بحرانی ج) کنترل کیفیت • نمودارهای کنترلی • دیاگرام پارتو • نمودار علت و معللولی • نمودارهای اسکاتر
طرح ادعا در قراردادهای پیمانکاری: سهل یا ممتنع؟
مدیریت ادعا

طرح ادعا در قراردادهای پیمانکاری: سهل یا ممتنع؟

در قراردادهای پیمانکاری، که معمولا در زمره قراردادهای بلندمدت جای می‌گیرند، یکی از دغدغه‌ها و مشکلات رایجی که کارفرما همواره با آن سر و کار دارد، طرح ادعاهای قدیمی و به اصطلاح زیرخاکی توسط پیمانکار است. بسیاری از کارفرماها تجربه مواجهه با چنین مشکلی را دارند که در انتهای پروژه، ناگهان پیمانکار با تلنباری از ادعاهای قدیمی ظهور کرده و خواستار رسیدگی به آن‌ها…
پنج گام اولیه در تدوین یک منشور پروژه
مدیریت پروژه

پنج گام اولیه در تدوین یک منشور پروژه

گام اول) ترسیم چشم انداز: در تنظیم این چشم انداز باید اطمینان یافت که : • موافقت حامی پروژه جلب شود • عبارات بکارگرفته شده کاملاً واضح و صریح عنوان شود • نیازهای مشتری پروژه کاملاً بر آورده شود • با کلیه اعضای تیم در میان گذاشته شود گام دوم) تعریف محدوده محدوده فهرستی از فعالیتها و تحویل شدنی های پروژه که تکمیل آنها…
نکات اساسى در تنظيم قرارداد
مدیریت پروژه

نکات اساسى در تنظیم قرارداد

۱-در صورت قلم خوردگی در متن قرارداد، علت و اصلاحیه آن قید و به امضاء طرفین برسد. ۲- نسخه های قراداد بایستی به تعداد افراد ذینفع باشد. ۳- قبل از تنظیم قرارداد راجع به مفاد ومندرجات آن توافق نماید. ۴- شهود بیشتر در قرارداد به استحکام و قوت آن می افزاید.(حداقل دو شاهد مرد) ۵- در قرارداد نمونه (چاپی) بندهایی که مورد نظر طرفین…
علت های شکست پروژه صنعتی و ساختمانی
مدیریت پروژه

دلایل شکست پروژه

دلایل گوناگونی برای شکست یک پروژه وجود دارد، ولی مدیر پروژه نباید از این بابت نگران شود چرا که بیشتر این دلایل می توانند تحت کنترل وی باشند و از این بابت جای امیدواری است. ١- منابع ناکافی (Insufficient resource) ٢- مهلت های غیر ممکن (Impossible deadlines) ٣- ارتباطات ضعیف (Poor communication) ۴- عدم تمرکز (Lack of focus) ۵- دلگرمی ضیعف (Low morale) ۶-…
قرارداد مدیریت ادعا
مدیریت پروژه

انواع قرارداد پیمانکاری

انتخاب مناسب روش اجرای پروژه، می تواند هزینه های پروژه را بطور متوسط تا ۵ درصد کاهش دهد.همچنین انتخاب مناسب روش اجرای پروژه، می تواند زمان اجرای پروژه را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. (همچنین توصیه میشود مقاله انواع کلیم های پیمانکاری را مطالعه بفرمایید) هر پروژه دارای خصوصیات و نیازهای منحصر به فردی است و برای اینکه پروژه موفق باشد، باید در انتخاب…
کلمه ادعا (claim) به چه معناست؟
مدیریت ادعا

کلمه ادعا (claim) به چه معناست؟

در لغت به معنای ادعا است. در پروژه ها به ادعاهای پیمانکار مثلاً در خصوص موارد منتهی به دریافت پول بیشتر “کلیم” گفته می شود. در واقع اعتراضاتی که پیمانکار از جهت اجرای آیتم ها و از این قبیل، به کارفرمای خود داره در صورتیکه تصویب این اعتراض از سوی کارفرما به نفع پیمانکار (از نظر مالی) تمام بشه، در این حالت میگن پیمانکار…
مدیریت، برنامه ریزی و کنترل پروژه. مرجع مدیریت ادعا claim management

مراحل اصلی برنامه ریزی و کنترل پروژه

مراحل برنامه ریزی و کنترل پروژه را می تون به شرح زیر تقسیم بندی نمود: ۱ – تحلیل پروژه ۱-۱- مروری بر اهداف و شرایط اجرایی پروژه ۱-۲- تفکیک پروژه و تهیه فهرست فعالیتها ۱-۳-بررسی روابط بین فعالیتها و تهیه فهرست آن ۱-۴- ترسیم شبکه پروژه ۲ – برآورد مدت ، هزینه و منابع اجرایی ۲-۱- برآورد حجم عملیات و منابع موردنیاز فعالیتها ۲-۲-…
گام‌های فرآیند مدیریت ادعا (claim management)
مدیریت ادعا

گام‌های فرآیند مدیریت ادعا (claim management)

بحث مدیریت دعاوی (claim management) در مدیریت، برنامه ریزی و کنترل پروژه اهمیت بالایی دارد. تا آنجایی که بسیاری از متخصصان در این زمینه، مدیری دعاوی را همان مدیریت پروژه واقعی می‌دانند. پیکره دانش مدیریت پروژه pmbok، فرایند شروع و شکل‌گیری دعاوی را در پنج مرحله به شرح زیر تقسیم می‌کند: مرحله اول: بررسی مدارک و شناخت بررسی قرارداد، الحاقیه ها، صورتجلسات و جمع‌آوری…
فهرست