در این بخش می توانید سوالات خود را درحوزه مدیریت قرارداد، مدیریت دعاوی، حوزه لایحه تاخیرات، حوزه مدیریت پروژه و حوزه برنامهریزی و کنترل پروژه مطرح بفرمایید تا در اسرع وقت توسط متخصصان این حوزه پاسخ داده شده و به صورت یک مقاله منتشر گردد.
در ذیل این فرم نیز میتوانید به پاسخهای اخیر به سوالات برخی از همکاران دسترسی داشته باشید
اطلاعات تماس شما به صورت اختیاری قرار داده شده است تا در صورت پاسخ به سوال شما به شما خبر داده شود.
شاید سوال شما هم باشد!
کاهش مقادیر کاری بیش از حد مجاز ماده 29 شرایط عمومی پیمان
خاتمه پیمان به استناد ماده 48 شرایط عمومی پیمان و تحویل قطعی کار ها
پیمانی با توجه به ماده 48 شرایط عمومی پیمان، طی اعلام کتبی کارفرما خاتمه داده شده است. یادآور میشود پروژه مذکور در هشت بلوک ساختمانی بوده و عملیات انجام شده تا کنون در مراحل 10 تا 50 درصد عملیات اجرایی در بلوکهای مورد قرارداد میباشد.
اکنون با توجه به این که هیچ یک از بلوکها به اتمام نرسیده و قابل بهرهبرداری نمیباشد، آیا پروژه میتواند به استناد بند (الف) ماده 49 شرایط عمومی پیمان تحویل قطعی گردد؟
در صورت خاتمه پیمان هزینه حمل مصالح پای کار بر عهده کیست؟
در مقطعی از یک پروژه، کارفرما عملیات را متوقف و خاتمه پیمان را به پیمانکار ابلاغ نموده است. در این راستا کلیه مفاد ماده 48 شرایط عمومی پیمان در خصوص محاسبه ادعاهای پیمانکار رعایت گردیده و به جز نحوه محاسبه هزینه مصالح پایکار موجود در کارگاه، سایر بندها با پیمانکار مورد توافق واقع شده است ولی در خصوص مورد یاد شده پیمانکار ادعا میکند «کارفرما میبایست در پرداخت هزینه مصالح پایکار علاوه بر هزینه مندرج در فاکتور و اعمال ضریب بالاسری قرارداد بر آن، هزینههای متعلقه در خصوص بارگیری، حمل و تخلیه مصالح در محل کارگاه را نیز پرداخت نماید به نحوی که ضریب بالاسری قرارداد بر مجموع هزینه فاکتور و هزینههای حمل اعمال گردد.
با توجه به شرح فوق، آیا با اعمال ضریب بالاسری قرارداد (به عنوان ضریب 3/1) بر روی هزینه مندرج در فاکتور خرید مصالح پایکار، سایر هزینههای متعلقه نظیر بارگیری، حمل و تخلیه مصالح نیز پوشش داده می شود یا خیر؟
در صورت خاتمه پیمان بر اساس ماده 48 شرایط عمومی پیمان، هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه به چه صورت محاسبه و پرداخت میگردد؟
در صورت خاتمه پیمان بر اساس ماده 48 شرایط عمومی پیمان، هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه به چه صورت محاسبه و پرداخت میگردد؟
محاسبه هزینه درصد ریالی مواردی که در ساختار شکست پروژه یکجا آورده اند به صورت جز به جز
پروژهای مطابق با ضوابط بخشنامه شماره 142825/ 100 مورخ 24/ 8/ 1385 منعقد شده و مطابق ماده 48 شرایط عمومی پیمان پس از اجرای پی خاتمه داده شده است.
