مدیریت_ریسک

شاید برنامه ریزی مدیریت ریسک را بتوان مهمترین مرحله در اجرای سیستم مدیریت ریسک دانست چرا که چارچوب کلی کار در این مرحله مشخص می شود و هرگونه بی دقتی یا تشخیص نادرست وضعیت در این مرحله می تواند منجر به عدم موفقیت سیستم در مرحله اجرا گردد. در واقع در این مرحله طراح سیستم مدیریت ریسک نسبت به طراحی سیستم کاربردی مورد نظر با توجه به عوامل مؤثری چون نوع قرارداد، نوع منابع در اختیار، وضعیت شرکت، مدت زمان پروژه، میزان همکاری مسئولین مختلف پروژه در اجرای سیستم مدیریت ریسک و… نسبت به طراحی سیستم و نوع اجرای آن اقدام می کند. همانگونه می دانیم، سیستم دارای ماهیتی کاملاً ریاضی و غیر وابسته به محیط اجرایی خود نمی باشد. در طراحی سیستم باید عواملی چون ویژگی های روانی مجریان سیستم را نیز در نظر داشت و در نهایت سیستم را به گونه ای طراحی نمود که در مرحله اجرا حداقل مشکلات و اصطحکاک های سازمانی ایجاد شود.

جهت اجرای نخستین بخش از سیستم مدیریت ریسک که «برنامه ریزی» می باشد موارد زیر به عنوان ورودی مورد نیازند:

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

🔸کلیه مستندات موجود از پروژه:

مشخص است که با توجه به زمان طراحی و اجرای سیستم مدیریت ریسک دسترسی به مستندات متفاوتی ممکن خواهد بود ولی روی هم رفته مطالعه این مستندات ضروری به نظر می رسد.

🔸قرارداد پروژه

🔸مشخصات فنی و دامنه (Scope) پروژه

🔸مکاتبات داخلی پروژه تا حد ممکن

🔸مکاتبات با کارفرما و پیمانکارها

🔸قراردادهای منعقده با پیمانکارها

🔸نمودار سازمانی و شرح وظایف

🔸گزارشات پیشرفت کار در صورت موجود بودن

🔸سوابق اجرایی سیستم مدیریت ریسک در پروژه های دیگر

 

🔻پس از تهیه و مطالعه کامل ورودی ها و برگزاری جلسات با مسئولین و کارشناسان مربوطه یعنی در حالی که شناخت کامل نسبت به وضعیت پروژه و سازمان حاصل شده، طرح (Plan) مورد نظر تهیه می شود. در این طرح مراحل مختلفی که جهت اجرای سیستم مدیریت ریسک باید طی شود مورد اشاره قرار می گیرد و نحوه به دست آوری داده ها و تهیه اطلاعات مورد نیاز مشخص می شود. می توان مواردی که در طرح مورد اشاره قرار می گیرد و خروجی این بخش از سیستم مدیریت ریسک (بخش اول: برنامه ریزی) است را بدین گونه برشمرد:

 

🔹هدف از اجرای فرایند مدیریت ریسک

🔹دامنه فرایند مدیریت ریسک

🔹تعاریف و مفاهیم مورد استفاده در طرح

🔹استاندارد و یا استانداردهای مرجع و منابع مورد استفاده جهت تهیه طرح

🔹مراحل مختلف فرایند مدیریت ریسک و نحوه اجرای آن

🔹نحوه دریافت داده ها و تهیه اطلاعات مورد نیاز

🔹مسئولیت ها و اختیارات

🔹برنامه زمان بندی اجرای سیستم

🔹نحوه تهیه گزارش نهایی

🔹هزینه اجرای فرایند مدیریت ریسک در پروژه

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

برچسب‌ها:
مدیریت دعاوی پروژهمدیریت ریسک پروژه
دسته‌ها: برنامه ریزی و کنترل پروژه

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

تأخیرات همزمان و تقسیم خسارت بین پیمانکار اصلی و پیمانکاران فرعی

این مقاله بر موضوع تأخیر همزمان از دیدگاه پیمانکار اصلی-پیمانکار فرعی تمرکز دارد. هنگامی که یک تأخیر همزمان توسط چندین پیمانکار فرعی، یا بین پیمانکار اصلی و سایر پیمانکاران فرعی…
بیش تر بخوانید

ملاحظات تمدید مدت پیمان در تخمین زمان پروژه برای پروژه‌های مشارکت عمومی

مدت پیمان یا مدت اجرای کار، مدت توافق شده بین پیمانکار و کارفرما برای اتمام پروژه در شرایط عادی است. با این حال، اغلب اوقات پروژه‌ها با افزایش زمان مواجه…
بیش تر بخوانید
تاخیرات- کلیم- رضا امانی

آیا ممکن است در زمان اولیه قرارداد، تأخیرات از مدت قرارداد بیشتر شود؟

بله! ممکن است. به دلایل مختلف این حالت ممکن است رخ دهد. در ادامه برخی از این موارد بررسی می‌شود. 1- کار‌های فصلی فرض کنید پروژه‌ای در شهر زابل با…
بیش تر بخوانید

آخرین مقالات پایگاه دانش

آخرین فرصت استفاده از تخفیف 30 درصدی در دوره آنلاین مدیریت ادعاثبت نام
+