برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

پروژه های ساختمانی مانند دستگاه پیچیده ای هستند که بدون برنامه ریزی دقیق می توانند خیلی زود خراب شوند. اما با کمی آمادگی و آینده نگری ، می توانید ریسک را کاهش داده و از ادعاهای ساختاری که به طور بالقوه می توانند مانع موفقیت پروژه شما شوند، جلوگیری کنید.

شناسایی و کاهش ریسک

شناسایی و تجزیه و تحلیل ریسک اولین گام در کاهش خطرات و جلوگیری از ادعاهای ساختمانی است. با برنامه‌ریزی از قبل و شناسایی خطرات احتمالی که ممکن است در طول پروژه شما بوجود آیند، از احتمال و شدت خطرات در یک پروژه می کاهید. این روند با شروع پروژه متوقف نمی شود.  مدیریت ریسک یک روند مداوم و ضروری است و اگر می خواهید از ضررهای مالی جلوگیری کنید، به طور مداوم خطرات مختلف پروژه خود را دوباره ارزیابی کنید.

برای کاهش موثر خطرات موجود در پروژه خود، مهم است که ابتدا انواع مختلف ریسک ها را درک کنید.

ریسک مالی: تحولات احتمالی اقتصادی، افزایش نرخ بهره، تورم، کاهش فروش و نوسانات قیمت عرضه که ممکن است در طول یک پروژه رخ دهد.

ریسک زمانبندی و قراردادی: تعیین مدت زمان انجام یک کار و عواقب احتمالی آن که ممکن است در صورت طولانی شدن این کارها بیش از حد انتظار اتفاق بیفتد، یعنی یک پروژه در موعد مقرر به اتمام نرسد.

ریسک اقلیمی: هوای بد مانند سیل، زلزله و باران که ممکن است پروژه ها را به تأخیر بیندازد یا به سایت های ساختمانی آسیب برساند.

ریسکهای مرتبط با نوع شغل: آسیب ها یا تلفاتی که ممکن است به دلیل اقدامات کارمندان، تجهیزات مورد استفاده و … رخ دهد.

ریسک فنی: صلاحیت فنی کارگران و توانایی آنها در انجام وظایف و رعایت ضرب الاجل ها.

ریسک پروژه: سیاست های ناکافی یا بد شرکت، دست کم گرفتن زمان و منابع مورد نیاز پروژه و موارد دیگر.

استفاده از دانش در اجرای پروژه

هنگامی که این انواع مختلف ریسک ها را درک کردید، تشخیص اینکه باید توجه خود را روی کدام موارد متمرکز کنید مهم است. بسته به نوع پروژه، محل استقرار آن و عوامل مختلف دیگر، احتمال خطرهای خاص بیشتر از سایرین است. بررسی های لازم را انجام دهید تا بتوانید تعیین کنید که چه خطراتی در پروژه شما بیشترین احتمال وقوع را دارند و تلاش خود را بر روی این خطرات متمرکز کنید.

بعد از اینکه ریسک های مرتبط با پروژه خود را به صفر رساندید، تعادل برقرار می شود. از بین بردن کامل اکثر ریسک ها غیرممکن است، اما تهیه و استفاده صحیح از ابزارهای تخصصی می تواند احتمال بروز ریسک ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. نرم افزارهای ساخت و ساز یکی از منابعی است که می تواند خطر پروژه را به شدت کاهش دهد. نرم افزار eSUB که برای کمک به پیمانکاران زیرمجموعه در کاهش خطرات طراحی شده است، دارای ویژگی های خاصی است که وظایف را قابل کنترل و پردازش را سریع تر می کند. برخی از ویژگی ها شامل مدیریت منابع، برنامه ریزی، گزارش های روزانه و ارسال ها است که همه به کاهش ریسک کمک می کنند. این نرم افزار کار سخت و سازماندهی را برای شما انجام می دهد، باعث صرفه جویی میلیاردها ریال در هزینه مشتری و اطمینان از رعایت ضرب الاجل پروژه می شود.

اجتناب از ادعاهای حقوقی ساخت و ساز

شناسایی و آمادگی برای ریسک ها علاوه بر جلوگیری از  ریسک ها به شما کمک می کند تا از ادعاهای قانونی ساخت و ساز نیز جلوگیری کنید.

برای درک بهتر روند ادعاهای امروزی، بهتر است که ابتدا نگاهی به تاریخچه آن بیندازیم.

در دهه ۱۹۸۰ دادگاه ها راه جدیدی را برای ادعاهای پیمانکاران بنا به تأثیر تغییرات و تأخیرها در کارهای “بدون تغییرات در محدوده پروژه” تعیین کردند.

این راهکار منجر به ایجاد دو موقعیت متضاد شد: اول اینکه حق کارفرما برای صدور دستورات تغییر یک جانبه بر اساس شرایط قرارداد، و دیگری حق پیمانکار تحت اصل هزینه تغییر برای حفظ حقوق خود در قبال تأخیر و هزینه های تغییر.

