▪️تعریف عقد لازم: طبق ماده ۱۸۵ قانون مدنی عقد لازم آن است که هیچیک از طرفین معامله حق فسخ آنرا نداشته باشد مگر در موارد معینه.

▪️تعریف عقد جایز: طبق ماده ۱۸۶ قانون مدنی عقد جایز آن است که هر یک از طرفین بتواند هر وقتی بخواهد آنرا فسخ کند.

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

▪️مفاد پیمان و به‌ویژه شرایط عمومی پیمان دلالت دارد بر اینکه پیمان هم عقد لازم است و هم عقد جایز. به عبارت بهتر عقد پیمان نسبت به پیمانکار لازم و نسبت به کارفرما جایز است. لذا پیمانکار هیچگاه نمی تواند به طور یک جانبه پیمان را فسخ کند اما کارفرما هر وقت بخواهد می تواند به فسخ آن مبادرت ورزد.

▪️بنابراین وضعیت پیمانکار در پیمان همیشه متزلزل می باشد.

▪️تعریف عقود معین: عقودی هستند که برای انعقاد آنها از قالب‌های ویژه و خاصی استفاده می شود و در قانون تعریف مشخصی دارند مانند عقود بیع و اجاره و … .

▪️تعریف عقود نامعین: به عقودی که خارج از قالب عقود معین بسته می شوند اطلاق می گردد.

▪️در قدیم هرجا نمی‌توانستند عقدی را در قالب عقود معین بریزند از عقد صلح استفاده می کردند و از اینرو به این عقد سیدالعقود می‌گفتند.

▪️مطابق ماده ۱۰ قانون مدنی: قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آنرا منعقد نموده اند در صورتیکه مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.

▪️قابل توجه اینکه مفاد پیمان به گونه‌ای است که از ترکیب چند عقد معین و نامعین تشکیل شده است و می توانیم در آن آثاری از عقود بیع، اجاره، جعاله، صلح ، وکالت و … را مشاهده کنیم. بنابراین پیمان از جمله عقود مختلط می باشد. با اینحال هیچیک از اینها دلیلی به جواز (جائز بودن) عقد پیمان نیست بلکه پیمان که هسته مرکزی آن موافقتنامه است فی‌نفسه از عقود لازم است که اساساً به اراده هیچیک از طرفین قابل فسخ نیست.

▪️آنچه لزوم پیمان را به جواز آن به نفع کارفرما تغییر می دهد ماده ۴۸ شرایط عمومی پیمان (با عنوان خاتمه پیمان) است که می‌توان آنرا به خیار (شرط) پیمان برای کارفرما دانست. این ماده باعث تزلزل پیمانکار در پیمان می شود و او همیشه پیمان را در خطر اضمحلال و نابودی می‌بیند. پروژه.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

دسته‌ها: مدیریت ادعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

مهم‌ترین منابع آموزشی مدیریت ادعا (Claim management) و آنالیز تأخیرات

در این مطلب جامع قصد داریم مهم‌ترین منابع آموزشی بین‌المللی در مورد مدیریت ادعا، آنالیز تأخیرات و کمی‌سازی تأخیرات و سایر ادعا‌های مالی را معرفی کنیم. این منابع شامل دستورالعمل‌های…
بیش تر بخوانید

روش «سنجش بهره‌وری محلی (Measured Mile)» برای محاسبه بهره‌وری از دست رفته

مدیریت ادعا
اگر شما پیمانکاری هستید که می‌خواهید بابت ادعای پروژه خود خسارت مالی دریافت کنید، باید ثابت کنید که به نوعی خسارت دیده‌اید. از دست رفتن بهره‌وری پیمانکار (اختلال یا Disruption)…
بیش تر بخوانید

آخرین مقالات پایگاه دانش

آخرین فرصت استفاده از تخفیف 30 درصدی در دوره آنلاین مدیریت ادعاثبت نام
+