شرکت ARCADIS (یک شرکت خدمات مهندسی هلندی است که در زمینه طراحی، مهندسی عمران، نقشه‌برداری، مدیریت پروژه، مشاور مدیریت و مدیریت تأسیسات، فعالیت می‌نماید و د ارای ۳۵۰ دفتر خدمات فنی و مهندسی در ۴۰ کشور جهان می‌باشد) اخیرا گزارش اختلافات ساخت و ساز جهانی خود را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده است و و جای تعجب نیست که “مستندات ضعیف و یا ناقص / ادعاهای بی اساس” به عنوان دومین دلیل شایع در بروز اختلافات در پروژه های ساخت و ساز گزارش شده است.

این گزارش سالانه به طور مداوم همین دلیل را برای چندین سال به طور مرتب طبقه بندی کرده است، بنابراین به نظر می رسد که افراد درگیر در این زمینه این واقعیت را نمی دانند که ادعا کننده بایستی به درستی پرونده خود را اثبات کند و عدم انجام این کار هزینه بر و وقت گیر خواهد بود.

به عبارت ساده، یک ادعا (claim) حقوق طرف مطالبه کننده تحت شرایط قرارداد و یا براساس قانون است. بر این اساس، هدف مطالبه میبایست شفاف و روشن باشد به طوریکه نشان دهنده ی استحقاق جبران خسارت و میزان جبران خسارت از طرف مطالبه کننده باشد. آنچه که این گزارش به ما می گوید این است که ادعا کنندگان در واقع تنها یک ادعا  دارند، اما این ادعا را به درستی ارائه نمیکنند.

 شرکت ARCADIS گزارش می دهد که میانگین ارزش اختلافات به وجود آمده در دنیا ۴۳٫۵ میلیون دلار است و میانگین طول مدت اختلافات ۱۴٫۸ ماه است، آیا وقت آن نرسیده است که پیمانکاران کار خود را بهتر انجام دهند و به درستی و با مستندات کافی ادعاهای خود را درخواست کنند؟

آماده سازی یک ادعا، خواه ادعایی با ارزش کوچک یا بزرگ، مانند ساخت فرآیند ساخت یه فضاپیما پیچیده نیست، اما نیاز به زمان کافی، تلاش و مهارت مناسب دارد تا اطمینان حاصل شود که این ادعا به درستی گردآوری و ارائه شده است. این همچنین مستلزم آن است که ادعاکننده دارای صلاحیت کافی جهت بررسی و ارائه ی این ادعا باشد.  بله، تهیه یک ادعا به شکل استاندارد و با کیفیت، هزینه ی فرد تهیه کننده طرح ادعا (claimant) را چه به شکل ساعت کاری کارمندی و یا به شکل برون سپاری خارج سازمانی به همراه دارد، اما برای حل یک اختلاف ۴۳٫۵ میلیون دلاری به نظر میرسد ارزش هزینه کردن داشته باشد.

 

برای عضویت در گروه تلگرامی پرسش و پاسخ های مدیریت ادعا و تاخیرات (کلیک کنید) @drclaim_club

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

برای عضویت در گروه تلگرامی پرسش و پاسخ های مدیریت ادعا و تاخیرات (کلیک کنید) @drclaim_club

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

برچسب‌ها: مدیریت دعاوی پروژه
دسته‌ها: مدیریت ادعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

مهم‌ترین منابع آموزشی مدیریت ادعا (Claim management) و آنالیز تأخیرات

در این مطلب جامع قصد داریم مهم‌ترین منابع آموزشی بین‌المللی در مورد مدیریت ادعا، آنالیز تأخیرات و کمی‌سازی تأخیرات و سایر ادعا‌های مالی را معرفی کنیم. این منابع شامل دستورالعمل‌های…
بیش تر بخوانید

آخرین مقالات پایگاه دانش

keyboard_arrow_up

دوره (حل اختلاف قراردادهای پیمانکاری) و همچنین (بررسی ابعاد فنی، حقوقی و مالی پروژه‌های مشارکت در ساخت) در حال ثبت نام 

X