میزان ادعاهای ساختمانی در ۴۰ سال گذشته  در حال افزایش بوده است و باعث بحث و مجادله بسیاری در میان تمام افراد درگیر در روند ساخت و ساز شده است.

به دلیل این حکم قضایی، درک شرایط و ضوابط قرارداد شما بیش از هر زمان دیگری مهم است. اگر چیزی با قرارداد شما مغایرت دارد، ضروری است که شما این مغایرت ها را اطلاع رسانی و مستند سازی کنید.

اگر می خواهید از ادعا جلوگیری کنید، مستندات بسیار مهم است. بدون آن، شما می توانید با دعاوی ناخواسته، احکام قضایی و ضررهای هنگفتی روبرو شوید.

برخی از اسناد ساده که می تواند بهترین دفاع را در برابر اختلافات ناخواسته به شما ارائه دهد، شامل این موارد است که به راحتی توسط eSUB در یک مکان مدیریت می شوند:

• گزارش های روزانه

• گزارش هزینه ها

• عکس

• سوابق پرداخت

• تغییر اسناد سفارش

• نوارهای ویدئویی

• برنامه زمانی

• هزینه های کار و بهره وری

• مکاتبات از طریق ایمیل

• گزارش مکالمه تلفنی

• درخواست اطلاعات

• گزارش وضعیت و پیشرفت

• کاربرگ پیشنهادات

این اسناد می توانند به شما اطمینان دهند که در صورت طرح ادعایی، شما مدرکی برای دفاع دارید.

داشتن مستندات مناسب هر چند تنها نیمی از معادله است. در صورت نیاز به وقت، پول یا منابع اضافی در صورت وقوع تغییرات، لازم است سریع به کرفرمایان اطلاع داده شود. پاسخ به موقع به پیمانکاران و کارفرمایان فرصت می دهد تا درمورد درخواست پرداخت و تغییر سفارشات به منظور حل و فصل مشکلات در سریع ترین زمان ممکن و موثر اقدام کنند. همچنین مهم است که در مورد مدت زمان های برنامه ریزی شده در طول پروژه به طور مداوم کنترل و بحث کنید تا بتوانید پیشرفت و تأخیرها را همانطور که اتفاق می افتد مدیریت کرد.

نحوه کاهش ریسک و جلوگیری از ادعاهای حقوقی ساخت و ساز

داشتن نرم افزار مناسب مدیریت ساخت پیمانکار فرعی

نرم افزار ساخت و ساز eSUB ابزاری بسیار مفید برای مستندسازی و اطلاع رسانی به موقع است. eSUB دارای ویژگیهای بی شماری است که بطور ویژه برای جلوگیری از ادعا با آسانتر و سریعتر ساختن مستندسازی و مکاتبات طراحی شده است. این ویژگی ها شامل گزارش های روزانه، گزارش هزینه ها و مکاتبات موضوعی فوری است که به راحتی با هر تبلت یا تلفن همراه در هر زمان قابل دسترسی است. این بدان معناست که دیگر هیچ یک از اسناد و تماس های تلفنی اداری از دست نمی روند.

درعوض ، شما مکاتبات فوری و کلیه اسناد خود را در یک فضای ابری ابر امن سازماندهی کرده اید. به عنوان مثال اگر برنامه زمانی قراردادی احراز نشود، پیمانکار فرعی می تواند مستقیماً از طریق نرم افزار eSUB پیمانکار اصلی یا کارفرما را با مستندات کامل مطلع کند، که این امر به حذف عوامل بروز ادعا کمک می‌کند. eSUB ابزاری است که دقیقا به آن نیاز دارید تا از پرداختن هرگونه ضرر و زیان و دعاوی حقوقی جلوگیری کنید.

نرم افزار ساخت و ساز با بهترین روش داخلی به شرکت ها کمک می کند تا فرآیندهای دستی را بهینه کنید.

علاوه بر نرم افزار ، روش های دیگری نیز وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا از ادعا در طول پروژه ساخت جلوگیری کنید. در ادامه این روشها در موقعیتهای مختلف پروژه تشریح شده است.

در زمان طراحی و مناقصه

• قرارداد را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که آن را درک کرده اید. از تمام جوانب قرارداد آگاه شوید و در صورت لزوم با یک وکیل مشورت کنید.

• مشخصات برنامه ریزی را آماده کنید و هماهنگی جهت آن چیزی که دقیقاً می خواهید را انجام دهید. عدم قطعیتها را شفاف کنید!

• مسئولیت کارهای مختلف از جمله برنامه ریزی و هماهنگی، پرداخت ها، تائیدیه ها و غیره را تعیین کنید.

در حین ساخت

• اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف برنامه های پیمانکاری را بررسی و تأیید می کنند.

