یکی دیگر از ارزنده ترین دستاورد های علمی و عملی PMI در دهه اخیر، ابداع و پرورش مدلی جهت سنجش درجه بلوغ سازمانهای درگیر پروژه، خصوصا سازمانهای پروژه محور است. این مدل

OPM3® : Organizational Project Management Maturity Model

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

می باشد که در حاضر ویرایش سوم آن توسط PMI منتشر شده است.

این مدل نقش بسیار عمده و مهمی را در مقوله مشاوره مدیریت پروژه و سازمانهای درگیر با پروژه ایفاء می نماید. جهت توضیح مختصر این مدل، میبایستی ابتدا سه عنوان زیر را، بنا به تعریف PMI عنوان کرد:

مدیریت پروژه سازمانی:

مدیریت پروژه سازمانی، مدیریت سیستماتیک پروژه ها، برنامه ها و پورتفولیوها است که در راستای نیل به اهداف استراتژیک سازمان می باشد.

برنامه:

برنامه عبارت است از مجموعه ای از پروژه ها و فعالیتها که در ارتباط با یکدیگر برای نیل به یک هدف مشترک اجرا می گردند.

پورتفولیو:

پورتفولیو عبارت است از تعدادی برنامه و (نیز) پروژه که توسط یک سازمان برای نیل به اهداف اقتصادی آن سازمان انتخاب می شوند. این برنامه ها و پروژه ها لزوما با همدیگر ارتباطی نداشته و تنها اشتراک آنها، سازمان متولی آنها است.

 

حال نقش و نحوه عمل OPM3 

راهنمای پم باک، استاندارد مدیریت یک پروژه می باشد. با در نظر گرفتن استاندارد پم باک، سازمانهای پروژه محور، از استاندارد ®OPM3 به عنوان یک چهارچوب کاری برای پیگیری و نیل به اهداف استراتژیک خود، از طریق بکارگیری یک سری روش های بهینه (Best Practices) استفاده می نمایند. از طرف دیگر، با در نظر گرفتن روش های بهینه، که به عنوان الگو تجربه شده و پذیرفته شده اند، عملکردهای سازمان در مدیریت پروژه ها، برنامه ها، و پورتفولیوها، به توسط ®OPM3 تعیین، سازماندهی و ارزیابی می شوند.

با این توضیحات، استاندارد OPM3 متشکل از سه عامل اصلی است:

  • دانستن محتوای استاندارد
  • روشی برای مقایسه عملکرد با محتوای استاندارد
  • مهیا شدن برای تغییر به سمت بهبود

 

و بدین ترتیب:

یک سازمان پروژه محور، در نهایت میتواند با ارزیابی ها (ممیزی ها) تصمیم بگیرد، که چگونه برای بهبود، برنامه ریزی کرده و به آن دستیابی پیدا نماید!

 تاریخچه ®OPM3

در هنگام بدعت گذاری مدل نامبرده، آقای رالف فریدریش عهده دار مدیریت اصلی برنامه OPM3 (شامل ۲۰ پروژه و همکاری بیش از ۷۰۰ نفر از سراسر جهان) در انستیتوی PMI بوده است. ایشان اکنون به عنوان همکار شرکت آمونتیس و نیز مدیر عامل شرکت گپروس آلمان www.gepros.com به فعالیتهای تخصصی مشاوره ای مدیریت و مدیریت پروژه، مربیگری و نیز تربیت مربیان مدیریت پروژه و تدریس در دانشگاههای آلمان مشغول می باشد.

مدیران ارشد شرکت پیشرو مدیریت پیران نحت تعالیم و مربیگری مستقیم آقای فریدریش، به درجه حرفه ای مدیریت پروژه PMP و نیز به درجه مربی دوره های آموزشی مدیریت پروژه، نایل آمده اند. همچنین این شرکت و مدیران آن افتخار آن را دارند که در ارتباط با آقای فریدریش و علم و تجربه ایشان قرار گیرند.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

دسته‌ها: مدیریت پروژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

تحلیل و بررسی مشکلات رایج در تنظیم قرارداد‌های مشارکت در ساخت مالک-سازنده

یکی از متداول‌ترین روش‌های ساخت ساختمان‌های مسکونی و تجاری در کشور، روش مشارکت در ساخت فیمابین مالک زمین و سازنده است. قرارداد مشارکت در ساخت، یکی از انواع قرارداد‌های مشارکت…
بیش تر بخوانید

آیا امکان دارد پروژه‌ای از پیشرفت برنامه‌ای جلوتر، ولی تأخیر داشته باشد؟

آیا لزوماً ارتباط مستقیمی بین انحراف از پیشرفت (Deviation) و تأخیر وجود دارد؟ به عبارت دیگر اگر درصد پیشرفت واقعی پروژه از درصد پیشرفت برنامه‌ای بیشتر باشد (انحراف مثبت)، آیا…
بیش تر بخوانید

آخرین مقالات پایگاه دانش

آخرین فرصت استفاده از تخفیف 30 درصدی در دوره آنلاین مدیریت ادعاثبت نام
+