وقتی پرونده ای برای یافتن قصور اجرایی نیازمند بررسی اختلافات اجرایی است، چگونه یک کارشناس خبره را برای بررسی آن پیدا و انتخاب می کنید؟ وقتی شما چندین کارشناس خبره در دسترس داشته باشید، چه معیارهایی برای انتخاب باید در نظر داشته باشید؟

مهارت های کارشناس اختلافات

برای اینکه فردی به عنوان یک کارشناس در یک زمینه پذیرفته شود، باید مهارت و تجربه مربوطه را داشته باشد. برای اکثر صنایع مدارک دانشگاهی به ویژه مدارک پیشرفته، بیانگر مهارت های یک فرد است. با این حال  این همیشه در مشاوره‌ی ساخت و ساز صدق نمی‌کند. هنوز هم افراد زیادی وجود دارند که در شغلشان پیشرفت کرده اند و پیشگامان صنعت شده اند بدون اینکه مدرک دانشگاهی داشته باشند (مگر اینکه به ساخت آن کمک کنند!). یک روش خوب این است که بررسی کنید اکثر کسانی که در شغلشان متخصص هستند مدرک تحصیلی دارند یا خیر. به عنوان مثال ، بسیاری از مهندسان یا معماران رسیدگی به اختلافات احتمالاً دارای مدرک لیسانس یا بالاتر هستند ، نه یک مربی رقص!

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

در مرحله بعدی ، باید سوال کنید که آیا کارشناس ساخت و ساز دارای مدارک جانبی یا گواهینامه هایی است که به آنها درک عمیق تری از موضوع بدهد. این می تواند مجوز پیمانکاری در آن زمینه ، عضویت در سازمان های حرفه ای یا گواهینامه هایی که از سازمان هایی مانند شورای بین المللی تدوین دستورالعمل ها باشد. همچنین، از آنجا که بیشتر مشاغل ساختمانی مبتنی بر پروژه هستند ، پروژه های منتخب در رزومه کارشناس می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید که آیا تجربه ساخت و ساز آن پروژه ها کمکی به نیازهای پرونده شما می کند یا خیر.

فن بیان کارشناس مدیریت ادعا و دعاوی

مهارت ها یک فرد را به یک کارشناس تبدیل می کند، اما فن بیان شما را یک کارشناس خبره خوب می کند (با این وجود هنوز هم یک کارشناس خبره عالی نیست).

فن بیان مجموع سه مهارت و ویژگی مهم است: مهارتهای ارتباطی، شخصیت و ظاهر.

در حالی که به دنبال بهترین کارشناس خبره برای بررسی نقص ساخت و ساز می گردید ، به خاطر داشته باشید که به دنبال شخصی که بیشتر از همه می داند نیستید. شما به شخصی احتیاج دارید که دانش و مهارت کافی برای شهادت در دادگاه را داشته باشد.

فن بیان یک بسته کامل است: نحوه صحبت کردن و اشاره های کارشناس، حرکات، وضعیت و نگاه او. تاثیر متضادی که کارشناس ایجاد می کند می تواند ناخودآگاه در تصمیمات داور و هیئت منصفه (کسانی که تصمیم نهایی را می گیرند) تأثیر بگذارد.

تجربه 

این بخش مهم است. شامل چندین نکته برای مرور کردن است که همه آنها مربوط به تجربه حرفه ای متخصص و تجربه شهادت در دادگاه می شود. در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید با پرسیدن آنها لیست گزینه‌های خود برای بررسی اختلافات اجرایی را کوتاه کنید.

• آیا کارشناس در زمینه پرونده تجربه مربوطه را دارد؟

• آیا کارشناس هنوز در این زمینه فعال است؟

• آیا کارشناس در مورد موضوع پرونده نوشته یا صحبت کرده است؟ اگر بله ، آیا نظرات بیان شده به پرونده کمک می کند؟

تجربه حرفه ای مرتبط و جدید بسیار مهم است ، اما تجربه کارشناس در دادگاه مهم نیز  است. برخی از جنبه‌های صلاحیت با تجربه دادخواهی همراه است و این خصوصیات در یک کارشناس خبره باید وجود داشته باشد.

توانایی حاضر جواب بودن و انعطاف داشتن. به طور کلی، هرچه تجربه حضور در دادگاه کارشناس بیشتر باشد، می‌توانید به توانایی وی در انجام راستی آزمایی متقابل و فریب خوردن کمتر در زمان دادرسی، مانند خستگی و مقررات دست و پاگیر بیشتر اعتماد کنید.

 آنچه می توانید از یک کارشناس بالقوه بپرسید موارد زیر است.

• کارشناس در چه نوع مواردی شهادت داده است؟

• آنها چقدر از روند دادرسی و رویه های دادرسی آگاهی دارند؟

• آیا شهادت آنها منتفی شده است؟ چه مشکلی وجود داشت؟

• آیا سوابق کارشناس تبیعض بین شاکیان یا متهمان را نشان می دهد؟ (آیا آنها فقط از طرف شاکیان یا متهمان کار می کنند؟)

• آیا کارشناس تا به حال برای طرف مقابل شاهد بوده است؟ اگر بله ، موقعیت آنها در آن مورد چگونه بود؟

نتیجه نهایی

علاوه بر همه آنچه در بالا گفته شد، به برخی عوامل کاربردی مهم اشاره می شود.

اول از همه ، اطمینان حاصل کنید که گزینه ای که انتخاب کرده اید به صراحت موقعیت را قبول می کند.

در مرحله دوم، در مورد اینکه آیا کاندیدا برای کار با شما در دسترس است بحث کنید. دادخواست دارای مراحل مختلفی است، نه یک اتفاق در زمان خاص. آیا کارشناس وقت کافی در برنامه خود دارد تا موضوع را بررسی کند؟  بررسی اختلافات اجرایی به کندی انجام می شود. با پیشرفت پرونده، مدارک یا ملاحظات جدید مرتباً افزایش می یابند. بسیار مهم و حیاتی است که شما بتوانید به فرد متخصص اعتماد کنید تا تماما با شما کار کند.

ثالثاً، آیا متخصص شبکه ای از همکاران و متخصصان مناطق مرتبط را دارد که برای تبادل نظریات و تجربیات به آنها مراجعه کند؟ اگر این کار را انجام دهند، در واقع به شما امکان دسترسی به مجموعه ای از متخصصان را می دهد.

 

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

برچسب‌ها: مدیریت دعاوی پروژه
دسته‌ها:
برنامه ریزی و کنترل پروژهمدیریت ادعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

مهم‌ترین منابع آموزشی مدیریت ادعا (Claim management) و آنالیز تأخیرات

در این مطلب جامع قصد داریم مهم‌ترین منابع آموزشی بین‌المللی در مورد مدیریت ادعا، آنالیز تأخیرات و کمی‌سازی تأخیرات و سایر ادعا‌های مالی را معرفی کنیم. این منابع شامل دستورالعمل‌های…
بیش تر بخوانید

آخرین مقالات پایگاه دانش

آخرین فرصت استفاده از تخفیف 30 درصدی در دوره آنلاین مدیریت ادعاثبت نام
+