• برای به روزرسانی برنامه زمانبندی جلسات ماهانه برگزار کنید. این کمک می کند تا تناقضها و اختلافات بیان و مرتفع گردند و در یک مسیر مورد توافق شده پیش روند.

• بایگانی سوابق خود را گاه به گاه ارزیابی کنید تا از حفظ صحیح اسناد اطمینان حاصل کنید.

• شرایط آب و هوایی و هرگونه تأثیر آنها بر پیشرفت و هزینه های پروژه را ثبت کنید.

• روشی را برای کنترل RFI ایجاد کنید.

متأسفانه ، تهیه ، مستند سازی و اطلاع رسانی همیشه برای جلوگیری از اختلاف کافی نیست، بنابراین ضروری است که شما برخی از رایج ترین انواع ادعاهایی را که احتمالاً در پروژه های ساختمانی ایجاد می شوند، را بشناسید.

دعاوی تاخیرات زمانی

دعاوی تاخیرات زمانی ناشی از قصور کارفرما برای دریافت غرامت بسیار رایج است. مستندات این بخش می تواند شامل تاخیر در ارائه تأییدیه‌ها، مشکلات مجوز فعالیتها، وجود معارض، تاخیر در ارائه نقشه، متریال و… باشد که پیمانکار می‌تواند ادعا کند مقصر آنها نیست.

ادعاهای تسریع ساخت و ساز

ادعای تسریع در ساخت و ساز زمانی است که یک پیمانکار ادعا می کند که باید مدت زمان تمدید داده می شد، اما چنین نشد، بنابراین پیمانکار مجبور شد برای رسیدن به یک مهلت مقرر، کار را تسریع کند. این معمولا شامل دلایلی می شود که کارفرما درخواست تمدید زمان را رد کرده است یا از تمدید آن خودداری کرده است.

تغییرات اجرایی

تغییرات اجرایی ادعاهایی است که پیمانکاران ارائه می کنند که در نتیجه اقدام یا عدم اقدام کارفرما تغییر ایجاد شده است، حتی اگر کارفرما این موارد را به عنوان تغییرات قراردادی تائید کرده باشد.

اگر یکی از این ادعاها را دریافت کردید، چند مرحله مهم وجود دارد که می توانید هنگام تحلیل ادعا انجام دهید.

• ادعا را بررسی کرده و مبنای واقعی و حقوقی آن را تعیین کنید.

• شناسایی مدارک اثبات کننده و مقایسه بایگانی طرفین.

• مکاتبات، گزارش ها، یادداشت ها و اسناد مشابه را بررسی کنید تا تعیین شود آیا اسناد قابل تأیید هستند یا باید رد شوند.

• اطلاعات برنامه زمانی را مرور کرده و مغایرت ها را شناسایی کنید.

• با پرسنل مرتبط مصاحبه کنید و اظهارات آنها را مکتوب کنید.

• یک جدول زمانی وقایع در طول پروژه ایجاد کنید.

• سوابق اجرا را مرور کنید.

• تجزیه و تحلیل بهره وری را انجام دهید.

• برآورد هزینه ها و هزینه های واقعی ادعا شده را مقایسه کنید.

• سوالاتی را که باید توسط طرف مقابل به آنها پاسخ داده شود مشخص کنید.

• نقاط قوت و ضعف ادعای صادر شده از هر دو طرف را بطور مختصر بیان کنید.

• برای حل اختلاف برنامه عملیاتی تهیه کنید!

اگرچه راهی برای جلوگیری از همه ریسک ها یا ادعاها وجود ندارد، اما با آمادگی و تلاش بسیار، مسیر طولانی موثری را طی خواهید کرد. اگر بیشتر تلاش، پایداری و چاره اندیشی کنید، در مسیر دستیابی به یک پروژه خوب و موفق هستید. همچنین، داشتن مدیریت پروژه مبتنی بر نرم افزار کنترل اسناد برای شرکت شما ضروری است تا ریسک ها را کاهش داده و از ادعاهای قانونی ساخت و ساز را جلوگیری کنید.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

برچسب‌ها: مدیریت ریسک پروژه
دسته‌ها:
برنامه ریزی و کنترل پروژهمدیریت ادعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

مهم‌ترین منابع آموزشی مدیریت ادعا (Claim management) و آنالیز تأخیرات

در این مطلب جامع قصد داریم مهم‌ترین منابع آموزشی بین‌المللی در مورد مدیریت ادعا، آنالیز تأخیرات و کمی‌سازی تأخیرات و سایر ادعا‌های مالی را معرفی کنیم. این منابع شامل دستورالعمل‌های…
بیش تر بخوانید

آخرین مقالات پایگاه دانش

۳۰ درصد تخفیف برای ۱۰ نفر اول در دوره آنلاین مدیریت ادعاثبت نام
+