در جدول ساختار شکست پروژه، درصد ریالی مربوط به فعالیت اجرای صفحه ستون، بولت و متعلقات پای ستون یکجا آورده شدهاند. با خاتمه کار طبق ماده 48، با توجه به اینکه اجرای این فعالیت به طور کامل انجام نگرفته و فقط صفحه ستون و بولت آن نصب گردیده و متعلقات پای ستون به دلیل عدم اجرای اسکلت، کامل اجرا نگردیده است، هزینه این فعالیت که درصد آن با توجه به جدول شکست کار به طور کامل انجام نشده است، به چه صورت محاسبه میگردد؟
ضریب های قابل اعمال در خصوص پرداخت قیمت مصالح و تجهیزات پای کار
اگر صورت وضعیت قطعی رسیدگی شده بیش از 25 درصد قرارداد شود، چه اقدامی باید کرد؟
در صورت اعمال ماده 48 آیا مبلغ 2.5 درصد متوسط کارکرد به پیمانکار تعلق میگیرد؟
افزایش مبلغ اولیه پیمان
نحوه محاسبه مدت زمان تأخیر مجاز ناشی از تأخیر در پرداخت تعدیل
حداکثر زمان مشاور برای رسیدگی به صورت وضعیت ماهانه چه مدت است؟
مجموع زمان پیشبینی شده برای رسیدگی به صورت وضعیتهای ماهانه برای دستگاه نظارت چند روز است؟
برخی از مهندسین مشاور با استناد به بند (6–1) بخشنامه شماره 5090/ 54/ 11082- 1 مورخ 2/ 9/ 1360 و بخشنامه 130/ 54/ 5188- 1 مورخ 8/ 6/ 1361 مبنای محاسبه تأخیرات مجاز ناشی از دیرکرد در پرداخت صورت وضعیتها را 10 روز از تاریخ تسلیم صورتوضعیت به کارفرما، فارغ از مدت زمان مجاز بررسی وضعیت توسط مشاور، موضوع ماده 37 شرایط عمومی پیمان در نظر میگیرند، در حالی که ممکن است ضورت وضعیت مربوطه، پس از تحویل به مهندسین مشاور از سوی پیمانکار و خارج از قصور پیمانکار، مدتها نزد مهندس مشاور باقی مانده و تسلیم کارفرما نگردد.
با توجه به شرح فوق، تأخیر مجاز مذکور، در بازهای که صورت وضعیت پیمانکار بیش از زمان مجاز مندرج در ماده 37 شرایط عمومی پیمان نزد مهندسین مشاور باقی میماند چگونه محاسبه میگردد؟
شروع دوره تضمین چه زمانی است؟
در یک پروژه، جمعآوری و برچیدن کارگاه که جزو عملیات موضوع پیمان است تا زمان تحویل موقت انجام نشده است. مشاور معتقد است شروع دوره تضمین تاریخ رفع نقص است و بنابراین در صورتی که در کارها عیب و نقصی که ناشی از کار پیمانکار باشد مشاهده نشود پایان دوره تضمین و تاریخ تحویل قطعی همان تاریخ گواهی رفع نقص است.
شایان ذکر است جمعآوری و برچیدن کارگاه جزو عملیات موضوع پیمان بوده و عدم انجام آن تا زمان تحویل موقت جزو نقایص کار محسوب میشود.
با توجه به شرح پیش گفته شروع دوره تضمین چه زمانی است؟
عدم پاسخ کارفرما به پیمانکار در خصوص اعتراض به صورت وضعیت قطعی به منزله تایید است؟
قیمت مصالح و تجهیزات پای کار در پروژههای مشمول ماده 47 یا 48 شرایط عمومی پیمان ضریبی قابل اعمال میباشد؟
فسخ قراردادهای ساختمانی که از محل اعتبارات داخلی شرکت منعقد شدهاند مشمول ماده 47 شرایط عمومی پیمان میباشد یا خیر؟
بالاترین مقام سازمان کارفرما برای تشکیل هیأت سه نفره موضوع ماده بند (الف) 47 شراط عمومی پیمان چه کسی است؟
افزایش 25 درصدی احجام کاری و عدم تمدید مدت پیمان
مدت تأخیرات غیر مجاز
ضمانت نامه انجام تعهدات
تعدیل و یا ضبط ضمانت نامه حسن انجام کار چگونه است؟
افزایش و کاهش احجام کاری بیش از 25 درصد
در یک قرارداد برآورد کارفرما با کار اجرا شده مغایرت دارد به نحوی که احجام عمدهای از کار بیش از 25 درصد مقدار برآورد کاهش و یا افزایش یافته است.از یک سو احجامی از کار مشمول کاهش بیش از 25 درصد در برخی موارد تا 100 درصد گردیده که اقلامی بوده است که پیمانکار سود خود را در آنها دیده و با کاهش آنها هزینههای مضاعف و ضرر و زیان به وی تحمیل گردیده است. از سوی دیگر اقلامی بیش از 25 درصد (گاهی تا 200 یا 400 درصد) افزایش داشته که اقلام ضررده پروژه بوده و پیمانکار اضافه شدن حجم آنها ضرر و زیان بیشتری را تحمل نموده است و پیمانکار صرفاً در جهت حسن همکاری و امید به جبران ضرر و زیانهای اشاره شده، ادامه کار داده و آن را به اتمام رسانیده است.
اکنون با توجه به شرح پیش گفته چگونه میتوان ضرر و زیان وارده را جبران کرد؟