مدیریت_ریسک
شاید برنامه ریزی مدیریت ریسک را بتوان مهمترین مرحله در اجرای سیستم مدیریت ریسک دانست چرا که چارچوب کلی کار در این مرحله مشخص می شود و هرگونه بی دقتی یا تشخیص نادرست وضعیت در این مرحله می تواند منجر به عدم موفقیت سیستم در مرحله اجرا گردد. در واقع در این مرحله طراح سیستم مدیریت ریسک نسبت به طراحی سیستم کاربردی مورد نظر با توجه به عوامل مؤثری چون نوع قرارداد، نوع منابع در اختیار، وضعیت شرکت، مدت زمان پروژه، میزان همکاری مسئولین مختلف پروژه در اجرای سیستم مدیریت ریسک و… نسبت به طراحی سیستم و نوع اجرای آن اقدام می کند. همانگونه می دانیم، سیستم دارای ماهیتی کاملاً ریاضی و غیر وابسته به محیط اجرایی خود نمی باشد. در طراحی سیستم باید عواملی چون ویژگی های روانی مجریان سیستم را نیز در نظر داشت و در نهایت سیستم را به گونه ای طراحی نمود که در مرحله اجرا حداقل مشکلات و اصطحکاک های سازمانی ایجاد شود.
جهت اجرای نخستین بخش از سیستم مدیریت ریسک که «برنامه ریزی» می باشد موارد زیر به عنوان ورودی مورد نیازند:
🔸کلیه مستندات موجود از پروژه:
مشخص است که با توجه به زمان طراحی و اجرای سیستم مدیریت ریسک دسترسی به مستندات متفاوتی ممکن خواهد بود ولی روی هم رفته مطالعه این مستندات ضروری به نظر می رسد.
🔸قرارداد پروژه
🔸مشخصات فنی و دامنه (Scope) پروژه
🔸مکاتبات داخلی پروژه تا حد ممکن
🔸مکاتبات با کارفرما و پیمانکارها
🔸قراردادهای منعقده با پیمانکارها
🔸نمودار سازمانی و شرح وظایف
🔸گزارشات پیشرفت کار در صورت موجود بودن
🔸سوابق اجرایی سیستم مدیریت ریسک در پروژه های دیگر
🔻پس از تهیه و مطالعه کامل ورودی ها و برگزاری جلسات با مسئولین و کارشناسان مربوطه یعنی در حالی که شناخت کامل نسبت به وضعیت پروژه و سازمان حاصل شده، طرح (Plan) مورد نظر تهیه می شود. در این طرح مراحل مختلفی که جهت اجرای سیستم مدیریت ریسک باید طی شود مورد اشاره قرار می گیرد و نحوه به دست آوری داده ها و تهیه اطلاعات مورد نیاز مشخص می شود. می توان مواردی که در طرح مورد اشاره قرار می گیرد و خروجی این بخش از سیستم مدیریت ریسک (بخش اول: برنامه ریزی) است را بدین گونه برشمرد:
🔹هدف از اجرای فرایند مدیریت ریسک
🔹دامنه فرایند مدیریت ریسک
🔹تعاریف و مفاهیم مورد استفاده در طرح
🔹استاندارد و یا استانداردهای مرجع و منابع مورد استفاده جهت تهیه طرح
🔹مراحل مختلف فرایند مدیریت ریسک و نحوه اجرای آن
🔹نحوه دریافت داده ها و تهیه اطلاعات مورد نیاز
🔹مسئولیت ها و اختیارات
🔹برنامه زمان بندی اجرای سیستم
🔹نحوه تهیه گزارش نهایی
🔹هزینه اجرای فرایند مدیریت ریسک در پروژه
برای عضویت در گروه تلگرامی پرسش و پاسخ های مدیریت ادعا و تاخیرات (کلیک کنید) @drclaim_club
برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید
کتاب تحلیل تأخیرات زمانی ANSI/ASCE/CI 67-17
196,000 تومان–329,000 تومان
کتاب راهنمای “فرآیند یکپارچه تهیه لایحه تاخیرات ” + الگوهای خام موردنیاز
208,000 تومان–349,000 تومان
1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
ممنونم واقعا مفید و کامل بود.
ممنون میشم مقاله مدیریت ریسک ما رو هم مطالعه بفرمایید.
https://behtime.ir/main/مدیریت-ریسک-پروژه