در مدیریت متعارف پروژه های ساخت معمولا هزینه ها از طریق پرداخت های دوره ای کارفرما و بر اساس پیشرفت تامین می گردد و پیمانکار صرفا جهت هزینه های راه اندازی و عموما در دوره های ابتدائی کار تامین اعتبار می نماید.

با بزرگ شدن حجم پروژه ها و نیازمندیهای مالی آنها در روش های تحویل پروژه متنوع، الزام نقش آفرینی بیشتر پیمانکاران در پروژه ها بوجود آمده است. این نقش آفرینی ها در بخش منابع تامین مالی از طرق مختلف همچون کنسرسیوم های سرمایه گذاری و اجرائی پررنگ تر شده است. همچنین پیمانکاران گاه فراتر از دوره ساخت و در دوره بهره برداری با وظایفی همچون تولید و نگهداری محصول پروژه نیز نقش آفرینی می کنند.

برای مطالعه بیشتر در خصوص آموزش تهیه لایحه تاخیرات می توانید کتابهای زیر را نیز تهیه بفرمایید و یا در دوره شرکت نمایید

PMI در استاندارد الحاقیه خود نگاه ویژه ای به این موضوع نموده است. حوزه دانش مدیریت مالی پروژه استاندارد PMBOK فراتر از Cost management رفته و در پی مدیریت تمامی جنبه های مالی پروژه است. حوزه دانش مدیریت مالی تاثیر زیادی از حوزه های دانش هزینه، زمان و می پذیرد.

در این الحاقیه، Project Financial management به سه فرآیند تقسیم شده است:

 

فرآیند برنامه ریزی مالی

همچون تمامی حوزه های دانش استاندارد PMBOK، فرآیندی در این بخش برای تهیه روشهای اجرائی مدیریت مالی وجود دارد. با نگاهی جامع به فرآیندهای مالی پروژه که شامل تمامی جریانات نقدی ورودی و خروجی و با نیم نگاهی به دوره بهره برداری و ارتباط فازهای چرخه عمر پروژه، اسناد زیر در این فرآیند تهیه می گردد:

برنامه مالی پروژه(Project financial Plan)، ترکیب حقوقی طرح(Legal entity).

ورودی های این فرآیند:

منابع تامین مالی:

روشهای متعارف تامین اعتبار پروژه ها در سازمان شامل استقراض(وام)، بهره گیری از سود انباشته، ذخایر قانونی، پیش پرداخت ها و پرداخت های دوره ای کارفرما براساس پیشرفت فیزیکی کار و مواردی از این قبیل خواهد بود.

”هزینه های سرمایه“(Cost of capital)بر اساس نرخ سرمایه به هزینه سرمایه گذاری پروژه افزوده خواهد شد.

هزینه های مالی(Financial costs) نیز که از استقراض نشات می گیرد در هزینه های پروژه منظور می گردد.

 

نیازمندی های قراردادی:

قرارداد در کنار برنامه های اجرائی پروژه منابعی برای شناسائی نیازمندی های مالی پروژه محسوب می شوند.

تمام هزینه های دوره ساخت از جمله هزینه های مستقیم(out of pocket costs) و غیرمستقیم همچون هزینه های تبدیل ارزی، ضمانت نامه های بانکی و هزینه های بهره(هزینه های مالی) می‌بایست در نظر گرفته شوند.

در بازارهای باثبات پائین، لزوم مطالعه حساسیت پارامترهای خروجی همانند هزینه پروژه و تغییرات نرخ بهره، تورم، قیمت ها و امثال آن نباید دور از ذهن قرار گیرد.

شرایط اقتصادی : آنالیزهای اقتصادی که شامل پارامترهای محیط اقتصادی سرمایه گذاری است از جمله فاکتورهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز در مطالعات ریسک می باید مد نظر قرار گیرد.

هزینه های پیش بینی شده اجرائی

برنامه زمان بندی پروژه : تعیین چرخه عمر ساخت و بهره برداری از محصول پروژه لازمه ارزیابی های امکان سنجی جذابیت سرمایه گذاری خواهد بود.

تسهیلات مالیاتی

مشاور مالی

فاکتورهای ریسک طرح : باید تمامی نیازمندی های اطلاعاتی برای بررسی و نمایش ارزش سرمایه گذاری یا استقراض را به طرف های دیگر نمایش دهیم.

ضوابط اجرائی سازمان

 

ابزارها و متدها:

مطالعات امکان‌سنجی: بررسی کارکرد سرمایه گذاری بواسطه محاسبه شاخص های مهندسی مالی همچون نرخ بازده و دوره بازگشت سرمایه راه گشای تعیین جذابیت طرح برای سرمایه گذاران خواهد بود.این مطالعه می تواند از دیدگاه تک تک سرمایه گذاران به صورت مجزا انجام پذیرد.

مشاوره مالی

آنالیز حساسیت : آنالیز حساسیت شاخص های مهندسی مالی که بازگوکننده جذابیت طرح هستند نسبت به پارامترهای ورودی و تاثیر آنها بر جریان نقدینگی طرح مکمل مطالعات امکان سنجی محسوب می شوند.

سرمایه مازاد : بر اساس آنالیز حساسیت طرح و لحاظ شرایطی همچون تاخیرات غیر قابل انتظار، تغییرات محدوده کار و ریسک هائی از این قبیل مقادیر سرمایه مورد نیاز مازاد محاسبه می شوند.

