اعتبار اسنادی

به تعهدی گفته می شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست (LC) اعتبار اسنادی فروشنده برسد. هرگاه که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید به فروشنده نباشد، بانک موظف است باقیمانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد. اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین المللی به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار می گیرد. برای واردات اغلب کالاهای وارداتی مانند البسه، خودرو، اقلام کشاورزی و صنتعی ا ز اعتبار اسنادی استفاده می کنند.

 یوزانس

اعتبارات اسنادی مدت داری که به ضمیمه اسناد حمل کالا، برات عهده بانک گشاینده ارسال می گردد را یوزانس گویند. براتی که توسط بانک بازکننده اعتبار قبولی داده شود را قبولی بانکی گویند، در این حالت چنانچه ذینفع اعتبار به وجه نقد نیاز داشته  باشد می تواند قبولی بانکی را در بازار تنزیل و به وجه نقد تبدیل نماید. در اعتبار اسنادی یوزانس، خریدار کالا یا خدمات مبلغ پرداختی را به صورت نسیه به فروشنده کالا پرداخت می کند. هنگامی که فروشنده کالا (ذینفع اعتبار اسنادی ) نسبت به حمل کالا اقدام و اسناد را بدون مغایرت به بانک ذیربط ارائه می نماید از تاریخ ارائه اسناد و پس از خاتمه یوزانس مبلغ کالای خود را از بانک مربوطه اخذ خواهد کرد. در یوزانس فروشنده توافق می کند اصل مبلغ کالا را در موعد خاصی پس از تحویل کالا دریافت کند. مثلا وقتی خریدار بخواهد از تحویل بی کم و کاست کالای وارداتی مطمئن باشد، از این روش استفاده می کند.

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

 فاینانس

در برخی مواقع، فروشنده مایل نیست وجه کالا را به صورت اعتبار اسنادی مدت دار دریافت نماید از طرف دیگر خریدار نیز به دلیل فقدان نقدینگی قادر به پرداخت نقدی اعتبار اسنادی نمی باشد، در این حالت معمولا خریدار از یک بانک یا موسسه مالی درخواست می کند که وجه اعتبار اسنادی را به صورت نقدی به فروشنده پرداخت و اصل و سود مبلغ پرداخت شده را در یک دوره زمانی مشخص از خریدار دریافت نماید، این روش پرداخت را فاینانس مالی و به موسسات تامین کننده وجوه، فاینانسر مالی می گویند. مثلاً وقتی خریدار در زمان خرید کل وجه را در اختیار نداشته باشد اما توان پرداخت آن را در یک دوره زمانی داشته باشد، از این روش استفاده میکند.

 ریفاینانس

بانک ها با استفاده از منابع شعب خارج از کشور و منابع بانک های خارجی اقدام به پرداخت تسهیلات ارزی کوتاه مدت در قالب خطوط اعتباری ریفاینانس می نمایند با عنایت به اینکه نرخ سود این گونه تسهیلات نسبت به سود تسهیلات ریالی بسیار کم می باشد کمک موثری برای واردکنندگان جهت کاهش هزینه های تمام شده کالا خواهد بود . مدت استفاده از تسهیلات کوتاه مدت حداکثر یک سال از زمان معامله اسناد می باشد. تسهیلات ریفاینانس به صورت (سه، شش، و نه ماهه )نیز قابل استفاده است مشروط به اینکه خط اعتباری خاص با شرایط زمانی زیر یک سال در بانک عامل وجود داشته باشد. این روش مانند فاینانس است با این تفاوت که بانک های عامل داخلی به وسیله اعتبار خود، از منابع بانک های خارجی استفاده می کنند.

صکوک

یکی از طرق تبدیل به اوراق بهادارسازی در بازار سرمایه کشور استفاده از اوراق صکوک می باشد. صکوک در لغت به
معنای نامه، رسید دریافت پول و سفته به کار رفته است. در حال حاضر در زبان عربی این واژه برای تمامی انواع حوالجات، تعهدات یا اسناد اقرار به مال استفاده می شود.
استاندارد شرعی شماره ۱۷ گواهی هایی با ارزش اسمی یکسان است که پس از اتمام عملیات پذیره نویسی، بیانگر
پرداخت مبلغ اسمی مندرج در آن توسط خریدار به ناشر است و دارنده آن مالک یک یا مجموعه ای از دارایی ها، منافع
حاصل از دارایی و یا ذینفع یک پروژه یا یک فعالیت سرمایه گذاری خاص می شود.
به عنوان مثال در این روش، صاحب کالا، کالای خود را به غیر میفروشد و سپس همان کالا را از خریدار خود اجاره به
شرط تملیک می کند.