آزمون صحت برنامه مالی : تجزیه و تحلیل طرح سرمایه گذاری از طریق موسسات دیگر نیز می تواند آزمونی برای صحت و سقم آن باشد.

 

خروجیهای فرایند:

برنامه مالی پروژه : مستندسازی نیازمندی های مالی پروژه، روش ها و منابع تامین آن و برنامه جذب بودجه از طریق سرمایه گذاری، استقراض و سایر امور مالی پروژه همچون بیمه در این مدارک انجام می شود.

تعیین ترکیب حقوقی طرح : در صورت بهره گیری از روش های شراکتی در سرمایه گذاری همچون corporation و JV، ساختار آن در این فرایند تعریف می گردد.

تعیین نهاد متولی مالی پروژه : دستورالعمل و تقسیم وظایف و اختیارات مالی پروژه بر اساس نظام نامه های مرتبط سازمانی و یا پروسه هائی که در قراردادهای شراکتی آدرس دهی می شوند در این فرآیند مشخص می گردد.

 

 

فرآیند پایش مالی:

اجرا و پایش نحوه تحقق اهداف برنامه های مالی همچون شاخص های جذابیت و سودآوری در برابر تجارب حاصل از پیشرفت پروژه تا برهه گزارشی هر دوره(Data date) و پیش بینی های آینده پروژه، در این فرآیند پیگیری می شود.

 

ورودیهای این فرآیند:

نیازمندی های قراردادی

برنامه مالی پروژه

خط مبنای هزینه و فایده پروژه

درخواست های تغییر

 

ابزارها و متدها:

سامانه های حسابداری پروژه: سیستم حسابداری پروژه می بایست بر اساس ساختار WBSتدوین گردد. مدیریت بانک اطلاعاتی حسابداری پروژه می تواند بر اساس مکانیزم‌های رایانه ای و بر مبنای اندازه پروژه توسعه یابد. کنترل دریافت ها و پرداخت ها، مقایسه نقدینگی ورودی و خروجی انجام شده، برنامه ها و آنالیز انحرافات نقدینگی در این بخش انجام می‌گردد(Cost Control).

 

ممیزی های داخلی و خارجی مالی

آنالیز جریان نقدینگی: بررسی گذشته و آینده جریان نقدینگی بر اساس مقادیر و اطلاعات واقعی و پیش بینی جریان نقدینگی آتی و اصلاحات مورد نیاز نیز در این فرآیند انجام می گردد.

آنالیز ارزش حاصله

گزارشات مالی

 

خروجیهای فرایند:

اقدامات اصلاحی

 

 

فرآیند ثبت و تصفیه مالی:

در این بخش فعالیتهای مرتبط با کنترل، ثبت و اجرای جریانات نقدی و غیر نقدی مدیریت می‌گردد که ارتباط نزدیکی با شرح کار بخش های مدیریت مالی سازمان دارد.

 

ورودیهای این فرآیند:

  • گزارشات وضعیت مالی پروژه
  • نیازمندی های قراردادی
  • برنامه مالی پروژه

 

ابزارها و متدها:

سیستم های مستندسازی مالی : قابلیت ردیابی اطلاعات مالی پروژه جهت ممیزی ها و حسابرسی های مربوطه و مواردی از این قبیل اهمیت فراوانی دارد که باید در تدوین دستورالعمل ها و بانک های اطلاعاتی مدنظر قرار گیرد.

سیستم های مالی و حسابداری

 

خروجیهای فرایند:

قابلیت ردیابی سیستم های مالی

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

جهت خدمات فنی و مشاوره تماس بگیرید – تلفن (دفتر مرکزی): ۲۸۴۲۶۵۲۰  ارتباط مستقیم با کارشناسان: ۶۶۱۶۸۲۱۸

برچسب‌ها: pmbok
دسته‌ها: برنامه ریزی و کنترل پروژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

تأخیرات همزمان و تقسیم خسارت بین پیمانکار اصلی و پیمانکاران فرعی

این مقاله بر موضوع تأخیر همزمان از دیدگاه پیمانکار اصلی-پیمانکار فرعی تمرکز دارد. هنگامی که یک تأخیر همزمان توسط چندین پیمانکار فرعی، یا بین پیمانکار اصلی و سایر پیمانکاران فرعی…
بیش تر بخوانید

ملاحظات تمدید مدت پیمان در تخمین زمان پروژه برای پروژه‌های مشارکت عمومی

مدت پیمان یا مدت اجرای کار، مدت توافق شده بین پیمانکار و کارفرما برای اتمام پروژه در شرایط عادی است. با این حال، اغلب اوقات پروژه‌ها با افزایش زمان مواجه…
بیش تر بخوانید
تاخیرات- کلیم- رضا امانی

آیا ممکن است در زمان اولیه قرارداد، تأخیرات از مدت قرارداد بیشتر شود؟

بله! ممکن است. به دلایل مختلف این حالت ممکن است رخ دهد. در ادامه برخی از این موارد بررسی می‌شود. 1- کار‌های فصلی فرض کنید پروژه‌ای در شهر زابل با…
بیش تر بخوانید

آخرین مقالات پایگاه دانش

۳۰ درصد تخفیف برای ۱۰ نفر اول در دوره آنلاین مدیریت ادعاثبت نام
+