اوراق مشارکت

اوراق مشارکت توسط دولت، شهرداری، شرکت های دولتی و خصوصی، برای تأمین اعتبار طرح های عمرانی در کشور ،منتشر می گردد. تهیه دستورالعمل اجرایی و مقررات ناظر بر انتشار اوراق مشارکت بر عهده بانک مرکزی است . طبق دستورالعمل بانک مرکزی، اوراق مشارکت اوراق بهاداری هستند که با مجوز بانک مرکزی برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز، طرح های سودآور تولیدی و خدماتی (به استثنای امور بازرگانی) در چارچوب عقد مشارکت مدنی ، توسط سازمان جاری منتشر می شود. در هر ورقه مشارکت، میزان سهم دارنده آن مشخص شده است.
مانند اوراق مشارکت ساخت جادهها، معادن و … که دولت منتشر میکند.

اوراق قرضه

اسنادی است که به موجب آن شرکت انتشار دهنده متعهد می شود مبالغ مشخصی (بهره سالانه) را در زمان هایی خاص به دارنده آن پرداخت کند و در زمان مشخص (سررسید) اصل مبلغ را باز پرداخت کند. دارنده اوراق به عنوان بستانکار حق دریافت اصل و بهره آن را دارد ولی هیچ مالکیتی در شرکت ندارد.
در اوراق قرضه صادرکننده به خریدار بدهکار می شود. این سند دارای سررسید است و مبلغ آن در زمان سررسید به
وسیله صادرکننده پرداخت می شود. این اوراق دارای کوپن بهره هستند و بهره آنها در فواصل زمانی معینی توسط بانک که نمایندگی صدور اوراق را دارد، پرداخت می شود.
مانند اوراق قرضه که دولت برای ساخت نیروگاه ها منتشر می کند.

تامین مالی خارج از ترازنامه (Off Balance Sheet Financing)

وظیفه مدیریت مالی را می توان بهینه سازی ساختار دارائی ها،بدهی ها و حقوق صاحبان سهام به منظور حداکثر کردن ثروت سهامداران و به تبع آن افزایش ارزش واحد تجاری دانست.

یکی از مهمترین تصمیمات مدیریت نحوه تامین مالی واحد تجاری است که از عوامل اصلی رشد ، توسعه و پیشرفت شرکت می باشد. تامین مالی اکثراً به شیوه استقراض وجوه یا واگذاری بخشی از حقوق مالکانه صورت می گیرد حال اگر این تامین مالی در ترازنامه قسمت دارائی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام نشان داده نشود تامین مالی خارج از ترازنامه می باشد. بنابراین تامین مالی خارج از ترازنامه عبارت است از تامین مالی یا تامین مالی مجدد عملیات واحد اقتصادی به روشی که در آن ممکن است تمام یا برخی از تامین مالی انجام شده طبق محدودیت های حسابداری در ترازنامه شرکت نشان داده نشود. بنابراین، تامین مالی خارج از ترازنامه زمانی استفاده می شود که شرکت می خواهد ضمن تحصیل دارایی، شیوه تامین مالی را (که معمولا از طریق بدهی است ) در ترازنامه نشان ندهد.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

برچسب‌ها: مدیریت دعاوی پروژه
دسته‌ها: مدیریت پروژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

تحلیل و بررسی مشکلات رایج در تنظیم قرارداد‌های مشارکت در ساخت مالک-سازنده

یکی از متداول‌ترین روش‌های ساخت ساختمان‌های مسکونی و تجاری در کشور، روش مشارکت در ساخت فیمابین مالک زمین و سازنده است. قرارداد مشارکت در ساخت، یکی از انواع قرارداد‌های مشارکت…
بیش تر بخوانید

آیا امکان دارد پروژه‌ای از پیشرفت برنامه‌ای جلوتر، ولی تأخیر داشته باشد؟

آیا لزوماً ارتباط مستقیمی بین انحراف از پیشرفت (Deviation) و تأخیر وجود دارد؟ به عبارت دیگر اگر درصد پیشرفت واقعی پروژه از درصد پیشرفت برنامه‌ای بیشتر باشد (انحراف مثبت)، آیا…
بیش تر بخوانید

آخرین مقالات پایگاه دانش

آخرین فرصت استفاده از تخفیف 30 درصدی در دوره آنلاین مدیریت ادعاثبت نام
+